KAЯNEME
KAЯNEME

KAЯNEME

راهنمای تحصیل در ایالات متحده ی امریکا - 4

راهنمای تحصیل در ایالات متحده ی امریکا - 4

دنباله ی نوشتار را بخوانید ...

SOP  برای رشته علوم سیاسی

من نیاز به نوشتن یک SOP برای گرفتن پذیرش در فوق لیسانس علوم سیاسی دارم. خواستم بدونم از دوستان کسی هست که بتونه کمک کنه یا نمونه ای داشته باشه؟

پاسخ : SOP برای رشته علوم سیاسی

درود من برای دوره دکتری این رشته(برای امریکا،برای پاییز 2009) اقدام کردم. دو تا از بچه های فروم سال گذشته در این رابطه پذیرش گرفته اند.می توانید در قسمت نتایج پذیرش سال 2008 فایل آنها را پیدا کنید.به من که کمکی نشد.با توجه به این که برای ورود به عرصه علوم سیاسی،تغییر رشته می دهم،بسیار سرگردان بودم.برای نوشتن بیانیه هدفها،در اینترنت به انگلیسی sopرا جستجو کردم. سایتهای مختلفی بود مربوط به استادهایی که این کار را انجام می دهند و گاها پولی هم می گیرند.در همین سایتها نمونه های کار همین استادها که برای دیگر دانشجویان رشته های مختلف انجام داده اند و آنها پذیرش را دریافت نموده اند،وجود دارد.من چندین بیانیه هدف(sop ) آنها را خواندم و در جمع بندی از خودم را نوشتم. من تمام فایلها را پاک کردم وگرنه برایتان می فرستادم. می دانید که دانشگاههای مختلف ،تعداد واژه های خاصی را می گویند در بیانیه هدفها بگنجانید.باید ببینید آنها چند صفحه می خواهند. من پاراگراف اول را در این باره نوشتم که با توجه به شرایط کنونی کشورم و برای بهبود آن می خواهم علوم سیاسی بخوانم.اشاره های مختصری هم به بعضی از مشکلات کشور داشتم.در پاراگراف دوم نوشتم که اگر علوم سیاسی بخوانم با نظریه ها و اصول آن آشنا می شوم و خواهم توانست پژوهشهای مورد علاقه ام در راستای منطقه خاورمیانه را انجام دهم نیز خواهم توانست از راه تدریس این رشته در دانشگاه نسلی نو اندیش تربیت کنم.در پاراگراف سوم ویژگیها و توتنمندیهای خودم را که مرا در این رشته یاری خواهد کرد نوشتم.مثلا نوشتم در دبیرستان اقتصاد خوانده ام، با سه زبان خارجی آشنایی دارم.در دانشگاه پژوهش خوانده ام و این مرا در انجام پژوهش یاری می دهد و مسایلی از این نمونه. در پاراگراف آخر سبب این که چرا شهر واشنگتن و دانشگاههای مورد نظرم را برای تحصیل در امریکا انتخاب کردم، آوردم.در این باره نوشتم چون این دو دانشگاه از دانشگاههای تاپ امریکا در رشته علوم سیاسی است و چون در شهر واشنگتن قرار دارد که مرکز سیاسی امریکاست محیطی برانگیزنده برای پژوهشهای علوم سیاسی به شمار میرود و نوشتم در پایان دلیل انتخاب این دانشگاه آن بوده که اعضای هیئت علمی مشهور با عملکرد چشمگیر دارد که علاقه های پژوهشی من با آنان همخوانی دارد و نام 7 تن از استادهای آن را نوشتم و گفتم من با این اساتید چیزهای مشترک بسیاری داریم امیدوارم روزی بتوانم عضوی از این جامعه فعال علمی باشم .پس فهرست وار بار دیگر بیانیه ام را برایتان می گویم:
1-
نوشتن دلیل انتخاب رشته علوم سیاسی با توجه به مشکلات کشور(حواستان باشد که چیزی ننویسید که حیثیت کشور لکه دار شود،هرچند بد باشد)
2-
نوشتن این که با تحصیل در رشته علوم سیاسی به چه توانمندیهای دست خواهید یافت و این توانمندیها چه کمکی به شما خواهد کرد.حتما حتما تدریس در دانشگاه و پژوهش را ذکر کنید.
3-
نوشتن این که برای تحصیل در این رشته چه توانمندیهایی دارید و این توانمندیها چه کمکی به مطالعه شما خواهد کرد.
4-
نوشتن سبب برگزیدن دانشگاه مورد نظرتان و تعریف از اعضای هیئت علمی آن و این که می خواهید در کنار آنها تجربه ارزشمند کسب کنید.بیانیه من یک صفحه و نیم شد با رعایت آخرین توان گزیده گویی.اگرپرسش داشتید،کمکتان خواهم کرد .من هنوز از هیچ دانشگاهی پاسخ پذیرش یا جز آن را دریافت ننموده ام.

مروری بر دوره دکترای اقتصاد در آمریکا

دکترای اقتصاد

در اکثر دانشگاه‌های آمریکا، دوره دکترای اقتصاد برای تربیت کسانی طراحی شده که قصد دارند در آینده در محیط های دانشگاهی به تدریس و تحقیق مشغول بشوند و یا در موسسات تحقیقاتی درجه یک مشغول به کار بشوند. بسیاری از دانشکده های اقتصاد، بخصوص اونهایی که ممتاز تر هستند صرفا کسانی را می پذیرند که قصد دارند در درجه اول محقیقین ممتازی بشوند.

از طرف دیگر به دلیل سطح پایین دروس و مطالب درسی دوره لیسانس در اقتصاد و ارتباط بسیار کم آن با روش های مدرن تحقیق در اقتصاد، تقریبا تمامی دوره های دکترای اقتصاد با یک دوره فشرده یک تا دوساله درسی شروع میشود. به این معنی که شما به محض شروع دوره دکترا هر روز سر کلاس می روید، درس بر می دارید، تقریبا هر هفته تمرین‌های سنگین تحویل می‌دهید و مطالعه می کنید. معمولا طوری با دانشجو رفتار میشود که انگار هیچ آشنایی قبلی با اقتصاد نداشته است. در دانشکده های ممتاز تر دانشجوها تشویق و حتی مجبور به گرفتن دروس پیشرفته ریاضی هم می شوند. دروس پایه هم معمولا شامل اقتصاد خرد پیشرفته و نظریه بازیها، اقتصاد کلان و برنامه ریزی پویا، اقتصاد سنجی و روشهای آماری و صد البته ریاضیات پیشرفته است. البته در بعضی از دانشگاهها (مثلا ام آی تی) دانشجوها باید یک درس تاریخ اقتصاد هم بگذرانند.

بعد از یکی دوسال گذراندن دروس پایه نوبت به یک غربال میرسد. معمولا دانشجوها یا بعد از پایان سال اول، برای ادامه تحصیل باید یک امتحان جامع از دروس پایه شان را بگذرانند (مثل دانشگاه شیکاگو و یا مینه سوتا) ویا در نیمه سال دوم بر اساس معدل نمراتشان اجازه ادامه تحصیل را پیدا می‌کنند (مثل ام آی تی). در صورتی که دانشجو موفق به عبور از مرحله امتحان نشود و یا نمراتش به حد نصاب نرسد این انتخاب را دارد که با اخذ مدرک فوق لیسانس دانشکده رو ترک کند

بعد از عبور از مرحله دروس‌پایه نوبت به دروس تخصصی تر میرسد. در این مرحله دانشجوها بسته به علاقه و موضوعی که برای تحقیق و پایان نامه می خواهند انتخاب کنند دروس تخصصی ترشان را بر می دارند. این دروس عموما طوری طراحی می شوند که دانشجوها را به سرعت با پیشرفت های تحقیقاتی در زمینه مورد نظر آشنا کنند و معمولا با یک مقدمه و مرور مقالات کلاسیک در زمینه مورد نظر شروع می شوند ولی بیشتر زمان کلاس به مطالعه آخرین دستاوردهای علمی و مطالعه سوالات بی پاسخ آن شاخه علمی میگذرد. این امر کمک می کند تا دانشجوها کم کم به موضوع پایان نامه فکر کنند. دروس تخصصی معمولا شامل : رشد و توسعه، اقتصاد پول و بانک، اقتصاد سنجی پیشرفته، تئوری اقتصاد و تعادل عمومی، نظریه بازیها، اقتصاد مالی، اقتصاد سیاسی، سازماندهی صنعتی و ... هستند.

معمولا بعد از گذراندن دروس تخصصی (پایان سال سوم) دانشجوها باید یا یک امتحان دیگر را بگذرانند و یا یک مقاله در یکی از زمینه‌های تخصصی بنویسند. بعد از این مرحله نوبت به پایان نامه می‌رسد.

پایان نامه در دوره دکترای اقتصاد در آمریکا معمولا عبارت است از مجموعه مقالاتی که دانشجو در دوره دکترا می نوسد. این مقالات عموما باید از یک حداقل استاندارد برخوردار باشند و معمولا باید در سطحی نوشته شوند که قابل چاپ در ژورنال های معتبر باشند. تشخیص این امر هم معمولا با استاد راهنماست. یعنی در واقع این استاد راهنماست که به دانشجو اعلام می کند که آیا آماده فارغ التحصیل شدن هست یا خیر.

چند نکته

- دوره دکترا در آمریکا یک دوره یکسره از لیسانس تا پایان دکترا ست. حتی اگر دانشجو در سال ورود از یک دانشگاه دیگر فوق لیسانس داشته باشد هم باید دوره را مانند همه از اول شروع کند.

- به دلیل فشردگی دروس پایه و نظری در دوسال اول امکان ادغام دوره فوق لیسانس و دکتری وجود ندارد. خیلی از دانشگاه‌ها یا دوره فوق لیسانس اقتصاد ندارند ویا دوره‌های فوق لیسانس به کلی جدا از دوره دکترا هستند (معمولا هم این دوره‌ها اعتبار چندانی ندارند و بیشتر منبع پول‌سازی برای دانشکده ها هستند)

کار دانشجویی و کمک مالی

دانشکده‌های اقتصاد معمولا باید خدمات وسیعی را به کل دانشگاه ارائه بدهند. در تمام دانشگاه های آمریکا تقریبا تمام دانشجوهای لیسانس باید حداقل یک یا دو درس اقتصاد بگذرانند. علاوه بر آن در خیلی از رشته ها (مثلا رشته هایی که در دانشکده بازرگانی ارائه می شوند) دانشجوها باید دروس بیشتر و پیشرفته تری در اقتصاد بگذرانند. خوبی این برای دانشجوهای دکترا این است که برایشان کار ایجاد می شود. یا به عنوان معلم حل تمرین(Teaching Assistant) و یا به عنوان مدرس کلاس(Instructor) و یا به عنوان تصحیح کننده تمرین ها (Grader). به هر حال از مزایای اینکار این است که شهریه شان توسط دانشکده پرداخت شده و به علاوه یک پول تو جیبی هم به صورت ماهانه دریافت می کنند که برای گذران زندگی دانشجویی کافیست. علاوه براین معمولا از مزایای دیگری نظیر بیمه درمانی هم برخوردار می شوند (که البته کیفت اون بستگی به محل تحصیل دارد)

علاوه بر این معمولا هر دانشکده‌ای هرسال یک و یا دو بورس تحصیلی (Fellowship) هم برای دانشجوهای ورودی در نظر می گیرند. این بورسها معمولا فقط مخارج تحصیل رو در سال اول تامین می‌کنند و از سالهای بعد دانشجو باید در دانشکده کار بکند.

بسته به محل تحصیل و اینکه اساتید برای تحقیقاتشون اعتبارات تحقیقاتی داشته باشند یا نه امکان اینکه کارهای تحقیقی (Research Assistantship) برای دانشجوها مهیا باشد هم وجود دارد. حقوق و مزایای این کار معمولا شبیه تدریس است و معمولا به دانشجوهای سال سوم و بالاتر داده می شود.

توجه: در بعضی از موسسات (مثلا دانشگاه شیکاگو) به دلیل فشردگی دروس در سال اول به هیچ دانشجویی در بدو ورود کار تدریس ویا تحقیق داده نمی‌شود. برای تحصیل در این موسسات دانشجو باید هزینه سال اول تحصیل را از منبع دیگری تامین کند.

پذیرش

مدارک مورد نیاز و فرآیند پذیرش معمولا بین دو دانشگاه تفاوت زیادی با هم ندارند. اگر سوالی در مورد جزییات مدارک دارید حتما با شخصی که در دانشکده مسئول امور اداری پذیرش هست تماس بگیرید.آدرس تماس این شخص را می توانید در وب‌سایت دانشکده‌ها پیدا کنید. معمولا این از وظایف منشی تحصیلات تکمیلی (Graduate Program Secretary) در دانشکده هست. مدارکی که عموما مورد نیاز هستند (علاوه بر کارنامه) عبارتند از:

نتیجه امتحان TOEFL

برای TOEFLعموما نیاز به نمره بالای 230 (600 در سیستم قدیم) دارید. بعضی از دانشگاه ها نتیجه امتحانIELTS رو هم قبول میکنند (این امتحان در ایران برگزار میشه). توجه کنید که در صورت گرفتن پذیرش و در صورت داشتن کار تدریس در سال اول نیاز دارید که یک امتحان صحبت کردن (Speak Test) هم بگذرانید که معمولا در بدو ورود و قبل شروع کلاسها انجام میشود.

نتیجه امتحان GRE

امتحان GRE شامل سه بخش هست. بخش مقداری یا Quantitative که بیشتر در حد ریاضیات دبیرستان است. دراین بخش باید نمره کامل (800) داشته باشید. بخش دوم بخش تحلیلی یا Analytical هست. این تست دو قسمت دارد. در قسمت اول باید یک متن کوتاه رو از نظر تحلیلی نقد کنید و ساختار منطقی و نتیجه گیریهاش رو به چالش بکشید. در قسمت دوم باید یک مقاله کوتاه (در حدود 300 کلمه) درباره موضوعی بنویسید. گرامر و انشا انگلیسی خیلی مهم نیست. آنچه مهمه ساختار منطقی ادعا و نتیجه گیری ها و اصولا کیفیت تحلیلتان از موضوع مورد نظر است. در این بخش نمره 4 یا 5 از 6 نمره خوبیست. بخش آخر هم شامل تست کلمات انگلیسی یا Verbal هست. این بخش بسیار سخته و در مورد دانشجوهای غیر انگلیسی زبان توجه چندانی به نمی‌شود.

توصیه‌نامه یا Recommendation Letter

یکی از مهمترین مدارکی‌ست که باید ارائه گردد. سعی کنید این نامه را از کسانی بگیرید که شما رو خیلی خوب می‌شناسند و می توانند با جزییات در مورد تواناییهایتان حداقل به اندازه یک پاراگراف 5 یا 6 خطی مطلب بنویسند. مهم نیست که با آنها کلاس گذرانده باشید. شناخت از همه چیز مهم تر است. اگر به آنها نزدیک هستید ازشان بخواهید که تا حد امکان با جزییات در مورد شما بنویسند و فقط به توصیفات کلیشه‌ای اکتفا نکنند. مثلا اگر با آنها درس داشتید و نمره خوبی گرفتید می توانند در مورد سختی و پرکار بودن درس توضیح بدهند و بعد عملکرد شما رو در مقایسه با عملکرد کلاس توصیف کنند. ارائه شاخص هایی مثل نفر اول بودن در کلاس یا بین سه نفر اول در طول پنج سال تدریس و ... خیلی مفیدست. اگر برای آنها کارهای تحقیقاتی انجام دادید ازشان بخواهید که بر اون مبنی نکات مثبت و تواتانیهای شما را توصیف کنند. اینکه یک استاد مثلا از نوآوری و پشتکار و هیجان شما در کار تحقیقی بنویسد خیلی خیلی اثر مثبتی خواهد داشت. این نامه‌ها لزوما نباید یک صفحه ای و کوتاه باشند. چیزی که بیش از طول نامه اهمیت دارد اطلاعاتی‌ست که نامه منتقل میکند.

Personal Statement

این مهمترین بخش مدارک شماست! این مدرک تنها فرصتیست که دارید تا از زبان خود و با کلمات خود به توصیف خودتان بپردازید. تا جایی که می توانید وقت صرفش بکنید. تا جایی که می توانید سعی کنید انشا انگلیسیش بی نقص باشد. بنویسید. بخونید. و دوباره بنویسید. از دیگران کمک بگیرید. ازشان بخواهید تا متن شما را بخوانند و نظر بدهند. از آنها بپرسید آیا آن متن رو باور می کنند؟ آیا حاضرند از بین صدها نفر متقاضی نویسنده اون متن را به دانشگاهشان راه بدهند؟ اما سئوال اینجاست که چی بنویسیم؟ از زمینه های مورد علاقه تان بنویسید. از اینکه به چه سئوالاتی علاقه مند هستید؟ چی شد که این سئوالات برایتان پیش آمد؟ آیا تابحال راجع به آن چیزی نوشتید؟ چه مقالاتی در موردش خوانده اید که بیشتر شما رو مصمم کرده که این سئوالات رو دنبال کنید؟ روشن و واضح بنویسید و به جزییات بپردازید. اگر کار تحقیقاتی انجام دادید از تجربه خود بنویسید. از اینکه با چه مشکلاتی مواجه شدید. چگونه بر آنها فائق آمدید و یا چه درسی گرفتید. آگاهانه و با اطلاع بنویسید و از کلی گویی و گفتارهای کلیشه ای پرهیز کنید. مجددا، طول این متن خیلی مهم نیست. ولی اطلاعاتی که منتقل میکند خیلی مهم است. فکر کنید رو در رو با اعضای دانشکده مورد نظر مصاحبه می کنید و اونها ازشما پرسیدند  به ما بگو چرا باید از بین دویست نفر متقاضی شما رو انتخاب کنیم؟» حالا شروع کنید به نوشتن!

یک نکته خیلی مهم!

به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی (مگر موارد خیلی خیلی خیلی نادر) پیش از گرفتن پذیرش با اعضای هیت علمی دانشکده مورد نظر تماس برقرار نکنید. این کار هیچ نتیجه مثبتی نخواهد داشت و ممکنه نتیجه منفی بدهد. در دانشکده های اقتصاد (برخلاف مهندسی و علوم طبیعی و ریاضی) تصمیم برای پذیرش توسط کمیته پذیرش در دانشکده گرفته میشود و اعضای هییت علمی به صورت انفرادی نقشی در آن ندارند. گرفتن یک ایمیل از یک ناشناس در اون سر دنیا که ادعا میکند مقالات عضو هییت علمی را خوانده و به نظرش آن مقالات بسیار جالب هستند(!) باعث نمیشود که آن عضو هییت علمی شما را به کمیته پذیرش توصیه کند. این افراد روزی ده ها ایمیل از این دست دریافت می کنند و در بهترین حالت بلافاصله ایمیل را پاک (Delete) می کنند.

برای کجا اقدام کنیم

میتوانید رتبه‌بندی‌های مختلفی را در اینترنت پیدا کنید. معمولا این رتبه بندی ها خیلی اطلاعات مفید و دقیقی ارائه نمی‌کنند. مهمترین دلیلش این است که مبنی واحد و استانداردی برای اندازه گیری خوبی و یا بدی یک داشکده وجود ندارد. این وب سایت به شما این امکان رو می‌دهد که دانشکده‌ها رو بر اساس شاخص‌های مورد نظر خودتان رتبه‌بندی کنید.

شانس شما برای پذیرش در دانشکده‌هایی که قبلا دانشجوی ایرانی داشتند بیشتر است. لیست این دانشگاه‌ها این را در پایین ببینید. (توجه: این فقط لیست حاوی دانشگاه های آمریکایی هستند که دانشجوی ایرانی در رشته اقتصاد داشته و دارند و محدود به اطلاعات نگارنده در زمان تهیه این متن هستند).

University of Chicago

University of Minnesota

(NYU)New York University

Boston University

University of Illinois (at Urbana-Champaign)

University of Southern California (USC)

University of Wisconsin (at Milwaukee)

Virginia Polytechnic Institute and State University (Virginia Tech)

البته این به هیچ‌وجه به این معنی نیست که در هنگام اقدام کردن خودتان رو محدود به لیست بالا بکنید. در حالت ایده آل باید حداقل برای ده دانشگاه مدارکتان رو بفرستید. سعی کنید حتما حداقل برای یکی دو تا از دانشگاه های زیراقدام کنید. هر چند شانس کمی برای پذیرش گرفتن خواهید داشت. ولی خوب است که شانس خود را امتحان کنید. اگر دانشجوی خیلی خوبی هستید یا لیسانس ریاضی، مهندسی و یا فیزیک دارید حتما بیش از یکی از این دانشگاه ها را در لیست خود بگذارید (علامت * به این معنی است که شانستان اینجا بالاتر است)

MIT*

Harvard

U of Chicago*

Yale

Princeton

U of Minnesota*

U of California (at Berkeley)

U of Pennsylvania*

Northwestern University*

UCLA*

Stanford University (Economics)

Stanford University (Graduate School of Business)

New York University*

University of Wisconsin (at Madison)*

Columbia University

باز هم لازم به توضیح است که تنها مبنع تهیه این لیست تجربه شخصی نگارنده، نتیجه application های چند سال اخیر توسط دانشجویان ایرانی و همچنین اطلاعات نگارنده از بافت دانشجویی این دانشگاه ها است.

3 یک وب‌سایت مفید برای اطلاعات تکمیلی

وب‌سایت زیرحاوی اطلاعات مفیدی از جزوات دروس پایه اقتصاد و منابع درسی در مکان‌های مختلف است و برای آشنایی با جزییات دروس دروه‌های دکترا مفید می‌باشد.

http://www.econphd.net/

لینک های مفید

این بخش به معرفی وب سایتها، فرومهای و دیگر منابع اینترنتی موجود می پردازد که ممکن است در فرآیند تصمیم گیری و تقاضا مفید باشند.

بین المللی

Iranian Student Organizations

پایگاه اطلاعاتی در مورد انجمنهای دانشجویی دانشجویان ایرانی در دانشگاههای اقصی نقاط جهان

زبان وب سایت: انگلیسی

ایالات متحده آمریکا

Education in USA Iran

اطلاعات متنوع درباره تحصیلات عالی در آمریکا در مقاطع مختلف. وب سایت توسط Department of State دولت ایالات متحده اداره میشود

زبان وب سایت: فارسی

All About MBA

برای ارائه اطلاعات در رشته مدیریت در آمریکا. اطلاعاتی در مورد رده بندی دانشگاهها، آزمونهای لازم و غیره.

زبان وب سایت: انگلیسی

Apply Abroad Forum

فروم اپلای ابراد یکی از اولین فرومهای پرسش و پاسخ در زمینه پذیرش گرفتن است. تمرکز اصلی فروم بر روی دانشگاهها آمریکا و کاناداست اما اطلاعاتی در مورد دانشگاههای کشورهای دیگر هم موجود است.

زبان وب سایت: فارسی

Iranian Professors

پایگاه اطلاعاتی در مورد اساتید ایرانی مشغول به کار در دانشگاههای آمریکای شمالی(آمریکا و کانادا).

زبان وب سایت: انگلیسی

Iranian Studies Group at MIT

گروه مطالعات ایرانی در MIT توسط گروهی از دانشجویان ایرانی در این دانشگاه پایه گذاری شده است. تمرکز اصلی این گروه بر روی مطالعه ایرانیان چه در خارج و چه در داخل از ایران می باشد. نتایج پروژه های تحقیقی این گروه در رسانه های مختلف به عنوان منبع استفاده شده اند. علاوه بر پروژه های تحقیقی اطلاعاتی درباره روند ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز موجود است.

زبان وب سایت: انگلیسی

Peterson's Education Resource

این وب سایت منبع اطلاعاتی بسیار خوبی در مورد دانشگاهها و رشته های مختلف در آمریکا است. علاوه بر آن میتوانید سئوالات آزمایشی آزمونهای مختلف را تمرین کنید. برای برخورداری از امکانات وب سایت احتیاج به ثبت نام دارید که البته رایگان است.

زبان وب سایت: انگلیسی

رادیو کالج پارک

کالج پارک شهری کوچک در ایالت مریلند در شرق آمریکاست. برنامه هفتگی رادیو کالج پارک هر جمعه توسط گروهی از دانشجویان ایرانی دانشگاه مریلند درباره موضوعات مختلف تهیه میشود. برنامه ها به صورت فایل صوتی با دو کیفیت بالا و پایین در سایت ذخیره شده و برای عموم قابل دسترسی است

زبان وب سایت: فارسی

کانادا

Knowledge Diffusion Network

هدف بنیانگذاران این وب سایت ایجاد شبکه ارتباطی بین اساتید و دانشجویان داخل و خارج از ایران بوده است. پروژه های عمده این وب سایت برگزار کردن سخنرانی در داخل ایران توسط اساتید ایرانی مقیم خارج و فراهم کردن امکانات کار آموزی در ایران برای دانشجویان ایرانی مقیم خارج است.

زبان وب سایت: انگلیسی

درباره وبگاه پذیرش

پذیرش

"پذیرش" دربرگیرنده اطلاعات اولیه‌ی لازم در زمینه‌ی ادامه‌ی تحصیل در خارج از ایران به زبان فارسی می باشد. "پذیرش" حاصل تلاش داوطلبانه و گروهی عده‌ای از دانشجویان و فارغ التحصیلان خارج از کشور است که به منظور به اشتراک گذاشتن تجربه‌های ایشان با سایر افراد علاقمند به ادامه تحصیل در خارج از کشور ایجاد شده است. این وب‌سایت غیرانتفاعی بوده و درآمد مادی برای گردانندگان آن ندارد.

هدف

هدف "پذیرش"، ارائه‌ی اطلاعات کلی به کسانی است که به خاطرِ نداشتنِ تجربه و آشناییِ قبلی با روندِ تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور، نمی‌دانند چگونه و از کجا شروع کنند. هرچندکه امروزه بسیاری از اطلاعات لازم در این زمینه در وب‌سایت مؤسسه‌های آموزشی و دانشگاه‌های خارجی به آسانی در دسترس همگان قرار دارد، اما استفاده‌ی درست و کامل از این منابع برای کسی که آشنایی کافی با زبان خارجی و نیز اصطلاحات مربوطه ندارد، میسر نیست. مخاطبانِ اصلی این وب‌سایت هم همین گروه از علاقه‌مندان به تحصیل در خارج هستند.

در واقع این وب‌سایت سعی دارد میان یک فرد علاقه‌مند اما مبتدی از یک سو و منابع مختلف اطلاعاتی رایج در اینترنت از سوی دیگر پل ارتباطی باشد. به همین علت مطالب این وب‌سایت به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند تنها مأخذ کسب اطلاعات برای تحصیلات تکمیلی خارج از ایران به حساب آید و در واقع جایگزین اطلاعات تفصیلی و جامع وب‌سایت دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی نیست.

این وب‌سایت طیف گسترده‌ای از اطلاعات اولیه و عمومی لازم را در بر می‌گیرد؛ از مراحل و روش‌های اخذ پذیرش گرفته تا دانستنی‌های مهم زندگی در یک کشور خارجی. مطالب سایت سعی دارد به مخاطب علاقه‌مند آگاهی دهد که از کجا و چگونه آغاز کند، در میان انبوه اطلاعات عرضه شده در وب سایت یک دانشگاه چه چیز را بجوید و در نهایت آن‌که در اقدامات و تصمیم‌گیری‌های خود به چه نکته‌هایی توجه کند. امید که مؤثر افتد.

تاریخچه

"پذیرش" به عنوان اولین پایگاه اطلاع رسانی فارسی زبان در زمینه تحصیلات تکمیلی خارج از ایران در تاریخ 18 دسامبر 2006 توسط پانته آ وزیری و بابک حمیدیان و با همکاری قریب به ده داوطلب ارائه دهنده اطلاعات تاسیس گشت. استارت اولیه پروژه از سوی پانته آ وزیری با ثبت شناسه WorldEducation4iran.info و انتشار یک فراخوان به همکاری در وبلاگستان فارسی در تاریخ 13 آوریل 2006 زده شد و چند روز بعد بابک حمیدیان به وی پیوست.

ویرایش اولیه پروژه با نام جدید (پذیرش) و آدرس جدید (www.paziresh.info) و با طراحی نرم افزاری صبا مسجدیان و ویراستاری پرستو دوکوهکی و اطلاعات تحصیلی مربوط به آمریکا که از سوی 15 داوطلب تهیه شده بود در تاریخ 18 دسامبر 2006 بر روی اینترنت قرار گرفت. استقبال گسترده از سایت مشوق گردانندگان در ارائه ویرایش دوم پذیرش شد که شامل اطلاعات تحصیلی از سایر کشورها و همچنین افزودن بخش مصاحبه ها بود.

شکل استاتیک صفحات وب‌سایت در ویرایش های یک و دو موجب کندی روند کلی بروز کردن اطلاعات و ویراستاری مطالب بود چرا که هر گونه تغییر در محتویات وب‌سایت به شکل متمرکز انجام شده و نیاز به ارسال مطالب از سوی داوطلب به گردانندگان سایت داشت. به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا ساختار سایت با نصب موتور ویکی از حالت استاتیک به دینامیک تغییر یابد تا بدینوسیله هر گونه اضافه کردن و یا تغییر مطالب مستقیما از سوی داوطلبان همکاری صورت پذیرد. بدین ترتیب ویرایش سوم پذیرش به فرمت ویکی و پس از کمک و مشاوره بابک سلامت در نصب Mediawiki در تاریخ 15 آوریل 2008 راه اندازی شد. همچنین طرح صفحات جدید اهدایی از سوی سایت بالاترین می باشد.

فهرست همکاران

فهرست اسامی کسانی که تاکنون در این پروِِژه همکاری داشته اند به ترتیب الفبا:

اعرابی، ماندانا

برونرسی، نازنین

حسینی، روزبه

حمیدیان، بابک

حیدری، شهرام

دادکار، یاشودا

دوکوهکی، پرستو

رحمانداد، هژیر

رضا زاده، سینا

رئیس زاده، فربد

زند، لوا

سلامت، بابک

سمیعی، سمیرا

شریفزاده، کامیار

فائز، سانلی

فتحیان، سوگل

فرزان، آزادبه

فرنود، علی

فریدانی، سیامک

فریور، لیلا

فلکی،محمدحسین

کمال، ندا

مستشاری، علی

مسجدیان، صبا

موگونتان، پرادیپ

نیکنام، سمیرا

نراقی، شهرزاد

وزیری، پانته آ

وزیری، کتایون

یحیی نژاد، مهدی

پوشش خبری "پذیرش"

رجوع کنید به:

وب‌سایت پذیرش: بانک اطلاعات تحصیلات تکمیلی در خارج از ایران

زیر خط: پذیرش

اگر شما هم درباره "پذیرش" مطلبی نوشته‌اید خبر دهید.

چیدمان مطالب در "پذیرش"

به طور کلی اطلاعات اصلی مربوط به تحصیلات تکمیلی خارج از ایران در"پذیرش" بر اساس کشور مقصد طبقه بندی شده اند. مطالب وب‌سایت را می‌توان به پنج بخش کلی تقسیم بندی کرد: کشورها، بورسهای تحصیلی، پیوندهای مفید، رشته های تحصیلی و مصاحبه ها. مفاد هر بخش جداگانه در زیر شرح داده شده اند. از این چهار بخش سه قسمت اول برای ویرایش توسط سایر داوطلبان آزاد هستند و بخش مصاحبه ها فقط توسط مدیران وب‌سایت به‌روز می‌شود.

با وجود اینکه تلاش شده تا اطلاعات ارائه شده از دقت بالایی برخوردار باشند گردانندگان این وب‌سایت هیچ گونه مسئولیتی را در مقابل اشتباهات احتمالی و نتایج آن برعهده نمی گیرند و وظیفه ارزیابی صحت اطلاعات ارائه شده تنها به عهده کاربران وب‌سایت می باشد.

کشورها

این بخش شامل اطلاعات کلی در مورد کشورهای مختلف است. برای شروع ابتدا باید به صفحه مربوط کشور مورد نظر مراجعه کنید. برای هر کشور این اطلاعات کلی در چهار بخش عمده ارائه شده اند:

پرسش و پاسخهای رایج: این بخش پاسخ به پرسشهای کلی تری است که معمولا در ابتدای روند تقاضای پذیرش در دانشگاهها برای متقاضی مطرح است یا به طور کلی در بین همه رشته های تحصیلی مشترک است. به عنوان مثال اگر میخواهید در باره نوشتن رزومه یا اهمیت فرمهای بانکی یا موارد کلی تقاضای ویزای دانشجویی در آن کشور اطلاعاتی کسب کنید بهتر است ابتدا سری به این پرسشها بزنید. اگر پرسش مورد نظر شما در این بخش موجود نبود توصیه می‌کنیم که یا آن را اضافه کنید( تا داوطلب دیگری به آن پاسخ دهد) یا با مدیران سایت برای اضافه کردن پرسش تماس بگیرید.

مقالات وارده: این بخش شامل اطلاعات جزئی تری درباره موارد مختلف در کشور مورد نظر است. این مقالات موضوعات مختلفی را میتوانند در بر بگیرند. به عنوان مثال نکات مختلف برای تقاضا در رشته های تحصیلی خاص، اطلاعات دقیق‌تر در مورد سیستم آموزشی کشور، یا نکات مهم درباره پذیرش برای یک مدرک تحصیلی خاص. در این قسمت مقالات با تمرکز بر روی یک موضوع خاص مانند "پذیرش در رشته نقاشی در آمریکا" می‌توانند اطلاعات جامع‌تری را در این زمینه ارائه کنند که از ظرفیت بخش "پرسش و پاسخهای رایج" خارج است.

اطلاعات شهرها: اکثر قریب به اتفاق دانشجویان به شما خواهند گفت که شهری که دانشگاه شما در آن واقع شده مهم است. متاسفانه این نکته اغلب از دید متقاضیانی که در داخل ایران هستند پنهان می‌ماند.هدف از این بخش ارائه یک دید تازه از شهرهایی است که دانشگاهها در آن واقع شده اند. در این بخش تلاش شده تا به جای ارائه اطلاعات کلی که در هر وب‌‌سایتی یافت می‌شود شهر از زاویه دید یک دانشجوی ایرانی تشریح شود. به عنوان مثال "تعداد جمعیت ایرانی در این شهر چقدر است؟"،" رستورانهای ایرانی در این شهر وجود دارند؟"، "آیا با اقلیتهای مذهبی و قومی دوستانه رفتار می‌‌شود؟"، "امکانات تفریحی شهر چطور است؟". پاسخ به این سئوالات اگرچه ممکن است در تصمیمات اولیه شما برای انتخاب دانشگاهها نقش کمی داشته باشد اما در انتخاب نهایی شما بین چند گزینه موجود باید در حد امکان در نظر گرفته شود. فراموش نکنید که کسب مدرک تحصیلی تنها یکی از اهداف ادامه تحصیل است و پرورش شما در زمینه های مختلف باید مد نظر قرار بگیرد.

اطلاعات دانشگاهها:مشابه بخش "اطلاعات شهرها" در این بخش هم سعی شده تا دانشگاه مورد نظر از دید یک دانشجوی ایرانی تشریح شود. با توجه به اینکه اطلاعات کلی مربوط به هر دانشگاه را با دقت بسیار بالا می‌توان در وب‌سایت دانشگاه پیدا کرد از تکرار آن مطالب در این بخش خودداری کرده ایم. درعوض می‌توانید در مورد جمعیت دانشجویان ایرانی دردانشگاه، وجهه دانشجویان ایرانی،هزینه زندگی و غیره اطلاعاتی کسب کنید.

بورسهای تحصیلی

ادامه تحصیل در خارج از ایران می‌تواند بسیار گران باشد و تامین هزینه تحصیل و زندگی از عوامل تاثیر گذار در تصمیم نهایی متقاضی به‌ شمار می‌آید. با توجه به این موضوع اطلاعات مربوط به بورسهای تحصیلی را که دانشجویان ایرانی می‌توانند برای آنها تقاضا بفرستند در این بخش جداگانه گردآوری کرده‌ایم.

مشابه سایر قسمتهای "پذیرش" مطالب این بخش هم بر اساس کشور مقصد طبقه بندی شده‌اند. بنابراین اگر برای مثال قصد ادامه تحصیل در کشور استرالیا را دارید باید به بخش مربوط به این کشور مراجعه کنید.توجه کنید که بخش "بورسهای بین المللی" شامل آن دسته از کمک هزینه های تحصیلی است که عموما توسط ارگانهای بین المللی ارائه می‌شود و برای کشورهای متعددی قابل استفاده است.

پیوندهای مفید

در روند تصمیم گیری درباره ادامه تحصیل در خارج از کشور مهمترین نکته کسب اطلاعات است. بسیاری از اطلاعات خوب درباره کشورهای مختلف را می‌توان از وب سایت‌های موجود کسب کرد. در این بخش تلاش کرده‌ایم تا لینکهای وب‌سایت‌ها، فروم‌ها، پایگاههای اطلاعاتی مختلف و به طور خلاصه هر منبع اطلاعاتی را که در بالا بردن سطح دانش متقاضی ممکن است مفید باشد یک جا گرد آوری کنیم. مطالب این بخش هم بر اساس کشور مقصد طبقه بندی شده اند. در کنار هر پیوند توضیح مختصری هم درباره لینک آورده شده است.

رشته های تحصیلی

بخش رشته های تحصیلی به طور جداگانه به معرفی و مرور رشته های تحصیلی مختلف میپردازد. اگر مقاله ای که میخواهید بنویسید در مورد رشته خاصی در کشور بخصوصی است لطفا آنرا در صفحه کشور مقصد قرار دهید و بعد لینک آنرا در بخش رشته های تحصیلی در ذیل بخش رشته مورد نظر لیست کنید. به عنوان مثال مقاله "تحصیل در رشته نقاشی در آمریکا" در قسمت مقالات مفید کشور آمریکا قرار داده شده و در بخش رشته های تحصیلی هم در ذیل عنوان "نقاشی" لیست شده. این فرمت به کاربران امکان خواهد داد تا مطالب را به دو صورت جستجو کنند. یا با تمرکز بر کشور بخصوصی یا با تمرکز بر رشته خاص و مقایسه آن بین کشورهای مختلف. اگر مقاله شما صورت کلی تری دارد (مثلا "رشته اقتصاد در اروپا") میتوانید آنرا فقط در بخش رشته های تحصیلی قرار دهید.

مصاحبه ها

این بخش اختصاص به مصاحبه با افرادی دارد که فرآیند تقاضا برای ادامه تحصیل در خارج از کشور را طی کرده‌اند و در حال حاضر یا دانشجو هستند یا فارغ‌التحصیل شده‌اند. مدیران "پذیرش" امیدوارند که با بهره مندی از تجربیات این افراد کاربران "پذیرش" تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند و این روند را با دانش بیشتری به سرانجام برسانند.

این بخش برای ویرایش توسط داوطلبان باز نیست.

ویرایش مطالب در "پذیرش"

ویرایش مطالب در "پذیرش" طبق قانونهای کلی ویرایشگر ویکی‌‌پدیا انجام میشود. اگر تا به حال با این ویرایشگر کار نکرده‌اید قبل از هرگونه ویرایش صفحاتراهنمای ویرایش صفحات در ویکی پدیا را حتما مطالعه کنید. برای مراجعات بعدی میتوانید به صفحه راهنمای ویرایش در یک نگاه رجوع کنید.

به این نکات توجه کنید

در عنوانهای صفحات از اعراب استفاده نکنید.

به قالب متنی که تغییر می‌دهید وفادار بمانید. تغییر در قالب باعث ناهمگونی در ارائه مطالب خواهد شد.

در نوشتن مطالب جدید سعی کنید با ایجاد ردیف های مختلف عنوانی، شماره بندی و دسته بندی مطالب به آن نظم دهید.

با عنوان بندی مقاله با فرمت ویکی‌پدیا، اگر مقاله بیش از چهار عنوان داشته باشد فهرست مندرجات به طور خودکار برای آن ساخته خواهد شد.

پرسشهای رایج

سعی میکنم از نشانه # برای نمره گذاری و دسته بندی مطالبم استفاده کنم اما شماره ها به صورت مطلوب نشان داده نمی‌شوند.

بین خطوط هیچ فاصله‌ای نباید باشد. اگر بعد از رفتن به سر خط با زدن دگمه اینتر یک فاصله اضافه به وجود بیاورید اتصال عناوین فهرست قطع می‌شود و ویرایشگر فهرست جدیدی را شروع میکند.

اگر خط جدیدی شروع کنید بدون این که در لیست باشد(یعنی خط با نشانه های # یا * شروع شود) ویرایشگر فرض میکند لیست قبلی تمام شده و با نشانه بعدی لیست جدیدی شروع میکند.

میخواهم بدون فهرست در خطوط جداگانه باشد و اینتر(Enter) را هم زده‌ام اما کلمات همه در یک خط نمایش داده می‌شوند.

اولین Enter باعث می‌شود که در محیط ویرایشگر به سر خط بروید. اگر از لیستهای گلوله‌ای استفاده کنید گذاشتن علامتهای # یا * موجب میشود که کلمه بعد از آنها در خط جدید ظاهر شود. اما اگر از این لیستها استفاده نمیکنید باید یک بار دیگر هم Enter بزنید. در محیط ویرایشگر به نظر خواهد آمد که بین کلمات دو خط فاصله است اما اگر به پیش نمایش صفحه دقت کنید می‌بینید که همان یک خط فاصله مطلوب ایجاد شده‌است.

مطالب درج شده بعد از ذخیره شدن به صورت نامنظم در جعبه و روی یه خط نمایش داده میشوند.

باید دقت کنید که هیچ فاصله‌ای بین سرخط و اولین کلمه وجود نداشته باشد وگرنه

مطلب به این صورت دیده خواهد شد.

از علامت * برای لیست گلوله‌ای استفاده میکنم اما فهرست بندی انجام نمی‌شود.

بعضی از محیط‌های ویرایشگر در بعضی از رایانه‌ها علامت * به جای فرم ستاره مانند فرم ضربدر به خود میگیرد(×). در این صورت فهرست بندی خودکار انجام نخواهد شد.

برگرفته از «http://paziresh.info/./index.php?title=%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87_%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D8%B4»

در ذیل فهرستی از ضروری ترین وب سایت ها برای دانشجویان و دانش پژوهان ایرانی که در صدد ادامه تحصیل در ایالات متحده هستند ارائه شده است. برای ملاحظه سایر لینک های مفید، به بخش های دیگر این سایت مراجعه فرمایید.

شورای تأیید تحصیلات عالی (CHEA). پایگاه داده ای کلیه مؤسسات مورد تأیید CHEA یا سایر سازمان های تأیید کننده ای است که توسط وزرات آموزش ایالات متحده به رسمیت شناخته شده اند. لطفاً توجه داشته باشید که همه رشته ها مستلزم و حتی دارای تأیید حرفه ای نیستند اما تأیید کلی دانشگاه توسط  CHEA یا سایر سازمان های به رسمیت شناخته شده توسط وزرات آموزش ایالات متحده برای تأیید و به رسمیت شناختن مدارک داشنگاهی ضروری است!

هیأت دانشگاه. سایت تهیه کننده آزمون های SAT و CLEP که دارای یک موتور جستجوی عالی برای یافتن برنامه های دوره کارشناسی است.

CollegeSource Online. هزاران کاتالوگ مربوط به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ایالات متحده با قابلیت جستجو بر اساس رشته، شهریه و غیره.

EducationUSA. وب سایتی بسیار عالی برای دانشجویان علاقمند به کسب اطلاعات راجع به  تحصیل در ایالات متحده با اطلاعاتی جامع و مفصل درباره درخواست برای ادامه تحصیل و نیز آمادگی برای اقامت و ادامه تحصیل در ایالات متحده. همچنین، این وب سایت اطلاعات تماس مربوط به مراکز آموزشی ایالات متحده در سراسر دنیا را نیز ارائه می دهد.

خدمات آزمون های تحصیلی. تهیه کننده و منبع اصلی اطلاعات مربوط به آزمون های استاندارد: TOEFL، GRE، و غیره.

Edupass. این وب سایت که مخصوص دانشجویان خارجی علاقمند به ادامه تحصیل در ایالات متحده است به موضوعاتی همچون پذیرش، تأمین هزینه ها، فراگیری زبان انگلیسی، ویزا، تفاوت های فرهنگی،  زندگی در ایالات متحده و امثال آن می پردازد. همچنین فهرستی از مؤسسات آموزش عالی ایالات متحده که بودجه بیشتری را به دانشجویان خارجی مقطع کارشناسی تخصیص می دهند در این وب سایت ارائه شده است.

تأمین هزینه های ادامه تحصیل در ایالات متحده. منبعی عالی برای کسب اطلاعات راجع به کمک هزینه های تحصیلی که توسط دولت ها، مؤسسات، و سازمان های بین المللی منحصراً به دانشجویان خارجی اعطا می گردد. با قابلیت جستجو بر اساس کشور یا رشته تحصیلی. مؤسسه آموزش های بین المللی.

GradSchools.com. با قابلیت جستجو برای شرح برنامه های تحصیلی بر اساس رشته.

انگلیسی فشرده ایالات متحده. پایگاه داده ای برنامه های آموزش زبان انگلیسی، با قابلیت جستجو بر اساس مؤسسه آموزشی و نوع برنامه.

Peterson’s. نه تنها جستجوی برنامه های دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی بلکه جستجوی برنامه های آموزش زبان انگلیسی، فرصت های تابستانی، آموزش از راه دور، مدارس متوسطه خصوصی، و بسیاری موارد دیگر را امکان پذیر می سازد.

      سایت های اینترنتی برای سفارتخانه ها ، کنسولگری ها وهیات نمایندگی دیپلماتیک آمریکا. این صفحه  اینترنتی متعلق به وزارت امور خارجه، لینکهایی به فرمهای درخواست روادید برای آمریکا در سراسر دنیا را ارائه میدهد. کنسولگری های زیر دارای افسران برگزیده ای هستند که به زبان فارسی صحبت می کنند و با نظام آموزشی و مدارک تحصیلی ایرانی آشنایی دارند: نمایندگی ایالات متحده در آنکارا، ترکیه ؛ سفارت آمریکا در ابو ظبی؛ و کنسولگری آمریکا در دبی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد