KAЯNEME
KAЯNEME

KAЯNEME

اعتراض به نتایج آزمون دکتری ۹۱

از روز یکشنبه که نام معرفی شدگان آزمون دکتری برای مصاحبه به دانشگاه‌ها اعلام شده است، شک و تردیدهای بسیاری در میان داوطلبان این آزمون پیش آمده که تا کنون کسی به آنان پاسخی نداده و البته بعید هم هست که کسی درباره کوتاهی خود به مردم پاسخی دهد.

اعتراض به نتایج آزمون دکتری ۹۱

نتایج آزمون دکتری و شک و تردیدهای داوطلبان

از روز یکشنبه که نام معرفی شدگان آزمون دکتری برای مصاحبه به دانشگاه‌ها اعلام شده است، شک و تردیدهای بسیاری در میان داوطلبان این آزمون پیش آمده که تا کنون کسی به آنان پاسخی نداده و البته بعید هم هست که کسی درباره کوتاهی خود به مردم پاسخی دهد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که سازمان سنجش در معرفی افراد مجاز به انتخاب رشته، چند برابر ظرفیت دانشگاه اعلام و از دواطلبان خواست که انتخاب رشته کنند. این در حالی بود که در‌‌ همان زمان، بنا بر این بود که سنجش هر داوطلب را به سه دانشگاه معرفی کند.

بر پایه این گزارش، اما روز یکشنبه داوطلبان با کمال تعجب دیدند که نه تنها سازمان سنجش خلف وعده کرده و هر داوطلب را به بیش از سه دانشگاه معرفی نموده، بلکه شمار افراد معرفی شده بسیار کمتر از چند برابر ظرفیت دانشگاه‌هاست. بدین ترتیب که افراد معرفی شده برای مصاحبه، تقریبا برابر با ظرفیت دانشگاه هاست. در این صورت، مصاحبه که بنا بود، ضریب دو در نمره کلی داوطلبان داشته باشد، تقریبا کارآیی خود را از دست خواهد داد، چرا که تقریبا در مرحله مصاحبه دیگر رقابتی شکل نخواهد گرفت.

اکنون در این مرحله دواطلبان چند پرسش اساسی دارند که لازم است سازمان سنجش به آنها پاسخ دهد:

نخست: بر چه مبنایی وعده و قول مکتوب خود مبنی بر معرفی هر داوطلب به سه دانشگاه را به چهار دانشگاه تغییر داده است؟ سازمان سنجش که داوطلبان را تهدید می‌کند در صورت قصور عمدی یا سهوی در تکمیل اطلاعات در هر مرحله از آزمون با داوطلب برخورد خواهد کرد، آیا نمی‌خواهد درباره کوتاهی عمدی خود به کسی توضیحی دهد؟

دوم: چگونه سازمان سنجش برنامه‌ریزی کرده است که تقریبا برابر با ظرفیت‌های اعلام شده دانشگاه‌ها، دواطلبان را برای مصاحبه دعوت نموده است؛ به گونه‌ای که به نظر می‌رسد، دیگر رقابتی در مصاحبه‌ها در کار نخواهد بود و این گفته که نمره مصاحبه و سوابق دو برابر آزمون کتبی است، دیگر وجهی ندارد.

سوم: چگونه است که بیشتر افراد معرفی شده به چهار اولویت افراد یکسانی هستند؛ مثلا برای یک رشته که ۹ نفر ظرفیت دارد، ۹ نفر به مصاحبه دعوت شده‌اند. در این صورت همین ۹ نفر در دانشگاه‌های پذیرنده پذیرفته خواهند شد، مصاحبه تنها نام دانشگاه‌ها را تعیین خواهد کرد و نه قبولی یا عدم قبولی آنان را. مصاحبه و سوابق چه جایی در این آزمون خواهند داشت؟!

چهارم: چرا مشخص نشده است که مصاحبه دانشگاه‌ها حد نصاب دارد یا نه؟ اگر حد نصاب دارد، افراد معرفی شده که حد نصاب نیاورند، چه تکلیفی خواهند داشت؛ آیا دوباره به مانند سال گذشته دردسر تکمیل ظرفیت کابوس سالانه داوطلبان خواهد شد؟

ماجرای آن دو هزار نفری که بعدا به فهرست مجاز شدگان افزوده شدند، چیست؟ وقتی سازمان سنجش حتی یک سوم از افراد معرفی شده ابتدایی را برای مصاحبه دعوت نکرده، چرا بعدا نزدیک دو هزار نفر دیگر را به فهرست مجاز شده‌ها افزود؟ آیا هدف خاصی در میان بود؟

تجمع دانشجویان معترض کنکور دکتری مقابل سازمان سنجش

صبح امروز (۳۰ خرداد ۱۳۹۱) حدود ۲۰۰ نفر از دانشجویان شرکت کننده در آزمون دکتری که برای انتخاب رشته مجاز اعلام شده ولی برای مصاحبه به دانشگاه ها معرفی نشده اند مقابل سازمان سنجش تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، داوطلبان نسبت به نحوه گزینش سازمان سنجش در مرحله معرفی مجازین به دانشگاهها اعتراض دارند.

تمامی این داوطلبان از میان مجازین کنکور نیمه متمرکز دکتری هستند و در حال حاضر با تجمع در مقابل ساختمان مرکزی سازمان سنجش آموزش کشور در تهران خواستار پاسخگویی سازمان به مشکلات آنها هستند.

آزمون نیمه متمرکز دکتری سال ۹۱ در فروردین ماه برگزار و روز گذشته اسامی معرفی شدگان برای انجام فرایند مصاحبه آزمون دکتری به دانشگاه ها اعلام شد.

بنا بر این گزارش، قرار است ساعت ۸:۳۰ صبح فردا نماینده داوطلبان معترض و نمایندگانی از سازمان سنجش و وزارت علوم جلسه ای را سازمان سنجش برای بررسی مشکل این داوطلبان تشکیل دهند.

تشریح ملاکهای معرفی داوطلبان آزمون دکتری به مصاحبه/ نمره مهمترین عامل

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره ابهامات معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت در آزمون دکتری ۹۱ گفت: ملاک عمل در معرفی افراد، ابتدا نمره فرد و پس از آن اولویت های انتخابی داوطلب در فرم انتخاب رشته و پس از آن سهمیه فرد است.

دکتر حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزئیات اعلام معرفی شدگان چند برابر ظرفیت در آزمون دکتری خاطرنشان کرد: هر فردی که در آزمون دکتری به عنوان معرفی شده به دانشگاه ها اعلام شده است با توجه به نمره و اولویت کدرشته های انتخابی معرفی شده است.

در واقع همانند نظام پذیرش در آزمون سراسری و آزمون کارشناسی ارشد، وقتی فردی بالاترین نمره را دارد، اولویت های انتخابی اش بررسی می شود و اگر در اولویت اول خود پذیرفته شود اولویت های بعدی وی دیگر مورد بررسی قرار نمی گیرد و افراد بعدی هم به همین صورت بررسی می شوند.

توکلی اظهار داشت: در نظام پذیرش بر اساس نمره، افراد ممکن است اولویت های مختلف و متفاوتی از هم داشته باشند و در یک رشته دو کد رشته محل متفاوت را از نظر اولویت در فرم خود درج کرده باشند که همین موجب می شود به ترتیب اولویت افراد معرفی شوند.

وی تاکید کرد: با این سیستم هیچ فردی در کدرشته محل انتخابی که با فرد دیگری یکسان باشد قرار نمی گیرد اما در صورت یکسان بودن تمامی شرایط اعم از نمره، اولویت انتخابی و سهمیه دو نفر به آن کدرشته محل معرفی می شوند.

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نمره داوطلب در کارنامه علمی که اکنون بر روی سایت سازمان سنجش قرار دارد، اعلام شده است و فرد می تواند وضعیت اولویت های انتخابی خود، آخرین رتبه فرد معرفی شده در آن کدرشته محل را مشاهده کند.

وی درباره دلیل اعلام مجازین به تعداد چند برابر ظرفیت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میزان علاقمندی و اولویت های انتخابی هر فرد با دیگری متفاوت است و یک نفر ممکن است تنها یک کدرشته و دیگری تمامی ۵۰ کدرشته محل را در فرم خود درج کند و نظام پذیرش نیمه متمرکز و همراه با مصاحبه است، چند برابر ظرفیت پذیرش افراد مجاز اعلام می شوند تا از بین آنها به ترتیب نمره از بالاترین به دانشگاهها معرفی شوند.

توکلی همچنین با اشاره به جزئیات برنامه زمانی مراجعه و مدارک مورد نیاز برای شرکت در مصاحبه از سوی دانشگاهها گفت: داوطلبان باید برای اطلاع از زمان و مکان مصاحبه و شماره حساب دانشگاهها به سایت های آنها مراجعه کنند و هزینه مصاحبه ۲۵ هزار تومان و هزینه فرم تعیین صلاحیت های عمومی را پرداخت کنند.

وی یادآور شد: به هنگام گزینش نهایی در هر کدرشته محل اعلام شده برای داوطلب در این اطلاعیه، داوطلبانی شرکت داده خواهند شد که نمره مصاحبه آنان توسط موسسه ذیربط به سازمان اعلام شود و داوطلبانی که نمره‌ای برای مصاحبه آنان اعلام نشود از پذیرش در کدرشته آن موسسه حذف خواهند شد.

دلایل اعتراض داوطلبان آزمون دکتری و پاسخ‌های موجود

برخی از داوطلبان دومین آزمون دکتری که به مرحله دوم معرفی نشده‌اند، به نتایج مرحله دوم آزمون دکتری اعتراض کردند.

داوطلبان آزمون دکتری به عدم معرفی برای مصاحبه با توجه به اینکه رتبه کسب شده از سوی آنها پایین‌تر از ظرفیت رشته مربوطه است و افزایش معرفی داوطلبان از سه دانشگاه به چهار دانشگاه برای انجام مصاحبه اعتراض دارند.

همچنین این داوطلبان به برابری ظرفیت با تعداد افراد معرفی شده برای مصاحبه در برخی رشته‌ها اعتراض دارند و می‌گویند اگر ظرفیت رشته‌ای ۱۰ نفر است نباید آخرین رتبه معرفی شده برای آن رشته رتبه ۱۰ باشد.

حدود ۳۳ هزار داوطلب آزمون دکتری انتخاب رشته انجام دادندکه از این تعداد ۱۶ هزار نفر برای انجام مصاحبه معرفی شده‌اند، البته داوطلبان باید توجه می‌کردند که مجاز شدن برای انتخاب رشته محل به معنای قبولی داوطلب برای انجام مصاحبه نبوده است.

بنابراین داوطلبانی که رتبه بالاتری کسب کرده‌اند برای مرحله دوم معرفی شده‌اند و بر اساس انتخاب رشته محل‌های داوطلب هر داوطلبی به چهار دانشگاه معرفی شده است.

در دوره روزانه ۳ برابر ظرفیت، دوره شبانه ۴ برابر ظرفیت و برای دانشگاه‌های پیام نور، غیرانتفاعی و واحدهای بین‌الملل حدود ۵ برابر ظرفیت برای انجام مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند.

همچنین گزینش داوطلبانی که نسبت به انتخاب رشته محل اقدام کرده بودند بر اساس ظرفیت رشته محلی که انتخاب کرده‌اند انجام شده است، به عبارتی دیگر داوطلبی که محل‌ خاصی را انتخاب کرده است، بر اساس ظرفیت آن محل برای انجام مصاحبه معرفی می‌شود.

از آنجایی که ظرفیت پذیرش نهایی در آزمون دکتری ۱۰۸۰۰ هزار نفر است، ۱۶ هزار نفر برای مصاحبه معرفی شده‌اند که از این میان ۶ هزار نفر مردود می‌شوند.

نکته مهم که شاید پاسخ اصلی به معترضان باشد این است که داوطلبان باید توجه کنند درج رتبه آخرین فرد معرفی شده برای مصاحبه در «سهمیه آزاد» است، در حالی که در ظرفیت موجود رشته مربوطه مجازین سهمیه‌های «مربی» و «رزمندگان» نیز معرفی شده‌اند.

بنابراین هر داوطلب بر اساس سهمیه خود، آخرین رتبه معرفی شده به مصاحبه را در کارنامه خود مشاهده می‌کند، بر این اساس برآورد هر داوطلب از معرفی‌شدگان به مصاحبه مطابق با واقعیت نیست.

دلایل معرفی ۴ برابر ظرفیت به دانشگاه ها:

همچنین در رابطه با اعتراض داوطلبان به معرفی افراد به چهار دانشگاه به جای سه دانشگاه، این پاسخ دریافت شد که با توجه به معرفی افراد در چند برابر ظرفیت وقتی رتبه‌های خوب به سه دانشگاه معرفی می‌شوند ممکن است به دلیل معرفی داوطلبان سهمیه‌های مربی و رزمندگان تعدادی از آنها به مرحله دوم راه نیابند که در واقع حق این دسته از داوطلبان تضییع می‌شود.

به عبارت دیگر اگر رتبه‌های خوب دانشگاه‌هایی را انتخاب کرده‌ باشند و هر کدام آنها به سه دانشگاه معرفی شوند ممکن است تعداد آنها با ظرفیت دانشگاه برابری کند و با توجه به معرفی دیگر سهمیه‌ها تعدادی از این رتبه‌های خوب حذف شوند. بنابراین برای اینکه عدالت آموزشی اجرا شود و حق کسی ضایع نشود تعداد دانشگاه‌ها به چهار دانشگاه افزایش یافته است تا داوطلبان شانس بیشتری داشته باشند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور: من هم شکایت دارم!

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه تنها یک و نیم برابر ظرفیت، داوطلب دکتری به دانشگاهها معرفی شده است، گفت: به علت بی اطلاعی از روند اجرای معرفی شدگان به دانشگاهها، در این زمینه از خودم سلب مسئولیت می کنم.

محمدحسین سرورالدین در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اعتراضات به وجود آمده پس از اعلام اسامی پذیرفته شدگان کنکور دکتری۹۱ به دانشگاهها، جزئیاتی را اعلام کرد و گفت: جلسات زیادی در وزارت علوم و سازمان سنجش بر سر این موضوع که چند داوطلب به چند دانشگاه معرفی شوند، برگزار شد، حتی دو جلسه هم با وزیر علوم برگزار شد و در نهایت چیزی که وزیر تایید کرد به صورت کتبی توسط مشاور عالی وزارت علوم به سازمان سنجش ابلاغ شد.

وی درباره این ابلاغیه اظهار داشت: در این ابلاغیه به سازمان سنجش آمده بود که به طور میانگین باید سه برابر ظرفیت، داوطلبان به ترتیب نمره و حتی الامکان در سه یا دو رشته محل به دانشگاهها معرفی شوند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از اتخاذ تصمیمات ناگهانی درست پیش از اعلام اسامی معرفی شدگان به دانشگاهها خبر داد و گفت: در واقع می توانم بگویم بدون اطلاع من و با همکاری یکی از مشاوران وزارت علوم اسامی معرفی شدگان به دانشگاهها به صورت یک و نیم برابر ظرفیت اعلام شد. من در جریان این موضوع نبودم و نمی دانم روی چه اصولی این تصمیم گرفته شده است.

سرورالدین ادامه داد: تا آنجا که من می دانم و به صورت رسمی وزارت علوم به ما ابلاغ کرده باید به طور میانگین ۳ برابر ظرفیت دانشگاهها،‌ متقاضی معرفی می شد اما الان یک و نیم برابر است و در نهایت برای ۱۰ هزار ظرفیت، ۱۵ هزار متقاضی به دانشگاهها معرفی شده اند. این طرح بدون اطلاع من و با تایید یکی از مشاوران وزارت علوم صورت گرفته است.

این مقام مسئول سازمان سنجش تصریح کرد: من از خودم سلب مسئولیت می کنم و حتی چند روز پیش از اعلام اسامی هم تذکر دادم اما به من گفتند این ظرفیت از سوی وزارت علوم تایید شده است؛ همیشه به شکایات داوطلبان در سازمان سنجش رسیدگی می کردیم اما در حقیقت این بار جوابی ندارم و این مورد تصمیمی بوده که در آخرین لحظات بدون اطلاع من اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه اعلام این اسامی با این ظرفیت برخلاف مصوبات قبلی وزارت علوم و سازمان سنجش و حتی تاییدات قبلی وزیر علوم است، خبر از بررسی شکایات معترضان در اداره کل بازرسی و شکایات وزارت علوم داد و تاکید کرد که بهتر است این موضوع در اداره کل مذکور بررسی شود.

سرورالدین ادامه داد: این اداره کل همراه با نماینده ای که معترضان از میان خود انتخاب کرده اند و نمایندگان وزارت علوم در حال بررسی این موضوع هستند که نتیجه آن به اطلاع وزیر علوم خواهد رسید، وزیر علوم هم اگر متوجه شود که حق داوطلبان ضایع شده است حتماً آن را احصاء خواهد کرد.

مدیر سایت:

احنمال خیلی قوی منشاء اصلی این تصمیم افزایش ناگهانی ظرفیت پذیرش در آزمون دکتری سال ۹۰  از ۲۵۰۰ نفر به ۱۰۰۰۰ نفر است.ظرفیت پذیرش باید با امکانات موجود هماهنگ باشد لذا با این تصمیم بسیاری از ظرفیت ها خالی خواهد ماند تا دانشگاه ها حتی شده ۱ترم وقت برای رسیدن به امکانات مطلوب وقت داشته باشند.

خاستگاه

نظرها و کامنت ها را از اینجا بخوانید . . .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد