KAЯNEME
KAЯNEME

KAЯNEME

دستور العمل اعطاء بورس دکتری خارج از کشور

دستور العمل اعطاء بورس دکتری خارج از کشور

دستور العمل اعطاء بورس دکتری خارج از کشور جهت تأمیـن هیـأت علمـی و متخصصان مورد نیاز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاهها ...

دستور العمل اعطاء بورس دکتری خارج از کشور

دستور العمل اعطاء بورس دکتری خارج از کشور جهت تأمیـن هیـأت علمـی و متخصصان مورد نیاز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاهها در سال 1387

مقدمه:

در راستای تبادلات بین المللی علمی و فناوری نظام مقدس جمهوری اسلامی و به منظور کمک به تأمین اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و متخصصان رشته های مورد نیاز و راهبردی کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نظر دارد تعدادی از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و مربیان آموزشی و پژوهشی را برای ادامه تحصیل و فراگیری نوآوریهای علمی در مقطع دکتری در رشته های مورد نیاز از بین افراد شایسته پس از بررسی وضعیت علمی و مصاحبه حضوری عمومیبا رعایت موارد ذیل انتخاب واعزام نماید:

ماده 1- شرایط عمومی داوطلبان

براساس آئین نامـه اعطـای بـورس تحصیلی واعزام دانشجوبه خارج ازکشور مصـوب وزارت فرهنگ و آموزش عالی مورخ 12/12/1368، داوطلبان باید شرایط ذیل را دارا باشند:

1-1- ایمان و اعتقاد به اسلام، نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه

تبصره 1: اقلیتهای مذهبی مصرح در قانون اساسی، از شرط ایمان و اعتقاد به اسلام مستثنی هستند.

2-1- تقوا که نشانه آن انجام واجبات و اجتناب از محرمات است.

3-1- عدم وابستگی به احزاب و گروههای ملحد و محارب و غیر قانونی.

4-1- حداکثر سن 32 سال تمام.

تبصره 2: حداکثر سن داوطلب حسب موارد به شرح زیر می تواند افزایش یابد:

الف- برای مربیان واجد شرایط آئین نامه ادامه تحصیل مربیان رسمی و رسمی-آزمایشی دانشگاهها (60 درصد امتیاز جدول ارتقاء با تائید هیات ممیزه مربوطه) حداکثر سن35 سال.

ب-برای جانبازان 25 درصد به بالا و فرزندان شاهد و فرزندان جانبازان 50 درصد به بالا حداکثرسن 35 سال -جانبازان 50 درصد به بالا حداکثرسن37 سال - جانبازان 70 درصد به بالا حداکثر 40 سال.

ج- برای آزادگان: 32 سال باضافه مدت زمان دوره اسارت، حداکثر 35 سال.

د- برای رزمندگان: 32 سال باضافه دوبرابر مدت شرکت در جنگ تحمیلی، حداکثر35 سال.

5-1- برای داوطلبان ذکور دارا بودن کارت پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم یا معافیت تحصیلی و یا دفترچه آماده به خدمت که مهلت آن در تاریخ تصویب نهایی بورس، منقضی نشده باشد.

6-1- توانائی جسمی متناسب با رشته تحصیلی و الزامات حرفه ای.

7-1- سپردن وثیقه ملکی که میزان آن با توجه به کشور محل تحصیل و بر اساس مصوبات شورای مرکزی بورس تعیین می گردد.

ماده 2- شرایط اختصاصی داوطلبان

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد که حداکثر تا تاریخ 31/6/87 فار غ التحصیل شده و خواهان دریافت بورس دکتری خارج از کشور می باشند جهت تشکیل پرونده باید حداقل دارای یکی از شرایط زیر باشند تا پرونده آنها مورد بررسی قرار گیرد:

1-2- نفرات اول تا سوم آزمون سراسری کارشناسی ارشد در هر رشته با تأیید سازمان سنجش آموزش کشور.

2-2- احراز رتبه اول در هریک از رشته های تخصصی دارای اولویت بورس در مقطع کارشناسی ارشد با تأیید دانشگاه محل فارغ التحصیلی

3-2- دارا بودن حداقل 1 مقاله چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی مستخرج از پایان نامه یا فعالیت تحقیقاتی فرد.

4-2- نفرات رتبه اول تا سوم المپیاد‌های علمی دانشجویی کشور با تأیید سازمان سنجش آموزش کشور.

5-2- دانشجویان نمونه کشوری در مقطع کارشناسی ارشد که مطابق با آئین‌نامه انتخاب دانشجویان نمونه با تأیید معاونت دانشجویی وزارت علوم تحقیقات و فناوری باشد.

6-2- مربیان آموزشی وپژوهشی (دارندگان مدرک کارشناسی ارشد) دانشگاهها ومراکز پژوهشی که حداقل 60 درصد امتیاز جدول ارتقاء[1] را با تأیید هیأت ممیزه مربوط کسب نموده باشند.

7-2- افرادی که دارای خدمات و سوابق برجسته در زمینه های ایثارگری، فرهنگی، آموزشی، پژو هشی و فناوری می باشند می بایست پس از تشکیل پرونده در اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج، برجسته بودن آن افراد در زمینه های فوق الذکر توسط کمیته های تخصصی، اداره کل بورس و شورای مرکزی بورس احراز گردد.

تبصره3: حداقل معدل برای فارغ التحصیلان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب 14 و 16 یا معادل آن می باشد.

ماده3- شرایط اعزام

1-3- قبولی در مصاحبه "بررسی صلاحیتهای علمی- مدرسی" داوطلبان حائز شرایط در ماده 1 و 2 این دستور العمل.

2-3- کسب حداقل نمره زبان مورد نیاز برای اعزام، 50=MCHE و یا معادل آن در صورتیکه دانشگاه پذیرش دهنده، نمره استاندارد خود را بالاتر از نمره اعلام شده درخواست نماید دانشجو موظف است شخصاً آن شرط را برآورده کند.

3-3- نتیجه قابل قبول زبان می‌بایستی حداکثر تا 6 ماه پس از تاریخ موافقت اولیه اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج، ارائه گردد.

4-3- پذیرش اخذ شده می بایست در شورای تخصصی اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج مورد تأیید قرار گیرد. زمان ارائه پذیرش معتبر جهت رسیدگی حداکثر 6 ماه پس از کسب نمره قابل قبول زبان است.

5-3- درصورت عدم کسب حدنصاب نمره زبان و یا عدم ارائه پذیرش رشته و گرایش مورد نیاز برای ادامه تحصیل پس از یکسال، پرونده مختومه و به دستگاه معرفی کننده داوطلب عودت داده خواهد شد. بدیهی است هیچگونه بازنگری از قبیل تبدیل بورس خارج به داخل ویا تأخیر در اعزام پذیرفته نمی باشد.

ماده 4 سایر شرایط

1-4- اولویت شرط اعزام دانشجو برای دانشگاههای مجری دوره دکتری است، لذا دانشگاههای مجری دوره دکتری فقط در رشته هایی که دوره دکترا را دارا می باشند میتوانند داوطلب واجد شرایط معرفی نمایند. تشخیص موارد استثناء (بعنوان مثال رشته هنر) بعهده شورای مرکزی بورس است.

2-4- اعزامدانشجو و یا مربیان آموزشی و پژوهشی (دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و مطابق بند 6-2 این دستورالعمل) واجد شرایط در موسسات و مراکز آموزش عالی وابسته به سایر دستگاهها و یا دانشگاههای غیر دولتی غیر انتفاعی مشروط به تقبل پرداخت هزینه‌ها از سوی دانشگاه یا دستگاه مربوط می باشد.

3-4- اعزام داوطلبان غیر مربی نهادها و دستگاههای اجرائی به جز وزارت متبوع، مشروط به تقبل پرداخت هزینه ها از سوی نهاد یا دستگاه اجرائی مربوط می باشد.

4-4-در صورتی که تعداد داوطلبان حائز شرایط بیشتر از ظرفیت اعزام باشد شورای مرکزی بورس در صورت لزوم با در نظر گرفتن کلیه جوانب و انجام هماهنگیهای لازم، مازاد اعزام بخارج را جهت اخذ پذیرش و ادامه تحصیل به دانشگاههای داخل معرفی مینماید.

ماده 5

این دستورالعمل در 5 ماده و 23 بند و 3 تبصره در جلسه مورخ 31/4/87 شورای مرکزی بورس به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ قابل اجرا است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد