KAЯNEME
KAЯNEME

KAЯNEME

معرفی مراکز پژوهشی مطالعات ایران

معرفی مراکز پژوهشی مطالعات ایران و آدرس های اینترنتی آنها ...

معرفی مراکز پژوهشی مطالعات ایران

مرکز تحقیقات استراتژیک

http://www.csr.ir/

مرکـز تحقیقـات استـراتـژیـک با هدف تدوین و تنظیم استراتژی برای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گوناگون، در سال 1368 تشکیل گردید. وظیفه این مرکز انجام مطالعات استراتژیک در زمینه‌های مختلف بین‌المللی، سیاسی،‌اقتصادی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی می‌باشد.

این مرکز تا سال 1376 در زمره یکی از مؤسسات تابعه نهاد ریاست جمهوری قرار داشت، اما در این سال براساس مصوبه شورای عالی اداری از نهاد ریاست جمهوری منتزع گردید و به عنوان بخـش تحقیقاتی مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن پیوست. در این راستا انجام مطالعه و تحقیق پیرامون آن دسته از موضوعاتی که براساس قانون در حیطه وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد (تدوین سیاست‌های کلان نظام، ارائه مشاوره به ‌رهبری، بازنگری احتمالی قانون ‌اساسی، ارائه راه‌حل در زمینه معضلات کلان و موضوعات مورد اختلاف میان نهادهای قانونی و...) از دیگر وظایف این مرکز می‌باشد. با توجه به اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام در جهت تدوین استراتژی کلی نظام عمل می‌نماید، لذا فعالیت‌های پژوهشی مرکز نیز عمدتاً ماهیتی استراتژیک دارند.

مرکز تحقیقات استراتژیک بخش قابل ملاحظه‌ای از نتایج تحقیقات خود را برای مسؤولان عالی رتبه کشور ارائه می‌کند و برخی را نیز به صورت کتاب منتشر می‌سازد. علاوه بر آن، نشریه "راهبرد" فصلنامه مرکز تحقیقات استراتژیک نیز بخش دیگری از نتایج تحقیقی را در قالب مقالات منتشر می‌کند.

فصلنامه National Interest نشریه دیگر این مرکز می‌باشد که به زبان انگلیس منتشر می‌شود.

موسسه تحقیقاتی تدبیر اقتصاد

http://www.tier.ir/

صورت‌بندی متغیرهای مختلف در علوم انسانی به گونه‌ای است که ارتباطات پیچیده آنها را نمی‌توان صرفاً در قالب یک تخصص تشریح نمود، از این‌رو مؤسسه تدبیر اقتصاد با رویکردی زیربنایی به علم اقتصاد، جهت‌گیری مطالعاتی خود را به فصل مشترک علم اقتصاد با سایر علوم انسانی مانند: حقوق، جامعه‌شناسی، امنیت ملی‌ و علوم سیاسی قرار داده است.

یکی از مشخصات بارز اغلب مطالعات و تحقیقات اقتصادی که تاکنون در محافل علمی و دانشگاهی تهیه و تدوین شده است، وجود دیدگاهی صرفاً اقتصادی و بدون توجه به ابعاد اجتماعی و امنیتی به مسائل اقتصادی است. در واقع فقدان نگرش‌های اجتماعی و سیاسی به مسائل اقتصادی و عدم توجه به تقابل و تعامل بین این جنبه‌های رفتاری انسان در جامعه ، منجر به بسط تئوری‌های انتزاعی و نظریات بلا مصرفی شده است که بعضاً در نظام تصمیم گیری کشور نیز به آن مطالب استناد می‌شود.

این مؤسسه در راستای تنویر افکار سیاست‌گذاران و مجریان اقتصادی، و آگاه نمودن ایشان با هدف گسترش و کاربردی نمودن دیدگاه‌ بینِ رشته‌ای به مسائل اقتصادی (اقتصادی/اجتماعی، اقتصادی/سیاسی و ....) سعی دارد، نگاه اجتماعی، امنیتی به مسائل و مشکلات اقتصادی کشور را گسترش دهد و تاکنون نیز در این راستا قدم‌های مؤثری برداشته است.

اهداف موسسه

شناسایی و بررسی نقاط آسیب‌پذیر اقتصاد ایران

انجام پژوهش‌های هدفمند با هدف کاستن از مشکلات اقتصادی، مشارکت در تصمیم‌سازی و کمک به مسئولین، جهت تصمیم‌گیری مناسب در راستای تثبیت متغیرهای امنیت اقتصادی.

ارزیابی مستمر از شرایط و تحولات اقتصادی ایران و آگاهی از آخرین آمار و اطلاعات اقتصادی و اطلاع‌رسانی آن جهت ارتقای آگاهی‌های کارشناسان، محققان و مدیران اقتصادی کشور.

پژوهش‌های اقتصادی در رشته‌های وابسته به اقتصاد، در گسترة اقتصاد ایران و اقتصاد بین‌الملل مرتبط با ایران.

اطلاع رسانی در زمینه امنیت اقتصادی به مسئولان و تصمیم گیران و تعیین کنندگان خط‌مشی نظام.

چاپ ونشر کتابها و مقالات در حوزة مسائل و موضوعات اقتصادی جهت ارتقای سطح دانش اقتصاد در کشور.

بررسی و تحلیل مسائل اقتصادی ایران و اقتصاد بین‌الملل مرتبط با ایران و ارائه نتایج و راهکارهای علمی جهت جلوگیری از بروز بحران‌های اقتصادی احتمالی در آینده.

 

موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

http://www.iichs.org/

در سال 1365 با نام موسسه پژوهش و مطالعات فرهنگی با بهره گیری از اسناد قابل توجهی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار این مرکز قرار گرفته بود شکل گرفت. از آنجا که یکی از اساسی ترین پایه های آگاهی تاریخی بر اسناد و مدارک بازمانده استوار است، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در حفظ ، عرضه و انتشار این میراث فرهنگی و نیز ایجاد بستری مساعد جهت پژوهش های تاریخی نهایت سعی و کوشش خود را به کار بست. قلمرو مطالعات تاریخی در این موسسه محدود به تاریخ معاصر ایران است که تحولات سده های 18 الی 20 میلادی در ایران را در بر می گیرد. ویژگی اصلی اسناد موجود در موسسه خصوصی بودن قسمت کثیری از آنهاست و همین موجب تمایز این اسناد از سایر مجموعه های مشابه می شود. در سنوات اخیر نیز به منظور حفظ این میراث گرانبها و همچنین تکمیل موجودی آرشیو موسسه نسبت به خرید و حفظ پاره ای از مجموعه های خصوصی اسناد مبادرت گشته است

موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

http://www.itsr.ir/

موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در اجرای مواد 13 و 16 قانون تشکیل مراکز تهیه و توزیع کالا مصوب جلسه مورخ 20/2/1359 شورای انقلاب ج.ا.ایران برای مدت نامحدود تاسیس شد.

هدف از تاسیس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، انجام تحقیقات، جمع‌آوری آمار و اطلاعات، نشر اطلاعات تجاری و انجام پژوهشهای لازم جهت تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی- بازرگانی داخلی و خارجی بوده است.

در ادامه فعالیت‌های موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در چارچوب رسالت و ماموریت‌های ملی و سازمانی خویش و با در نظر گرفتن برنامه‌‌های 5 ساله، برنامه‌های ریاست محترم جمهوری و مقام عالی وزارت و نیاز سنجی‌های مستمر و دغدغه و تجربیات پژوهشگران، اولویت‌بندی و انجام خواهد شد، فعالیت‌های موسسه با هدف راهبری، مدیریت و انجام پژوهش‌، آموزش، مشاوره و اطلاع‌رسانی (انتشارات) و با توجه به نیازهای مجموعه بازرگانی کشور، اثربخش بودن طرحهای پژوهشی و توصیه‌های سیاستی برآمده از آنها، آموزش، انتشارات و مشاوره‌ها و در نظر داشتن استانداردهای علمی و تقویت آن برنامه‌ریزی شده و سعی برآن است که با رویکرد نگاه استراتژیک به مقوله تحقیق، مشتری‌مدار کردن تحقیقات با اولویت به نیازهای وزارتخانه پاسخ داده و با شیوه مشارکتی و تعاملی در پیشبرد مطالعات کاربردی در حوزه بازرگانی ـ اقتصادی موثر واقع شود.

فلسفه وجودی موسسه:

ارتقاء کیفیت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در بخش بازرگانی ـ اقتصادی کشور براساس مبانی علمی و پژوهشهای پایه ای وکاربردی برای دستیابی به جایگاه اول بازرگانی ـ اقتصادی در سطح منطقه آسیای جنوب‌غربی

موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

http://www.ir-psri.com/

موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در سال 1367 به منظور پاسخ گویی به انبوه پرسش‌ها درباره علل وقوع انقلاب اسلامی و زوایای پنهان تاریخ معاصر، توسط جمعی از علاقه مندان بنیان نهاده شد.

مؤسسه بر این باور بود که باید پیش از آن که «غبار زمانه» بر رویداد ها فرو نشیند و آن را از ذهن و ضمیر تاریخ بزداید به ثبت و ضبط آن همت گماشت و به آیندگان سپرد. از این رو «کودتای نوژه» به عنوان اولین کتاب پژوهشی انتشار یافت. کودتای نافرجامی که قرار بود از پایگاه هوایی شهید نوژه در همدان نقطه پایانی در برابر انقلاب اسلامی قرار دهد، ولی در نطفه مدفون شد. این اثر شناساننده یکی از طرح‌هایی است که دشمنان برای انهدام نظام جمهوری اسلامی تدارک دیده بودند.

موسسه همچنین اعتقاد داشت که به رغم نظر مسلط در تاریخنگاری، می‌توان با پژوهش در انبوه اسناد به دست آمده از «درباریان» و دیگر دستگاه های رژیم منقرض شده، علل واقعی برآمدن و فرو افتادن سلسله پهلوی و طلوع انقلاب اسلامی را تبیین کرد.

  موسسه مطالعات بین المللی انرژی

 http://new.iies.org/

موسسه مطالعات بین المللی انرژی در سال 1370 تاسیس و در سال 1375 موفق به اخذ مجوز پژوهشکده مطالعات بین المللی انرژی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردید. این موسسه به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران وابسته است. موسسه مطالعات بین المللی انرژی به عنوان یک مرکز تحقیقاتی و اتاق فکر از زمان تاسیس تاکنون، توانسته است به جایگاه مناسب خود در سطح بین المللی و داخلی دست پیدا کند.

موسسه مطالعاتی اندیشه سیاسی و اقتصادی

  http://ispet.ir/html/index.php

موسسه مطالعاتی اندیشه سیاسی اقتصادی به همت و کوشش چندی از دانشگاهیان و فعالان حاضر در عرصه اندیشه و نظر در خرداد 1385 تاسیس و راه‌اندازی گردید. این موسسه که هدف آن مطالعات بنیادین در حوزه علوم انسانی و ارتقاء سطح دانش نظری و کاربردی در این حوزه می‌باشد، فعالیت خود را با سمت‌گیری اندیشه سیاسی اقتصادی آغاز نموده است و به فعالیت‌هایی همچون تحقیق و پژوهش، برگزاری دوره‌های آموزشی، کارگاهی، سمینار، آمارگیری‌های میدانی و پیمایشی و... می‌پردازد

موسسه تلاش می‌نماید فضایی جهت طرح اندیشه و قرائت‌های متفاوت آن به وجود آورد. لذا در حوزه اندیشه سیاسی ضمن طرح سنت‌های فکری، آراء فیلسوفان و مکاتب سیاسی را مورد تحلیل و نقد قرار می‌دهد.

در زمینه اندیشه اقتصادی علاوه‌بر تشکیل جلسات نقد و بررسی مکاتب اقتصادی دوره‌های کاربردی کارگاهی نیز در قالب سمینار، همایش و ... برگزار می‌نماید.

 موسسه مطالعات و تحقیقات زنان

  http://www.iwsr.org/

موسسه مطالعات و تحقیقات زنان در سال 1365 با فعالیت گروهی از زنان فعال در حوزه مسایل زنان تحت عنوان "مرکز مطالعات و تحقیقات مسایل زنان" شروع به کار کرد و در سال1373 از وزارت علوم تحقیقات و فناوری (شورای عالی گسترش دانشگاهها) موافقت اصولی تشکیل یک گروه پژوهشی را اخذ نمود. بعد از توسعه کار در سال 1375 تحت عنوان موسسه مطالعات و تحقیقات زنان از وزارت کشور مجوز دریافت نمود و در سازمان ثبت شرکتها با شماره 9296 به ثبت رسید.

هم اکنون این موسسه دارای :

1- یک مرکز پژوهشی با دو گروه پژوهشی با مجوز قطعی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری

2-یک مرکز رشد فناوری با مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

3-یک فصلنامه تخصصی دو زبانه ( فارسی ، انگلیسی) به نام زن فرزانه

4- یک مرکز مشاوره

می باشد و از دی ماه سال 1385 این موسسه به عنوان دبیرخانه شبکه سلامت و حقوق باروری، انتخاب گردیده است.

 موسسه مطالعات دین و اقتصاد

http://ires.ir/

بر طبق اساسنامه‌، موسسه در جهت تحقق اهداف زیر گام بر می‌دارد:

الف- انجام مطالعات و انواع پژوهش‌های کاربردی، بنیادی و توسعه‌ای در قلمرو اقتصاد اسلامی و اقتصاد ایران.

ب- افزایش آگاهی‌ها و تقویت گرایش‌های جامعه در جهت تحقق همه جانبه‌ی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

ج- گسترش بکارگیری علوم اقتصادی در تحلیل و تدبیر مسایل.

د- یافتن راه‌حل‌های علمی و عملی جهت برطرف کردن مشکلات و مسایل اقتصادی مبتلا به جامعه.

موسسه برای نیل به اهداف فوق به فعالیت‌های مشروحه‌ی زیر اقدام می‌نماید.

1- مبادله‌ی دستاوردهای تحقیقاتی با سازمان‌های مشابه علمی و تحقیقاتی.

2- مساعد نمودن زمینه‌ی تحقیق برای دانش پژوهان در قلمرو اقتصاد اسلامی و ایران.

3- ایجاد کتابخانه‌ی تخصصی و پایگاه اطلاعاتی رایانه‌ای جهت استفاده‌ی دانش‌پژوهان.

4- برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی در کلیه‌ی رشته‌ها متناسب با فعالیت‌ها و اهداف موسسه.

5- انجام فعالیت‌های انتشاراتی و تاسیس مرکز نشر به منظور انتشار کتب، نشریات، مطبوعات و غیره و هم‌چنین اقدام به تاسیس و تجهیز چاپخانه با اخذ مجوزهای لازم.

6- تشکیل جلسات گفتگو، انجمن‌ها، کنفرانس‌ها، در زمینه‌ی اقتصاد اسلامی و ایران.

7- انجام هر نوع فعالیت دیگر که در راستای اهداف موسسه و در چارچوب قوانین و مقررات اسلامی ایران می‌باشد

 سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران

http://www.irost.org/

باتوجه به مأموریت و وظایف محوله به وزارت علوم ، تحقیقات و فنّاوری در قانون برنامه پنجساله سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و لایحه قانونی تجدیدساختار وزارت علوم ، تحقیقات و فنّاوری  و نگرش نظام مند این لایحه برای انسجام بخشیدن به امور اجرایی و سیاستگذاری نظام علمی و فنّاوری کشور و تعیین سیاست ها و اولویت های راهبردی در حوزة تحقیقات و فنّاوری  توسط وزارت علوم ، تحقیقات و فنّاوری ، حمایت های  برنامه ریزی ، ساخت آفرینی  و بسترسازی در سطح معاونت فنّاوری  و انجام  حمایت های ملی از ایجاد فنّاوری (تحقیق و توسعه‌)در سطح سازمانی ، سازمان پژوهشهای علمی وصنعتی ایران  به عنوان نهاد حمایتی برای عملیاتی کردن سیاست ها و برنامه ها  در زمینه ایجاد فنّاوری  در سطح ملی انتخاب گردید .              

 اهداف

هدف اصلی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران حمایت از ایجاد فنّاوری (تحقیق و توسعه ) در سطح ملی خواهد بود و برای این منظور می‌کوشد تا از طریق اعمال حمایت ها و ارائه تسهیلات (‌علمی ، فنی ، مالی ، حقوقی ، اداری و فرهنگی) و فراهم آوردن ترتیبات لازم برای تعامل بهره‌ور و مؤثر عرضه و تقاضای فنّاوری زمینه های رشد خلاقیت و نوآوری ، به کارگیری نتایج تحقیقات و تجاری کردن فنّاوری های حاصل از تحقیق و توسعه را در یک فضای رقابتی فراهم آورد .

وظایف

حمایت از تکمیل چرخة تحقیق تا تولید به منظور فراهم کردن زمینه های به کارگیری مؤثر نتایج تحقیقات

حمایت از مستند سازی ، جذب ، بومی سازی و اشاعه دستاوردهای حاصل از ایجاد فنّاوری

حمایت و پشتیبانی از مخترعین ، مبتکرین ، محققین کارآفرین ، مؤسسات و شرکت های کارآفرین و هدایت فعالیت آنها در جهت تحقق اولویت های ایجاد فنّاوری

حمایت از توسعه و گسترش مراکز خدمات فنی - مهندسی ، مشاوره ای و مدیریت ایجاد فنّاوری

حمایت مالی و تشویق بخش خصوصی در فعالیتهای ایجاد فنّاوری

ایجاد سازوکارهای حمایتی از طریق سازماندهی تشکیلات و امکانات مناسب این نوع حمایت ها در سازمان

ایجاد ارتباط مؤثر و ارائه خدمات اطلاع رسانی بین عرضه کنندگان و متقاضیان ایجاد فنّاوری و فنّاوری های ایجاد شده

ایجاد زمینه های لازم برای ارائه فنّاوری های حاصل از تحقیق و توسعه از طریق برپایی نمایشگاه ها و جشنواره ها ، از جمله جشنواره خوارزمی و انتشار اطلاعات مربوطه به صورت کتاب ، مجله ، فیلم ، خبرنامه ، بروشور ...

ایجـاد زمینـه های مناسب برای برگزاری و تـرویج دوره های کاربردی و حرفه ای ، همایش ها و کارگاه های تخصصی به منظور توسعه منابع انسانی در عرصه های مختلف ایجاد فنّاوری

گسترش همکاری در روابط علمی فنی با سازمان ها و مراکز پژوهشی فنّاوری در سطح ملی ، منطقه ای و بین‌المللی در زمینه موضوع فعالیت سازمان

اتخاذ تدابیر مناسب جهت حمایت از تضمین مالکیت فکری و افزایش قدرت ریسک پذیری (خطر پذیری ) مشارکت کنندگان در برنامه های ایجاد فنّاوری

ایجاد پژوهشکده‌های تحت پوشش سازمان با شخصیت حقوقی مستقل به منظور انجام تحقیقات توسعه فنّاوری در جهت اولویت های ملی و فنّاوری های نوین      

موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا دانشگاه تهران

http://inaes.ut.ac.ir/Home/indexf.php

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد