KAЯNEME
KAЯNEME

KAЯNEME

تافل چیست؟

تافل چیست؟

تافل چیست؟

برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری یا ادامه تحصیل در خارج از کشور یا پیشرفت و توسعه فعالیت های علمیتان و ... یا اگر کسی هستید که به نوعی مشتاق یادگیری زبان هستید باید به هر حال زبان انگلیسی را بیاموزید .

تافل چیست؟

تافل چیست؟

برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری یا ادامه تحصیل در خارج از کشور یا پیشرفت و توسعه فعالیت های علمیتان و ... یا اگر کسی هستید که به نوعی مشتاق یادگیری زبان هستید باید به هر حال زبان انگلیسی را بیاموزید . اما در این میان یادگیری کافی نیست ، مدرک هم اهمیت دارد. اگر شما سوادی در سطح کارشناس ارشد روابط بین الملل داشته باشید ولی فقد مدرک معتبر باشید مطمئن باشید دستیابی به موفقیت برای شما خیلی دشوار و تقریباً محال است زیرا اگرچه مدرک گرایی امری مذموم است ولی لاجرم هر سازمان یا نهادی برای اطمینان از صلاحیت علمی شما به مدرک معتبر شما رجوع می کند . در این میان زبان انگلیسی هم از این قاعده مستثنی نیست و شما که پا به وادی علم نهاده اید باید از این سد بگذرید . با توجه به سولات مطرح شده از سوی دوستان ، پایگاه سیاست بین الملل ( اینپا ) در بخش آمادگی برای آزمون دکتری مقالاتی را برای راهنمایی علاقه مندان به موفقیت در آزمون هآی تافل (TOEFL) و ای التس ( IELTS ) قرار داده است . این مقاله تافل چیست نام دارد .

TOEFL (Test Of English as a Foreign Language)

IELTS (International English Language Testing System

- تافل چیست؟

تافل مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language به معنای «آزمون انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی» می‏باشد. هر سال در سطح جهان و از بین 180 کشور مختلف حدود یک میلیون نفر در امتحان تافل ثبت نام می‏کنند. از بین این تعداد، ممکن است بسیاری از آنها نتوانند در این امتحان موفق شوند و دلیل این امر آشنایی ناکافی آنها در خصوص مطالب کلیدی زبان انگلیسی و سیستم آزمون تافل است.

- هدف تافل چیست؟

از سال 1963 امتحان تافل به عنوان ابزاری برای آزمون اطلاعات انگلیسی از سوی اکثر دانشگاه‏ها و مراکز آموزش عالی و کمیته‏ها و انجمن‏های علمی و مراکز کاریابی برای تحصیلکردگان دانشگاهی مورد استفاده قرار گرفته است. در کشورهای انگلیسی زبان برای پذیرش دانشجویان، گذراندن دوره تافل و موفقیت در این امتحان به عنوان یک پیش‏شرط اصلی می‏باشد. هم اکنون در کشور ما هم این امتحان و مشابه آن ( MCHE ) به عنوان پیش‏شرط شرکت در امتحانات دوره دکتری ( Ph. D ) مطرح شده است و برای شرکت در امتحانات ورودی دکتری، ارایه مدرک قبولی زبان امری الزامی است.

- در حال حاضر چند نوع آزمون تافل در سطح جهان برگزار می‏شود؟

در حال حاضر آزمون تافل به سه روش زیر برگزار می‏شود:

1. روش کاغذ و قلم

2. روش کامپیوتری

3. روش آزمون کلی که در مؤسسات برگزار می‏شود.

اطلاعات کامل مربوط به آزمون تافل به روش (1) در سایت اینترنتی Http://www.toefl.org/ موجود است.

آزمون تافل به روش (2) هم اکنون در ایالات متحده، کانادا، امریکای لاتین، اروپا، افریقا و خاورمیانه و تعداد معدودی از سایر کشورهای آسیایی برگزار می‏شود. این روش در سال 1998 ابداع شده است.

روش سوم (آزمون تافل در مؤسسات) در بیشتر از 1200 دانشگاه، کالج و مؤسسات خصوصی آموزش عالی در سطح جهان کاربرد دارد.

در امتحان تافل بخش‏های زیر به صورت تست ارایه می‏شوند:

بخش اول = آزمون مهارت شنیداری ( Listening )

بخش دوم = آزمون مهارت گرامر و مهارت نوشتاری ( Structure/Writing )

بخش سوم = آزمون مهارت خواندن

- آیا در آزمون تافل بخش انشا نویسی وجود دارد؟

در آزمون کامپیوتری بخشی به عنوان مهارت نوشتاری وجود دارد که تست مهارت نوشتاری به صورت انشانویسی ارایه می‏شود. متن نوشتاری شما باید حاوی 300 لغت باشد و معمولاً به 30 دقیقه وقت نیاز دارد. در آزمون تافل (از نوع کاغذ و قلم) معمولاً این نوع انشانویسی مطرح نمی‏باشد ولی اگر امتحانات تافل در ماه‏های آگوست، اکتبر، دسامبر، فوریه و یا ماه مه برگزار شوند ممکن است آزمون انشانویسی هم برگزار شود.

- آیا تعداد تست‏های تافل در همه دوره مشابه هستند؟

در آزمون تافل کامپیوتری در هر نوبت تعداد متفاوتی تست ارایه می‏شوند و معمولاً برای تست‏های سخت‏تر نمرات بیشتری در نظر گرفته می‏شود. ولی در آزمون تافل (نوع کاغذ و قلم) همیشه تعداد تست‏ها مشابه است.

تست‏های آزمون کامپیوتری با هم مشابه نیستند. در آزمون کامپیوتری اگر شما به یک سؤال پاسخ درستی بدهید، یک پاسخ سخت‏تر برای شما ارایه می‏شود. ولی اگر پاسخ شما درست نباشد، رایانه به صورت اتوماتیک پاسخ آسان‏تری را مطرح می‏کند ولی نمرات بیشتر را به سؤالات سخت‏تر می‏دهد و نهایتاً آزمون را تمام می‏کند!

- هزینه ثبت نام آزمون تافل چقدر است؟

هزینه ثبت نام برای تافل کامپیوتری 110 دلار و برای تافل (کاغذ و قلم) 75 دلار است.

- شب قبل از امتحان چکار باید بکنم؟

به مهمانی نروید ولی سعی نکنید که همه مطالب کتاب تافل را مرور کنید .فقط مطالبی را که قبلاً علامت زدید را مرور کنید. اگر بخواهید تمام مطالب را مرور کنید، ممکن است دچار گیجی و کمبود وقت شده و مضطرب شوید و این امر سبب بی‏خوابی شما خواهد شد. نباید انتظار داشته باشید که به 100% سؤالات پاسخ صحیح بدهید.

این امر امکان‏پذیر نیست. در تافل نمره قبولی مهم است و اگر بتوانید به 75% سؤالات پاسخ صحیح بدهید، نمره عالی خواهید گرفت.

- سر جلسه امتحان چه چیزی را باید همراه داشته باشم؟

سه مداد همراه با پاک‏کن، همراه با کارت ورود به جلسه همراه با یک کارت شناسایی معتبر (شناسنامه، پاسپورت). توجه داشته باشید که آوردن کتاب، لغت‏نامه، ضبط‏ صوت، تلفن همراه، خودکار و دفترچه یادداشت در جلسه امتحان ممنوع است.

- زمان امتحان تافل چقدر است؟

برای امتحان (کاغذ و قلم)، دو ساعت (120 دقیقه) تعیین شده است. از آنجا که زمان دستورالعمل‏ها در آزمون تافل منظور نمی‏شود. با احتساب زمان دستورالعمل کل آزمون تافل حدوداً سه و نیم ساعت به طول می‏انجامد.

- برای هر بخش چقدر زمان دارم؟

راه عاقلانه این است که با سرعت هر چه بیشتر تست‏ها را بزنید. جدول زمانی در صفحه ( ix ) امتحان تافل آمده است. در امتحان کامپیوتری تافل ده دقیقه وقت استراحت منظور شده است ولی برای امتحان از نوع قلم و کاغذ وقت استراحت تعیین نشده است. نوع سؤالات امتحان تافل (در امتحان کاغذ و قلم) نیز به صورت سؤالات چندجوابی است.

- اگر سؤالی را بلد نباشم می‏توانم حدس بزنم؟

بله می‏توانید، چون در امتحان تافل نمره منفی وجود ندارد.در ابتدا سه پاسخی را که حدس می‏زنید نادرستند را حذف کنید و در نهایت پاسخ صحیح را حدس بزنید.

اگر نتوانستید به این روش پاسخ صحیح را حدس بزنید. یک (حرف)، ( A, B, C, D ) را انتخاب کنید. موقعی هم که مراقب امتحان به شما می‏گوید وقت شما تمام است می‏توانید با سرعت تمام سؤالات خالی را با حرف مورد نظر خودتان پر کنید.

- روش نمره‏دهی به امتحان تافل (از نوع کاغذ و قلم) چگونه است؟

نمرات تافل در این نوع امتحان بین 310 تا 677 هستند.

در ابتدا نمره امتحانات هر بخش محاسبه می‏شود. سپس این نمرات با هم جمع شده و حاصل جمع ضربدر ده و تقسیم بر 3 خواهد شد. مثلاً:

Listening à 52 = نمره

Structure/Writing à 48 = نمره

Reading/Vocabulary à 50 = نمره

150 = جمع نمرات

150 * 10 = 1500 / 3 = 500 = کل نمره تافل

نمرات تافل بالای 650-600 عنوان نمره‏های قطعی قبولی تلقی می‏شوند ولی برخی از دانشگاه‏ها نمرات 500 تا 600 را نیز بر اساس شرایط خاص خود به عنوان نمره قبولی تلقی می‏کنند.

- اگر در یک بخش نمره ضعیفی بگیرم آیا امید است که نمره کل من خوب شود؟

البته ممکن است، نباید در امتحان بخش اول (مهارت شنیداری) ناامید شود این امتحان برای همه افراد غیرانگلیسی زبان مشکل است و خیلی‏ها ممکن است حتی سؤال مطرح شده از بلندگو را متوجه نشوند. ولی در بخش دوم (امتحان گرامر) شما می‏توانید عقب‏ماندگی خود را جبران نمایید.

- آیا بین نمرات تافل و مهارت در زبان انگلیسی رابطه منطقی وجود دارد؟

خیر، بسیاری از دانشجویان دارای اطلاعات قوی انگلیسی هستند ولی به خاطر نداشتن مهارت کافی در پاسخ‏دهی به امتحان تافل ممکن است نمره قبولی را دریافت نکنند،

- اعتبار امتحان تافل چقدر است؟

دو سال.

عبور از سد تافل (TOEFL) و ای التس ( IELTS )

 

برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری یا ادامه تحصیل در خارج از کشور یا پیشرفت و توسعه فعالیت های علمیتان و ... یا اگر کسی هستید که به نوعی مشتاق یادگیری زبان هستید باید به هر حال زبان انگلیسی را بیاموزید . اما در این میان یادگیری کافی نیست ، مدرک هم اهمیت دارد. اگر شما سوادی در سطح کارشناس ارشد روابط بین الملل داشته باشید ولی فقد مدرک معتبر باشید مطمئن باشید دستیابی به موفقیت برای شما خیلی دشوار و تقریباً محال است زیرا اگرچه مدرک گرایی امری مذموم است ولی لاجرم هر سازمان یا نهادی برای اطمینان از صلاحیت علمی شما به مدرک معتبر شما رجوع می کند . در این میان زبان انگلیسی هم از این قاعده مستثنی نیست و شما که پا به وادی علم نهاده اید باید از این سد بگذرید . با توجه به سولات مطرح شده از سوی دوستان ، پایگاه سیاست بین الملل ( اینپا ) در بخش آمادگی برای آزمون دکتری مقالاتی را برای راهنمایی علاقه مندان به موفقیت در آزمون هآی تافل (TOEFL) و ای التس ( IELTS ) قرار داده است . اولین مقاله توسط دکتر سیروس فیضی نگاشته شده است .

TOEFL (Test Of English as a Foreign Language)

IELTS (International English Language Testing System)

دکتر سیروس فیضی

تافل[1]، یا به تلفظ صحیح، توفل، آزمونی است که از سوی موسسه ای تی اس[2] پژوهش، طراحی، و برگزار میشود. ای تی اس، یک موسسه غیرانتفاعی و غیردولتی است که دفتر مرکزی آن در پرینستون، نیوجرسی، استقرار دارد. توفل، مشهورترین و پذیرفتهترین آزمون زبان انگلیسی برای کسب پذیرش تحصیلی در میان دانشگاههای معتبر جهان است. افراد غیرانگلیسیزبان باید این آزمون را با نمره مورد نظر دانشگاه مقصد پشت سر گذارند. این آزمون، در حقیقت، معیار مهمی برای سنجش تواناییهای زبان انگلیسی در جهت برقراری ارتباط و تحصیل در دانشگاه است. آزمون توفل شامل چهار مهارت زبانی خواندن و درک مطلب[3]، نوشتن[4]، شنیدن[5] و صحبت کردن[6] است. تا سال 1998، به صورت کاغذی و از این سال به صورت کامپیوتری برگزار میشود. در الگوی تازه توفل که اینترنتی است و از سال 2005 رواج یافته، گرامر حذف شده است و همانند آزمون رقیبش، آیلتس[7]، به رعایت آن در بخشهای دیگر همچون نوشتن و صحبت کردن توجه میشود. این الگوی تازه از توفل به «توفل آی بی تی»[8] موسوم است. در این الگو که نسبتاً دشوارتر هم هست، نمرهگذاری هم تغییر کرده است و به قول برگزارکنندگان آن در مسیر استانداردتری قرار گرفته است. همچنین، منظور از توانایی برقراری ارتباط، بر خلاف گذشته که مبتنی بر ارتباطات عمومی بود، در جهت ارتباطات دانشگاهی گرایش و توازن یافته است. با این حال، تمام شیوههای کاغذی[9]، کامپیوتری[10] و اینترنتی هنوز معتبرند و در جاهای مختلف به تناسب امکانات برگزار میشوند. در ایران، هر سه شیوه از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و دیگر نهادهای دانشگاهی برگزار میشود.

آزمون توفل پس از ورود به عرصه مطالعات آکادمیک در ایالات متحده به عنوان ابزاری برای شناسایی استعدادهای تحصیلی، به مرور، به دانشگاههای سراسر کانادا، بریتانیا، استرالیا، و نیوزیلند هم گسترش یافت و اکنون چندین دهه است که یک آزمون  جهانی به شمار میآید. اکثر دانشگاههای معتبر جهان برای ارزیابی تواناییهای زبان انگلیسی داوطلبان تحصیل، از این آزمون بهره میگیرند. بیش از شش هزار کالج و دانشگاه در 110 کشور شامل 4 هزار مرکز برگزاری آزمون از این آزمون استقبال نمودهاند و آن را به عنوان معیار اصلی سنجش تواناییهای زبان انگلیسی داوطلبان تحصیل در نظر گرفتهاند.

همان طور که ذکر آن رفت، توفل معیار مهمی برای سنجش توانایی داوطلبان تحصیل در دورههای تحصیلات تکمیلی به لحاظ برقراری ارتباط با زبان انگلیسی در محیط دانشگاهی است. قاعدتاً پذیرفتهشدگان توفل قادرند سخنرانی گوش کنند، فیلم ببینند، در سمینارها شرکت کنند، منابع درسی را مطالعه کنند، با اساتید و دیگر دانشجویان صحبت کنند، گزارشهای درسی و دانشگاهی و ایمیل بنویسند، و مهارتهای دیگری از این دست. معمولاً تصور بر این است که کسی که در شیوه کاغذی بتواند نمره 550 به دست آورد، توانایی درک حدود 6000 واژه را دارد. چنانچه این نمره 600 باشد دایره واژهها به 10 هزار میرسد.

در ایران هنوز برنامهای برای استقبال رسمی از این آزمون وجود ندارد. به بیان بهتر، هیچ دستورالعمل و برنامه اجباری از سوی وزارت علوم یا نهادهای آموزش عالی برای کسب نمره خاصی از این آزمون مطرح نشده است. دانشگاههای داخلی که برگزاری آزمون زبان انگلیسی را برای پذیرش دانشجویان دکتری در دستور کار خود دارند، صرفاً این آزمون را هم در کنار دیگر آزمونهای داخلی میپذیرند. به عنوان نمونه، دانشگاه تهران نمره 510 از شیوه کاغذی را مبنایی برای قبول تسلط بر مهارتهای زبان انگلیسی قرار داده است.

آزمونی که زیر عنوان مرسوم «آزمون تافل» در برخی دانشگاههای معتبر کشور برگزار

میشود اصطلاحاً به «تافل داخلی»[11] موسوم است. دانشگاه تهران، چنین آزمونی را با عنوان خود برگزار می­نماید.[12] این آزمون در شکل بسیار سادهتر آزمون اصلی طراحی میشود. مهارتهای مورد نظر در آزمون تافل داخلی دانشگاه تهران و دیگر دانشگاهها صرفاً عبارت از خواندن و درک مطلب، گرامر، و دامنه لغات است که معمولاً در 100 گزینه تستی خلاصه میشود و زمان پاسخگویی آن هم در حد 100 دقیقه پیش بینی شده است. این زمان بسیار بیشتر از زمانی است که برای تستهای توفل در نظر گرفته میشود. در آزمون توفل، این زمان معمولاً بین 20 تا 40 ثانیه تنظیم میشود. تواناییهای زبانی در این آزمون چندان بالا در نظر گرفته نمیشود. تنها مسئلهای که میتواند این نوع آزمونها را دشوار نشان دهد، استاندارد نبودن آنهاست که گاهی دیده شده که چندین پرسش به اشتباه طراحی شده است. این آزمون عمدتاً بر مبنای تجربه دو آزمون داخلی دیگر ام سی اچ ای[13] و تولیمو[14] تنظیم و طراحی شده که به ترتیب، از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور برگزار میشود.

پیشتر، آزمون تافل داخلی دو سطح از امتیاز را داشت: نخست، امتیاز قبولی قطعی بود که شامل کسب حداقل امتیاز 14 از 20 یا 70 از 100 بود. دو دیگر، امتیاز قبولی مشروط بود که بین 10 تا 80/13 یا 50 تا 69 بود. کسانی که امتیاز قبولی مشروط کسب میکردند، مجاز به شرکت در آزمون تخصصی دکتری شناخته میشدند و می­توانستند ادامه تحصیل دهند اما در صورت قبولی و ادامه تحصیل موظف بودند در اولین فرصت تا پیش از آزمون جامع، امتیاز قبولی قطعی را به دست آورند؛ در غیر این صورت، صلاحیت شرکت در آزمون جامع  را نداشتند و از تحصیل معاف

میشدند. در حال حاضر، این نظام نمرهگذاری تغییر کرده و نمره 12 از 20 یا 60 از 100 به عنوان حد نصاب قبولی قطعی در نظر گرفته شده است و به این ترتیب، امتیاز قبولی مشروطی هم دیگر مطرح نیست.

برای کسانی که در نظر دارند در این آزمون شرکت نمایند، شاید مناسب باشد که توصیه نمود که تافل داخلی دیگر چندان مشکل نیست و در قیاس با آزمون اصلی توفل، بسیار پیش پا افتاده و فوقالعاده ساده است. اما در هر صورت، برای کسانی که آشنایی کمتری با زبان انگلیسی دارند، داشتن برنامه مطالعاتی جدی پیشنهاد می­شود. هر برنامهای به ناچار باید در بر دارنده مواد مورد نظر در این آزمون باشد که در سطور  پیشین گفته شد. توصیه میشود با فاصله مناسب از زمان آزمون مطالعات آغاز شود و تلاش شود به طور اصولی مطالب مورد نظر مطالعه شود. این توصیه به واسطه آن است که یادگیری دقیق زبان ارتباط تنگاتنگی هم با مطالعه منابع انگلیسی دوره دکتری دارد. هر چه مهارتهای خواندن و درک مطلب، لغت، و گرامر بیشتر باشد، متون انگلیسی دوره دکتری هم با دقت بیشتر، فهم قویتر، و سرعت بیشتری مطالعه میشود. نکته پایانی اینکه منابع بیشماری برای مطالعه پیشنهاد میشود و در غالب اوقات همه آنها مفید و مناسباند اما من در اینجا ترجیح میدهم که منابع مفصلتر و جامعتری معرفی نمایم که خوانندگان این سطور از آشنایی با آنها احساس رضایت نمایند؛ هر چند که خیلی از دانشجویان ترجیح میدهند صرفاً یک کتاب گرامر انگلیسی به فارسی را مطالعه کنند.

 

1) عباس فرزام، گرامر انگلیسی از دبیرستان دانشگاه.

2) ابراهیم نظری تیموری، تافل رهنما.

3) محمود رمضانی نوری، مجموعه سئوالات تافل آزمون دکترا برای کلیه رشتهها: همراه با ترجمه و پاسخهای تشریحی

4) Deborah Phillips, Longman Complete Course for the TOEFL Test.

5) Pamela J. Sharpe, Baron''s How to Prepare for the TOEFL.

6)ETS, The Official Guide to the New TOEFL iBT.

7) Milada Broukal, TOEFL Grammar Flash: The Quick Way to Build Grammar Power.

 8) Steven J. Matthiesen, Essential Words for the TOFEL.

9) Murray Bromberg, Julius Liebb, and Arthur Traiger, 504 Absolutely Essential Words.

10) Murray Bromberg and Julius Liebb, 601 Words You Need to Know to Pass Your Exam.

11) Milada Broukal, TOEFL Word Flash: The Quick Way to Build Vocabulary Power.

 12) Milada Broukal, TOEFL Reading Flash.

13) Ruth Schoenbach, Reading for Understanding.

14) Cambridge English Readers series.

15) Penguin Readers.

16) Milada Broukal, TOEFL Reading Flash: The Quick Way to Build Reading Power.

 

برخی توصیه های مفید:

شب پیش از امتحان دستپاچگی نکنید. از شب پیش از امتحان برای مرور آنچه در چند هفته یا چند ماه پیش یاد گرفتهاید بهره گیرید. راحت باشید. به خاطر داشته باشید که شما به خوبی

آمادهاید. از صحبت کردن بیش از حد در مورد امتحان با دیگران بپرهیزید.

 

روز امتحان صبحانه میل کنید. آخرین چیزی که نیاز دارید آن است که در وسط امتحان از انرژی تخلیه شوید. نخست به پرسشهای ساده پاسخ دهید. پاسخ سریع به پرسشهای ساده به شما فرصت میدهد که وقت بیشتری صرف پرسشهای سختتر کنید. پیش از انتخاب بهترین پاسخها همه آنها را بخوانید. اگر بر این باورید که یک پاسخی نادرست است، آن را تغییر دهید. توصیه شده که چنانچه پاسخ پرسش یا پرسشهایی را نمیدانید یکی از گزینههای «بی» یا «سی» را انتخاب کنید؛ چرا که تجربه نشان میدهد که این دو گزینه محتملترین شانس درست بودن را دارند. هنگام خواندن درک مطلب، چنانچه با کمبود وقت مواجهاید، میتوانید ابتدا واژههایی که به صورت «بولد» و سیاهتر نوشته شده توجه کنید و خیلی سریع معانی آنها را حدس بزنید؛ چرا که در این موارد پرسش میشود که مثلاً واژه . . . در سطر . . . به چه معناست. متنهای درک مطلبها را سریعاً مرور کنید و از نظر سادگی اولویتبندی کنید. معمولاً متون از درجهای از سادگی به سختی تنظیم میشوند.

 

دیگر توصیههای مفید:

در طول روز، خود را در حال و هوای انگلیسی قرار دهید و سعی کنید با خود صحبت کنید.

برنامهریزی کنید که انگلیسی را به طور مداوم و روزمره اما در یک دوره طولانی یاد بگیرید.

فیلم و دیگر کمکآموزشیهای شنیداری را زیاد استفاده کنید.

اگر امکانپذیر است، سعی کنید با انگلیسیزبان ارتباط برقرار کنید و وارد گفتگو شوید.

استفاده از چت رومها و دیگر دوستان نوشتاری[15] در سایتهای مختلف اینترنتی مناسب است.

تا میتوانید به انگلیسی بخوانید. برای شروع، مطالعه مجلات، روزنامهها و مقالات کوتاه مناسب است. هنگام مطالعه به انگلیسی فراموش نکنید که از دیکشنری مدام استفاده کنید و استفاده فراوان از دیکشنری در این زمینه یک حسن به شمار میآید.

تا جایی که میتوانید به انگلیسی بنویسید.

میتوانید در آزمونهای مختلف مانند تافل دانشگاه تهران و دانشگاههای دیگر، و تولیمو شرکت نمود که به پیشرفت انگلیسی شما کمک میکند.

[1]. Test of English as a Foreign Language (TOEFL)

[2]. Educational Testing Service (ETS)

[3]. reading and comprehension

[4]. writing

[5]. listening

[6]. speaking

[7]. International English Language Testing System (IELTS)

[8]. TOEFL Internet-based Test (TOEFL iBT)

[9]. TOEFL paper-based Test (TOEFL pBT)

[10]. TOEFL computer-based Test (TOEFL cBT)

[11]. internal TOEFL

[12]. University of Tehran English Proficiency Test (UTEPT)

[13]. Ministry of Culture and Higher Education (MCHE)

[14]. Test of Language by the Iranian Measurement Organization (TOLIMO)

[15]. pen pals

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد