KAЯNEME
KAЯNEME

KAЯNEME

راهنمای تحصیل در انگلستان

راهنمای تحصیل در انگلستان

درباره کشور انگلستان

زندگی در انگلستان

قوانین، آداب و رسوم

الزامات ورود و اقامت

بهداشت

شرایط مسافرت و اطلاعات سودمند

ایمنی و امنیت

مجوز اشتغال

شرایط اشتغال

اشتغال موقت

اشتغال زنان

نرخ تقاضای مشاغل

حداقل دستمزد

تامین اجتماعی

بیکاری

مسکن

چرا کشور انگلستان؟

رنکینگ دانشگاه های انگلستان   UK University Ranking

معرفی دانشگاه های انگلستان

دوره های دانشگاهی آنلاین در انگلستان

کارشناسی ارشد در انگلستان

دکترا در انگلستان

هزینه های تحصیلی در انگلستان

سرفصل های درسی رشته اقتصاد و علوم سیاسی در انگلستان

درباره کشور انگلستان

زبان : انگلیسی – ولزی       دین : مسیحی             واحد پول : پوند استرلینگ

مجمع الجزایر انگلستان در شمال غربی اروپا واقع شده و شامل چهار ایالت یا منطقه به نامهای انگلند، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی می باشد و از لحاظ موقعیت جغرافیایی از جنوب به دریای مانش، از شرق و شمال به دریای شمال و از غرب و جنوب غربی به اقیانوس اطلس و ایرلند جنوبی ختم می شود. این کشور از طریق کانال و دریای مانش به فرانسه راه دارد.
کل جمعیت این کشور بیش از 60 میلیون نفر بوده و پایتخت آن لندن با بیش از 7 میلیون نفر، پرجمعیت ترین شهر این کشور به شمار می آید و از دیگر شهرهای مهم آن بیرمنکام، منچستر، لیورپول، نیوکاسل ،برادفورد ، کاردیف و ادینبور می باشند.
در کنار ساکنان اصلی انگلستان، اقوام و نژادهای مختلفی از دیگر کشورها بخصوص از مستعمرات سابق این کشور به این سرزمین مهاجرت کرده اند . این ملیت ها عبارتند از هندی، پاکستانی، بنگلادشی، آفریقایی و چینی .  کشور انگلستان با 244046 کیلومتر مربع وسعت معادل 93600 مایل مربع (هفتاد و چهارمین کشور جهان) در نیمکره شمالی، در غرب قاره اروپا، در شرق اقیانوس اطلس شمالی، در کنار دریای مانش از سمت جنوب، دریای شمال از مشرق و دریای ایرلند در مغرب، واقع شده و متشکل از دو قسمت اصلی است که نصف النهار مبداء از جنوب شرقی آن (ناحیه گرینویچ در حومه لندن) می گذرد. قسمتی از انگلستان (در ایرلند شمالی) با جمهوری ایرلند(ایرلند جنوبی) مرز مشترک دارد. سرزمین بریتانیا از مساحتی معادل کشور نیوزیلند و نیمی از خاک کشور فرانسه برخوردار میباشد. این سرزمین از چشم اندازهای مختلفی برخوردار بوده و سهم عمده اراضی آن ، به جز مناطق شمالی و جنوب غربی، نسبتا مسطح و کم ارتفاع است و این درحالی است که بیشتر قسمتهای ولز و اسکاتلند از سرزمینهای کوهستانی متشکل می گردد. به طور کلی می توان گفت که کشور انگلستان به ناحیه ای کوهستانی در شمال و غرب و ناحیه ای پست در شرق قابل تقسیم است که دهانه رودخانه اگز (اگزتر) درجنوب غربی و رودخانه تیس (تی ساید) درشمال شرقی، تا حدودی مرز بین این مناطق را مشخص می نماید. آب و هوای بریتانیا ، اگر چه بسیار متغیر بوده و در تمام مواقع سال بارانی است، معمولا ملایم و معتدل است. آب و هوای غرب کشور مرطوب و ملایم تر از شرق کشور است، درحالیکه شمال غربی مرطوبترین ناحیه کشور است. اسکاتلند و شمال کشور نیز از زمستان های سختی برخوردار بوده و از بارش برف زمستانی فراوانی برخوردار می باشند. جنوب شرقی کشور نیز از بهترین و گرمترین آب و هوا برخوردارمی باشد و این درحالیست که حتی دراین قسمتها نیز امکان بروز زمستانهای طولانی، سرد و پربارش وجود دارد.متوسط درجه حرارت درماه ژانویه4درجه سانتیگراد (معادل
F 39 )و طی ماه ژوئیه18درجه سانتیگراد(معادلF64)می باشد. اگرچه ممکن است در تابستان درجه حرارت در جنوب شرقی بر26درجه سانتیگراد (F 79)بالغ گردد. این کشور را می توان از لحاظ طبیعی به سه ناحیه به ترتیب ذیل تقسیم نمود:
ناحیه اسکاتلند در شمال
قسمت اعظم ارتفاعات کشور در آن واقع گردیده و ناحیه ای سرسبز و پوشیده از چمنزار است که قسمت عمده جنگل های کشور را در برگرفته است. رودهای زیادی در آن جریان دارند که از آن جمله می توان به رودهای دی، کلیاد و توئید اشاره نمود. آب و هوای انگلستان معتدل کوهستانی و اقیانوسی است. بلندترین نقطه آن قله بن نویس با 1343 متر ارتفاع است.
از جمله جزایر مهم کشور می توان از جزایر شتلند، اورکنی و هبرید (داخلی و خارجی) و جزیره های کوچکتر آیلی، لوئیس، مال، رم و ارن نام برد.
ناحیه آلستر ( ایرلند شمالی )
ناحیه آلستر، قسمتی از شمال جزیره ایرلند است، که ناحیه ای نسبتا کم ارتفاع می باشد، اما از نقاطی با ارتفاع زیاد برخوردار بوده و جنگل های آن عمدتا در همین نواحی واقع شده اند.
رودهای بن، رو و بلاک واتر از جمله مهم ترین رودها، و مگی و راتلی نیز از جمله مهمترین جزایر آن محسوب می گردد. آب و هوای ناحیه مذکور، معتدل و مرطوب است.
سایر نقاط ( انگلند و ولز )
مناطق انگلند و ویلز، قسمت جنوبی جزیره اصلی را شامل می گردند. نواحی وسیعی از آن را جلگه ها، مراتع و نواحی پست پوشانده اند. نواحی مرتفع آن عمدتا در شمال و غرب واقع شده اند. از جمله مهمترین رودهای مهم آن می توان به تیمز (تایمز)، اوز، ایون، مرزی، هامبر، تاین، ترنت و سورن اشاره نمود. از جمله جزیره های مهم آن نیز می نوان از جزایرهالی، انگلسی، وایت و شپی نام برد. بلندترین نقطه این منطقه، قله سنودن با580/1متر ارتفاع می باشد.
بطور کلی آب و هوای مناطق فوق، بعلت تأثیرپذیری از جریان گلف استریم که تا کناره های غربی و جنوبی آن را فرا می گیرد، معتدل و همراه با بارندگی های فراوان همراه می باشد.
از جمله مهمترین بنادر مهم انگلستان نیز می توان به بندر لندن در مصب رود تیمز، گلاسگو درکنار رود کلاید، لیورپول و بلفست در ساحل دریای ایرلند، کاردیف در تنگه بریستول و ساوت همپتن در ساحل دریای مانش اشاره نمود.

قدمت تاریخی انگلستان (جزیره اصلی) به چندین قرن پیش از میلاد مسیح باز می گردد.

طی قرون 6 و7 پیش از میلاد، اقوام سلت به بریتانیا آمده و با غلبه بر ایبریان (ساکنین پیشین انگلستان) در این سرزمین سکنی گزیدند. آخرین دسته از مهاجمان سلت، بلژها بودند که در سال 75پیش از میلاد از بلژیک فعلی به آنجا رفتند.طی سالهای 55و54 پیش از میلاد، رومیان (در زمان جولیوس سزار و یولیوس قیصر) در جزیره پیاده شده و فتوحاتی انجام دادند. هجوم اصلی رومیان طی سال43 پس از میلاد، بوسیله امپراطور کلاودیوس اول بود که قسمتی از جزیره بریتانیا به تصرف وی درآمد. در زمان سلطه رومیان شورش هایی روی داد. انحطاط دولت روم طی قرن پنجم میلادی و هجوم ساکسونها و ایرلندیها به جزیره بریتانیا سرانجام طی سال 410 میلادی، به خودمختاری اهالی انگلستان منجر گردید. در این اثنا، مهاجمینی نیز از شمال اروپا به انگلستان هجوم آوردند.
از این تاریخ، نواحی مختلف بریتانیا مورد هجوم اقوام ژرمن، آنگل و ساکسون قرار گرفت.
طی قرن ششم، مسیحیت دوباره به انگلستان وارد شد. در این زمان انگلستان از وحدت سیاسی برخوردار نبوده و به چندین کشور تقسیم شده بود که از جمله مهمترین آنها می توان به نورثامبریا، مرشا، کنت و وسکس اشاره نمود. گفتنی است که میان ممالک فوق، همواره درگیری وجود داشت. سرانجام طی سال829، کلیه این ممالک، اگبرت، شاه وسکس را بعنوان پادشاه انگلستان برگزیدند. دراین زمان، انگلستان بر اسکاتلند و ایرلند مسلط نگردیده بود. اگبرت نخستین پادشاه از سلسله ساکسونهای غربی بود. این سلسله بخود پانزده پادشاه دید که از جمله مهم ترین آنها می توان به اثلوولف، آلفرد کبیر، ادوارد، اتلستن، ادگار واتلرد دوم اشاره نمود. 15پادشاه این سلسله، طی سالهای1016-829 بر انگلستان حکومت کردند. در زمان جانشینان اگبرت، انگلستان با هجوم اقوام نورمن مواجه گردید.بعدها طی سال 878 ، آلفرد کبیر آنان را شکست داد و از وسکس بیرون راند، اما ناچار شد که قسمت های شمالی و شرقی انگلستان را به آنان واگذار کند.
طی قرن دهم، اراضی فوق مجددا بوسیله دولت انگلستان باز پس گرفته شده و انگلستان ازوحدت کامل برخوردار گردید. طی سال1991میلادی، هجوم دانمارکی ها به انگستان آغاز شده و نهایتا انگلستان به تصرف آنان درآمد. طی سالهای42- 1016، انگلستان تحت سلطنت شاهان دانمارکی اداره می گردید. با افول نفوذ دانمارکی ها طی سال 1042، ادوارد خستوان و سپس در سال 1066، هارولد دوم از ساکسون های غربی به سلطنت رسیدند. با آغاز نفوذ نورمن ها، مقارن با دوران سلطنت ادوارد خستوان، زمینه جهت حکمرانی نورمن ها فراهم گردید.
انگلستان، طی سالهای1154-1066تحت سلطنت4 پادشاه نورمن قرار گرفت. سلطنت ویلیام اول(ویلیام فاتح) نخستین پادشاه نورمن، آغاز دوره جدیدی در تاریخ انگلستان به شمار می آمد، چراکه وی پادشاهی مقتدر بوده و جدیت فراوانی در ایجاد یک حکومت مرکزی داشت.
پس از انقراض حکومت خاندان نورمن، خاندان پلانتاژنه به حکومت رسید. بین این دو خاندان تا حدودی وابستگی فامیلی وجود داشت. در سلسله پلانتاژنه 8 تن بین سالهای1399- 1154 حکمرانی نمودند. در اوایل قرن سیزدهم، جان بی زمین، پادشاه انگلستان بر آن شد تا پا را از آنچه که بموجب قوانین به او تعلق می گرفت، فراتر بگذارد، اما فئودال ها، حاکمان کلیسا و شهرها بر ضد او متحد شدند. این اقدامات سرانجام به پیدایش مجلس عوام در کنار مجلس عیان (لردها) منجر گردید. در زمان ادوارد اول پنجمین شاه پلانتاژنه (طی سالهای1307-1272)، حکومت ناحیه ویلز بدست انگلستان افتاد. ضمنا از سال1169، دست اندازی انگلستان به ایرلند آغاز گردید.
سرانجام، ایرلند دراوایل قرن شانزدهم(مقارن با هنری هشتم) به تصرف کامل انگلستان درآمد. طی سالهای1337تا1453جنگ مهم فرانسه و انگلستان معروف به جنگ صد ساله درگرفت.
علت اساسی بروز چنین جنگ هایی، کشمکش هایی بود که از زمان ویلیام فاتح میان انگلستان و فرانسه بر سر تسلط بر کناره های دریای مانش وجود داشت.
نخستین مرحله جنگ، طی سالهای 60- 1337در زمان ادوارد سوم، با ادعای ادوارد مبنی بر تملک بر فرانسه آغاز گردید. طی بروز جنگ دریایی (سال1340)، فرانسه بسختی شکست خورد.
در سال1346، بار دیگر فرانسویان در ناحیه کرسی شکست خوردند و در سال بعد بندر کاله بدست انگلستان افتاد. درجنگی که طی سال1356، در ناحیه پواتیه رخ داد، ژان دوم پادشاه فرانسه مغلوب و اسیر شد و سرانجام دوره اول جنگ های صدساله طی سال1360 با انعقاد پیمان بریتانی پایان یافت. به موجب این پیمان، ناحیه کاله و نواحی غربی و جنوب غربی فرانسه به انگلستان واگذار شد. مرحله دوم این درگیریها (طی سالهای73- 1369) جنگ یکطرفه بسود فرانسویها بود که به آزاد سازی بیشتر سرزمینهای اشغالی منجر گردید. طی سال1415، هنری پنجم پادشاه انگلستان، بار دیگر آتش جنگ را شعله ور ساخته و در جنگی در ناحیه آزنکور به پیروزی دست یافت. طی سال1420، با انعقاد پیمان تراوا، شارل ششم پادشاه فرانسه، هنری را بعنوان نایب السلطنه و ولیعهد فرانسه منصوب نمود، اما پس از مرگ شارل ششم پسر وی از ولیعهدی کناره گیری ننمود، و از اینرو در سال 1422، جنگهای نامنظمی، مجددا میان انگلستان و فرانسه رخ داد. طی سال1429، نواحی شمالی فرانسه به تصرف انگلستان و متحدینش (دوک بورگونی و کنت فلاندر) درآمد. در آن اثنا، ژاندارک دختر آزاده فرانسوی، با حمایت شارل هفتم (پسر شارل ششم) اورلئان دربند را آزاد نموده، انگلیسی ها را در ناحیه پاته شکست داده و موجبات تاجگذاری شاه در شهر رنس را فراهم آورد. ژاندارک مدت کمی پس از این به اسارت انگلیسی ها درآمده و با حکم تکفیر سوزانده شد. قتل فجیع ژاندارک پیروزیهای فرانسه را کند نساخت و در سال 1435، فرانسه با اعطای امتیازات بسیار، به اتحاد با دوک بورگونی نائل آمده و مرحله نهایی جنگ آغاز شد.
از این تاریخ، انگلستان بتدریج تمامی نواحی تحت تصرف خود بجز کاله را از دست داد.طی سالهای جنگ صدساله، اتفاقات مهم دیگری نیز در انگلستان رخ داد. این جنگ همچنین موجب شد که پارلمان کشور به نظارت بر نظام مالیاتی و روند انتخاب وزراء مبادرت نماید.

طی سالهای49- 1348، بیماری طاعون به هلاکت صدها هزار تن در سراسر انگلستان و اسکاتلند و کمبود شدید کارگر منجر گردید. طی سال 1414 لالردها ( فرقه مسیحی) شورشی برعلیه حاکمان طمعکار کلیسا که در دولت نیز نفوذ داشتند، صورت دادند که بی نتیجه ماند.
همچنین طی سال1399، ریچارد دوم از سلطنت خلع شده و هنری چهارم از خاندان لنکستر به پادشاهی انتخاب گردید.طی سالهای84- 1455 جنگهای معروف به جنگ گلها
War of the) (Roses میان دو خاندان لنکستر و یورک رخ داد. در این جنگها، سربازان خاندان لنکستر نشان گل سرخ و سربازان خاندان یورک نشان گل رز سفید داشتند. طی این جنگهاریا، هنری ششم (از خاندان لنکستر) و ادوارد چهارم، ادوارد پنجم و ریچارد سوم (هر سه از خاندان یورک) بر انگلستان حکومت داشتند. این جنگها بنفع خاندان یورک پایان یافت. طی سال1485، هنری از خاندان تودور (تئودور) از خاک فرانسه پای به انگلستان نهاد و با قتل ریچارد سوم خود بنام هنری هفتم به سلطنت رسید. خاندان تودور نیز طی سالهای 1485-1603 بر انگلستان حکومت راندند.
شاهان این سلسله 5 تن بودند. هنری هفتم قدرت سیاسی اشراف را که بر اثر جنگ گلها تضعیف شده بود، درهم شکست. گفتنی است که تاریخ جدید انگلستان از دوره سلطنت 24 ساله وی آغاز می گردد. دوره سلطنت خاندان تودور، از جمله ادوار درخشان تاریخ انگلستان به شمار می آید.
در زمان هنری هشتم، اصلاحات دینی در انگستان اعمال گردید. علت اعمال این قبیل اصلاحات، اختلاف وی با پاپ می باشد. هنری هشتم، به واسطه ازدواج جدید، قصد مترکه از همسرسابق خود را داشت و از آنجاییکه این امر با قوانین مسیحیت آنروز مغایرت داشت، از اینرو پاپ مخالفت نموده و وی را تکفیر نمود. در مقابل، وی نیز قانونی از پارلمان گذراند که بموجب آن کلیسای انگلستان تحت نفوذ شاه قرار گرفته و شاه بعنوان رئیس کلیسا محسوب گشت. پس از هنری هشتم، سه فرزند او ادوارد ششم، ماری تودور و الیزابت اول به سلطنت رسیدند. بعدها، پارلمان انگلیس مسللک انگلیکان را تصویب نمود. در سال1558، الیزابت اول به پادشاهی انگلستان رسید.
در زمان سلطنت وی، بروز اختلافات مذهبی موجب کدورت روابط میان انگلستان و اسکاتلند گردید. ملکه الیزابت اول درطول 45 سال حکومت خود، انگلستان را از نظر سیاسی و نظامی به قدرت درجه اول جهانی مبدل نمود. در این اثنا، فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا که تعصب شدیدی نسبت به مذهب کاتولیک داشت، از اصلاحات دینی انگلستان به خشم آمده و به سبب حمایت الیزابت از پروتستانهای فرانسه، آهنگ مخالفت با وی ساز نموده و درصدد برآمد که او را از پادشاهی خلع نموده و دختر عموی او ماری استوارت را بجای وی به حکومت بگمارد، اما در سال 1587، الیزابت مبادرت به قتل ماری استوارت نمود. فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا این کار را بهانه قرار داده و 135 کشتی جنگی خود را با بیش از سی هزار سپاهی روانه انگلستان نمود.گفتنی است که نیروی دریایی اسپانیا در آن زمان، به نام نیروی دریایی شکست ناپذیر معروف بود. این نیروها پیش از ورود به خاک انگلستان، درگیری هایی با ناوهای انگلیسی داشتند، اما سرانجام بر اثر طوفان در دریای مانش 130 کشتی از 135 کشتی آنان نابود شده و سی هزار تن نیز جان باختند. از آن زمان، انگلستان گام در راه مبدل شدن به یک نیروی جهانی دریایی گذاشته و به تدریج مستعمراتی در سراسر جهان من جمله آمریکای شمالی بدست آورد. طی سال1603، ملکه الیزابت درگذشت و چون وارثی نداشت تاج و تخت انگلستان به جیمز اول پسر ماری استوارت رسید. بدین طریق سلطنت انگلستان بدست خاندان استوارت افتاد. خاندان استوارت، طی دو دوره زمانی (سالهای49- 1306و 1714-1660) حکومت کردند. پادشاهان این سلسله روی هم هفت تن بودند. در زمان جیمز اول سر سلسله شاهان استوارت، همکاری پارلمان و شاه، که در دوره تودور تا حدی برقرار بود، پایان گرفته و طبقه متوسط از نفوذ بسیاری برخوردار گردید. جیمز اول با وجود برخورداری از مادرکاتولیک، به پذیرش مذهب رسمی انگلستان (انگلیکان) مبادرت نموده و از در دشمنی با کاتولیکها برآمد.
طی سال1605،جمعی از کاتولیکها تصمیم به نابودی جیمز گرفتند، اما سوء قصد آنان پیش از اجرا کشف و خنثی شده و توطئه گران بازداشت گردیدند. این عمل، موجب محرومیت کاتولیکها از حقوق مدنی به مدت دو قرن شد. با مرگ جیمز، پسرش چارلز اول به پادشاهی رسید.
وی اختلافات عمده ای با پارلمان پیدا کرد. شاه خواستار حکومت استبدادی بود. شاه و پارلمان هر یک جداگانه برای خود متحدینی فراهم آورده و به جنگ پرداختند. چارلز از کمک های اشراف، انگلیکانها، کاتولیکها و ایرلندیها برخوردار بود و پارلمان نیز از یاری تجار و صنعتگران و اسکاتلندیها سود می جست. رهبرمخالفان شاه یک نماینده مجلس بنام اولیور کرامول بود. قوای کرامول، سپاهیان شاه را شکست داده و طی سال 1645، شاه به ناچارتسلیم شرایط پارلمان شد.
وی پس از چندی، مجددا شروع به مخالفت با استبداد مبادرت نمود که با فشار پارلمان، به فرار وی از کشور منجرگردید. فرار چارلز به آغاز دومین مرحله جنگ داخلی طی سال1647 منجرگردید. جنگ بزودی پایان پذیرفت. در همان اثنا، پارلمان از اشخاص ضد ارتش تصفیه شده (تصفیه پرایر) و باقیمانده اعضای پارلمان به محاکمه چارلز به جرم خیانت، مبادرت نمودند.
طی سال1649، چارلز کشته شده، پارلمان پادشاهی را ملغی اعلام نموده و حکومت جمهوری برقرار و کرامول به ریاست جمهوری منصوب گردید. طی سال1649، کرامول به ایرلند لشگر کشیده و به سرکوب شورشیان مبادرت نمود. طی سال1650، همچنین قیام سلطنت طلبان اسکاتلند بدستور کرامول به شدت سرکوب شد. در سال1653، کرامول با انحلال پارلمان، خود قدرت را در دست گرفت. طی سال1657،پس از تشکیل پارلمان، مقام سلطنت به کرامول پیشنهاد گردید، اما وی از قبول آن خودداری نمود. در این اثنا، حضور انگلستان در صحنه های جهانی محسوس تر می گردید.
با تصویت قوانین دریانوردی طی سال1651، جنگهای دریایی میان کشور انگستان و هلند بوقوع پیوست که موجب پیروزی انگلستان گردید.دولت انگلستان، درجهت تصرف مستعمرات اسپانیا در آمریکای جنوبی،جنگهای58- 1655را ترتیب داده و با پیروزی در این جنگها، نواحی و جزایر وسیعی را بدست آورد. طی سال1659، با مرگ اولیور کرامول، پسرش ریچارد کرامول جانشین وی شد. وی فاقد تجربه و قدرت لازم جهت اداره امور کشور بود. در این اثنا، سران ارتش و اعضای پارلمان بر سرجلب قدرت در مبارزه بودند. طی سال1659، کرامول وادار به انحلال پارلمان شده و سرانجام بر اثر فشارهای وارده پس از هشت ماه حکومت، استعفاء داده و به خارج رفت.
طی سال1680، پس از 20 سال،وی مجددا به انگلستان بازگشت. با استعفای کرامول پسر ماری استوارت(چارلز دوم از خاندان استوارت) که سالها در ناحیه اسکاتلند بر علیه کرامولها می جنگید، به سلطنت رسید. وی در شیوه حکومت خود ستمگری را پیشه نموده و 25 سال برکشور حکومت نمود.وی کوشش زیادی در جهت خنثی سازی آثار وقایع گذشته نمود.طی سال1685، با مرگ چارلز دوم، برادرش جیمز دوم به حکومت رسید. زیاده رویهای وی در استبداد، موجب بروز انقلابی طی سالهای89- 1688 گردیدکه به انقلاب باشکوه معروف است.گفتنی است که وقوع این انقلاب به برکناری جیمز دوم منجر گردید. با اتحاد دو حزب مهم آن زمان (ویگ و توری) با هفت تن از اشراف، جیمز دوم از سلطنت خلع شده و متحدانش با دعوت از مری، دختر پروتستان مذهب جیمز و شوهرش ویلیام، آنها را به سلطنت خوانده و آن دو تن نیز مشترکا بنام ویلیام سوم و مری دوم شروع به حکومت رسیدند. در این دوران، پارلمان کشور در جهت پیشگیری از استبداد شاهان بعدی و رعایت اصول مشروطه، لایحه ای را تصویب نموده و به امضاء ویلیام رسانید.
از آن زمان،حکومت مشروطه سلطنتی در کشور برقرار گردید. در زمان ویلیام سوم ، قدرت بدست تجارو ملاکین حزب ویگ افتاد. طی سالهای1641و1689، ایرلندی ها سر به شورش و استقلال طلبی برداشتند. در نیمه دوم قرن هفدهم، انگلستان صدها هزار کیلومترمربع از نقاط مختلف جهان را به استعمار خود درآورد. نفوذ گسترده این کشور در امریکای شمالی و هند موجب بروز سه جنگ انگلستان و هلند گردید که در تمامی آنها انگلستان به پیروزی دست یافت.
104 سال پس از بهم پیوستن انگلستان و اسکاتلند، طی سال 1707، پارلمان های دو کشور نیز ادغام گردید. گفتنی است که این اتحاد سرفصل جدیدی در تاریخ مملکت متحد بریتانیای کبیر و اسکاتلند به شمار می رود. در طول قرن هجدهم، جنگهایی میان فرانسه و انگلستان بر سر نقاط مستعمراتی جریان داشته و امپراطوری انگلستان توسعه اقتصادی فراوانی یافت.
در این اثنا، دولت نخستین نخست وزیر بریتانیای کبیر (رابرت والیول) طی سالهای42-1721 بر سر کار آمد. با مرگ وی طی سال 1714، پارلمان، سلطنت انگلستان را به یکی از نواده های جیمز اول (سر سلسله خاندان استوارت) بنام جرج اول، محول نمود. جرج امیر ناحیه هانوور در آلمان بود.
در زمان نخستین پادشاهان سلسله هانوور، اختیارات سلطنتی از حیطه اختیارات شاه خارج شده و حکومت بدست پارلمان افتاد. در نیمه دوم قرن هجدهم، انگلستان بتدریج اکثر مستعمرات خود در آمریکا را از دست داد و تنها کانادا در آمریکای شمالی برای آن باقی ماند.
اما کمی پس از آن توانست سرزمینهای زیادی را در اقیانوسیه را تحت استعمار خویش درآورد.پیروزی انگلستان در جنگ های اروپایی انقلاب فرانسه و در جنگ با ناپلئون بر اقتدار این کشور افزود. طی سالهای1850- 1750، وضعیت کشاورزی یک طرفه انگلستان به صنعتی کامل تبدیل شده و انگلستان به عنوان نخستین قدرت صنعتی جهان مطرح گردید. تحولات این دوره به انقلاب صنعتی معروف است. از اواخر قرن هجدهم، نفوذ انگلستان درجنوب شرقی آسیا آغاز گردید. در اواخر قرن18، نهضت استقلال طلبان در ایرلند بوجود آمد.طی سال1832، حزب لیبرال از اتحاد صاحبان صنایع و حزب ویگ به وجود آمده و قدرت سیاسی از طبقه اشراف به طبقه متوسط انتقال یافت. طی سال1833، پارلمان کشور، پس از سالها کشمکش بردگی را ممنوع اعلام نمود.
طی سال1837، ملکه ویکتوریا سلطنت 64 ساله خود را آغاز نمود. وی از لحاظ مدت سلطنت،از طولانی ترین دوران حکمرانی بر انگلستان برخوردار بوده است. طی دوره سلطنت وی، انگلستان به اوج قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی خود رسید. طی دوره سلطنت وی همچنین اصلاحات سیاسی فراوانی اعمال گردید. در اواخر نیمه اول قرن نوزدهم، حزب محافظه کار بنیان نهاده شد.
در این اثنا، نفوذ شدید انگلستان بر کشورهای آسیایی به شدت ادامه یافته و تهدید منافع این کشور در چین به بروز جنگ تریاک (42-1839) میان کشورهای چین و انگلستان منجرگردید.
جنگ آغاز شده و با پیروزی انگلستان، هنگ کنگ به بریتانیا واگذار گردید. بنادر مهم چین نیز بر روی تجارت خارجی باز شد. همچنین طی سالهای56-1853، بریتانیا در جنگ کریمه داخل شده و به نفع متفقین (عثمانی، فرانسه و ساردنی)و علیه روسیه جنگید. طی نیمه دوم قرن نوزدهم، اتحادیه های کارگری، گسترش یافت. پس از سال 1875، بریتانیای کبیر که انحصار صنایع جهانی را برعهده داشت، با رقبایی همچون آلمان و آمریکا مواجه شده و به واسطه ایجاد بازارهای جدید، به توسعه طلبی در مصر و جنوب آفریقا مبادرت نمود. پس از چندی، نواحی بسیاری، ضمیمه دیگر مستعمرات انگلستان گردید. طی سال1901، با مرگ ملکه ویکتوریا (نام آورترین پادشاه انگلستان) که سلطان ناحیه زرخیز هند نیز محسوب می گردید)فرزند وی به نام ادوارد هفتم از خاندان ساکس کوبورگ گوتا به حکومت رسید.. در زمان این پادشاه، اصلاحاتی در کلیه امور کشور اعمال گردید.
طی دوران حکومت ادوارد، دولت انگلستان تغییراتی در سیاست های خارجی خود اعمال نموده و به انعقاد سلسله معاهداتی مبادرت نمود که قاره اروپا را از نظر جبهه بندی سیاسی منقسم ساخت.
این قبیل جبهه بندیها خود به برپایی مسابقه تسلیحاتی منجر گردید. این مسابقه که در اروپا ادامه داشت، سرانجام به بروز جنگ جهانی اول منجر شد. با آغاز درگیری در نواحی اولیه جنگ (اتریش و صربستان) و گسترش جنگ در مرزهای روسیه و فرانسه توسط آلمان، دولت بریتانیا، در چهارم اوت سال1914، به آلمان اعلان جنگ داد. ارتش انگلستان به حمایت از قوای بلژیک که در حال عقب نشینی بودند، مبادرت نمود تا از این طریق، به سپاهیان متفقین ملحق گردد.
از همان اوایل جنگ، انگلستان تفوق نظامی عظیمی در دریاهای اروپا داشت به نحویکه این وضعیت تا انتهای جنگ حفظ گردید. در نتیجه تفوق تجهیزات، نیروی دریایی آلمان ، در پایگاههای خود در محاصره بود. در نزدیکی نواحی مرکزی شیلی، ناوگان آلمان توانست ناوگان بریتانیا را شکست دهد. این درحالیست که طی هشتم دسامبر، کلیه کشتیها در نزدیکی جزایر فالکند در آبهای آرژانتین منهدم گردیدند. از این دوران، مستعمرات آفریقایی آلمان بتدریج به تصرف متفقین به ویژه انگلستان درآمد. طی سال1915،جنگ با شدت ادامه یافت. در جنوب غربی آسیا، سپاهیان بریتانیا به بین النهرین (عراق و سایر کشورهای عربی شمال شبه جزیره عربستان که در آن زمان جزو امپراطوری عثمانی بودند نیز متحد آلمان بود) هجوم برده و به اشغال کوت العماره مبادرت نمودند. اما پس از چندی آنجا را از دست دادند. طی سال1916، جنگ شدت گرفته و متحدین نواحی بسیاری را اشغال کردند. طی سال1917، آمریکا درحمایت از متفقین وارد جنگ شد. در این اثنا،جنگ بشدت گسترش یافته و به کشته شدن تعداد زیادی از افراد انگلیسی منجر گردید.
طی سال1917، سایر نیروهای متفقین به کمک انگلستان شتافته و نواحی بین النهرین، اردن، فلسطین، سوریه و لبنان بتصرف انگلستان و فرانسه درآمد. در آوریل سال 1918، متفقین بتدریج تمامی نواحی اشغالی را پس گرفتند. متحدین آلمان نیز بتدریج تسلیم شده و سرانجام خود آلمان نیز پذیرای شکست شد. قرارداد صلح با آلمان در ورسای (حومه پاریس) امضاء شده و آلمان به پرداخت غرامت هایی به متفقین ملزم گردیده و ضمنا مستعمرات خود را نیز از دست داد.
بدین ترتیب، جنگ جهانی اول پایان پذیرفت. پس از جنگ، بریتانیا با مسائل دشواری مواجه گردید که از آن جمله می توان به شورش ایرلندیها اشاره نمود که سرانجام به استقلال بخش اعظم آن سرزمین منجر گردید. از سوی دیگر، پرداخت دیون انگلستان به امریکا ، به بروز بحران هایی منجرگردید. در این اثنا، شورش در هند و چند مستعمره دیگر نمایان تر گردید.
پس از برقراری آرامش نسبی و موقت، بحران اقتصادی سالهای31-1929 پیش آمد که اغلب ممالک جهان را به ورطه ورشکستگی کشاند.گفتنی است که تنها انگلستان توانست بر آن غلبه نماید. توسعه طلبی آلمان هیتلری سرانجام طی سال1939، به وقوع جنگ جهانی دوم منجر گردید. طی سوم سپتامبرسال1939، انگلستان به آلمان اعلان جنگ داد. در ماه آوریل1940، نیروهای انگلیسی و فرانسوی برای کمک به نروژ در مقابل حمله آلمان به آنجا اعزام گشتند، اما بعدها به واسطه کمک به فرانسه در مقابل حمله احتمالی آلمان به فرانسه رفتند که این امر خود به سقوط دولت چمبرلن و روی کار آمدن دولت چرچیل منجرگردید. در ماه مه همان سال، نیروهای انگلیسی به عقب نشینی از بندر دکنرک (در شمال فرانسه) مبادرت نمودند. با سقوط فرانسه، ژنرال دوگل رهبر ضد آلمانی های آن کشور، نهضت فرانسه آزاد را در لندن بنیان نهاد. در طول جنگ، کشتیهای جنگی انگلستان همواره با حملات زیردریائیها و ناوهای آلمانی مواجه بودند. پس از تسلیم فرانسه، انگلستان به رهبری چرچیل به تنهایی جنگ را ادامه داده و آلمان نیز می کوشید تا از راه بمباران هوایی این کشور را وادار به تسلیم نماید. در ماه می1941، حملات هوایی آلمان قطع گردید.
در این اثنا، متحدین به پیشرفتهای خود به ویژه درمنطقه بالکان ادامه داده و از این روی، دهها هزار سرباز بریتانیایی با بجای گذاردن تجهیزات خویش از یونان عقب نشینی نمودند.
جنگ در جبهه افریقا عمدتا به نفع انگلستان و سایر متفقین آن ادامه داشت تا اینکه سرانجام در ماه می سال1943، نیروهای محور در شمال افریقا تسلیم شدند. امپراطوری آفریقای شرقی ایتالیا نیز از سال1941درتصرف بریتانیا بود. نیروهای بریتانیایی طی سال1941، عراق، سوریه و بعدها همراه با کمک نیروهای روسی، ایران را نیز تسخیر نمودند.
طی سال1941، کشور شوروی و سپس امریکا در جرگه متفقین وارد جنگ شدند.
ایتالیا نیز طی سال1943تسلیم متفقین شد. در ششم ژوئن 1944، با حمله متفقین به نورماندی، جبهه دوم افتتاح شده و بتدریج آلمان از فرانسه و بلژیک و هلند و لوکزامبورگ عقب نشسته و سرانجام در حمله نهایی در فوریه سال1945 شکست نهایی به آلمان وارد آمد، به نحویکه این کشور در هفتم ماه مه تسلیم بلاقید و شرط شد و جنگ در اروپا پایان یافت. طی جنگ، ژاپن نیز به مستعمرات انگلستان در شرق و جنوب شرقی آسیا حمله برده و به اشغال نواحی مذکور نمود.
سرانجام جنگ پایان یافته و دوره ترمیم خسارات آغاز گردید.طی سال1941، انگلستان به امضای منشور آتلانتیک با آمریکا مبادرت نموده و نقش بزرگی در کنفرانسهای کازابلانکا، قاهره، مسکو، تهران و یالتا (در کریمه) ایفا نمود. طی دوره جنگ، سطح انتخابات شکست خورده و حزب کارگر به رهبری کلمنت اتلی رشته امور را در دست گرفت.
طی سال 1948، هندوستان استقلال یافته و حل مساله فلسطین به سازمان ملل متحد واگذار گردید. طی سال 1955، آنتونی ایدن به نخست وزیری برگزیده شد. حضور قوای انگلستان در نیروهای اشغالگر کانال سوئز از سال 1956موجب بی اعتباری این کشور نزد سایر کشورها و ملل جهان گردید.طی سال1957، مک میلان به نخست وزیری رسید. طی سال 1964 نیز، هارولد ویلسون از حزب کارگر به نخست وزیری برگزیده شد.
در سال1970، پس از سالها مجادله، بریتانیای کبیر عضو بازار مشترک اروپا گردیده و ادوارد هیث به نخست وزیری رسید. طی سال 1974 نیز با استعفای هیث، ویلسون نخست وزیر شد، اما وی نیز در سال 1976 استعفا داده و جیمز کالاهان (از حزب کارگر) به نخست وزیری رسید.
طی سال1979، در انتخابات عمومی، محافظه کاران به رهبری مارگارت تاچر به پیروزی دست یافته و دولت خود را تشکیل دادند. ظرف چند سال اخیر، مشکلات فراوانی من جمله بیکاریف دامنگیر انگلستان بوده است. هم اکنون بیش از سه میلیون بیکار در انگلستان وجود داشته که مرتبا نیز بر این تعداد افزوده می شود. اعتصابات فراوانی نیز طی سالهای81-1980 رخ داد.
در سال1981، درگیریهای شدیدی میان شهروندان ایرلند شمالی و نظامیان انگلیسی بوقوع پیوست که منجر به صدها کشته و زخمی گردید.
اعتصابات غذا نیز از سوی مبارزین ایرلندی (از جمله بابی ساندز) در زندانهای انگلیسی بمنظور به رسمیت شناخته شدن حقوق آنان بعنوان زندانی سیاسی نیز صورت گرفت که سرانجام با وساطت کلیسا متوقف شده و طی آن چندین تن از اعتصابیون جان سپردند.
طی سال1981، همچنین اکثر شهرهای انگلستان صحنه تظاهرات رنگین پوستان و بیکاران بود.جامعه انگلستان، جامعه لائیک محسوب شده و آموزش های دینی مدارس آن بسیار کلی بوده و محدود به مسیحیت نمی گردد. سه شنبه قبل از 4 شنبه توبه در انگلستان به « روز کلوچه» معروف است. مردم در این روز بنا بر سنت قدیم کلوچه میپزند و در آن از کره و تخم مرغ که طی 40 روز از خوردن آن بر حذر شده بودند، استفاده می نمایند.«یکشنبه مادری» چهارمین یکشنبه دوره40روزه، دوران روزه داری انگلیسی هاست و روزی است که کلیه شهروندان به تدارک هدیه ای برای مادران خود مبادرت می نمایند. طی نخستین دوشنبه ماه می نیز جشن« روز می» برگزار می گردد.درشب5 دسامبر که به شب آتش بازی معروف است، مجسمه «فاوک» سوزانده می شود تا شکست او در به آتش کشیدن مجلس انگلستان طی4 نوامبر 1605 جشن گرفته شود. دومین یکشنبه ماه نوامبر نیز روز یاد بود سربازان انگلیسی است.دراین روز سپاه انگلستان با فروش کاغذهای قرمز رنگی، به جمع آوری اعانه برای سربازان مبادرت می نماید. در شب کریسمس ،مصادف با 25دسامبر، نیز جشن تولد مسیح برپا می گردد. در انگلستان اکثر ادارات، (و نه مغازه ها) در فاصله بین کریسمس تا سال جدید تعطیل می باشند. روز سال جدید (اول ژانویه) ، جمعه نیک (جمعه پیش از عید پاک)، دوشنبه پاک (دوشنبه پس از عیدپاک) در زمره ایامی محسوب می گردند که در انگلستان به «تعطیلات بانکی»معروفند، چرا که طی این سه روز صاحبان کلیه مشاغل وحتی بانکداران از فعالیت خود داری می نمایند. سایر تعطیلات بانکی شامل روز می، آخرین دوشنبه ماه می و آخرین دوشنبه آگوست، روز کریسمس و روز بوکس است. کارمندان کشور انگلستان نیز، از تعطیلات سالیانه 4 تا 5 هفته ای برخوردار می باشند. اکثریت شهروندان انگلیسی نیز به استفاده از مرخصی های کاری خود طی ماه های جولای یا آگوست مبادرت می نمایند. عده ای نیز جهت پرداختن به اسکی از این تعطیلات طی فصل زمستان بهره می گیرند.
نوع حکومت کشور انگلستان، پادشاهی مشروطه است. ثبات سیاسی کشور انگلستان فوق العاده بوده و یکی از با ثبات ترین سیاستهای جهان به شمار می آید. قوه مقننه از دو مجلس قانون گذاری(مجلس عوام) با 635 عضو (برای مدت 5 سال) و (مجلس اعیان) با 1000 عضو تشکیل یافته است.قانون اساسی موجود انگلستان، قسمتی از قوانین تصویبی مجلس، قسمتی از قوانین عرفی جاری و معمول، و قسمتی از حقوق سنتی تشکیل یافته است. مواد قانون اساسی هیچگاه بصورت مدون درنیامده و در مواقع لزوم می توانند بر طبق شرایط روز از طریق تصویب پارلمان و یا آرای عمومی تغییر پذیرند. مجلس لردها عالیترین مرجع رسیدگی در کشور است و نمایندگانش شامل نمایندگان موروثی، اشراف و نجیب زادگان، قضات عالی مادام العمر، 2 اسقف و 24 نفر از کشیشان عالی می باشد. این مجلس دارای قدرت به تعویق انداختن تصویب قوانین می باشد ولی نمی تواند از تصویب نهائی آنها جلوگیری کند. مجلس عوام واضع قوانین و تصویب کننده نهائی آنها می باشد.کشورانگلستان از اتحاد اسکاتلند، انگلند، ویلز و ایرلند شمالی تشکیل یافته که واحدهای فوق در امور داخلی خویش، استقلال و خودمختاری نسبی دارند و هر یک به عنوان کشور مستقل محسوب می گردند. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، انگلند از 39 ولایت (کاونتی)، 6 متروپولیتن کاونتی و «لندن بزرگتر» تشکیل گردیده است.
فعالیت احزاب در انگلستان تا حدودی آزاد است. از جمله احزاب مهم آن می توان به احزاب محافظه کار، کارگر، آزادیخواه، دموکرات لیبرال(آزادیخواه)، و حزب ملی اسکاتلند اشاره نمود.
طی سال 1945، کشور انگلستان به عضویت سازمان ملل در آمده و علاوه بر آن در سازمان های پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو)،سازمان پیمان مرکزی(سنتو)،اتحادیه اروپای غربی(وئو)، شورای اروپا، جامعه اروپا، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (اواسی دی)،برنامه کلمبو-بانک توسعه آسیا(آدب)، شورای همکاریهای گمرکی(سی سی دی)،کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا(اسه)، کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آمریکای لاتین(اکلا)،سیستم پولی اروپا(امس)، ملل مشترک المنافع، سازمان خواروبار ملل متحد(فائو)،گات، آژانس بین المللی انرژی اتمی(یااآ)، بانک جهانی،سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری(ایکائو)، انجمن بین المللی توسعه سازمان ملل متحد(آیدا)،بنگاه مالی بین المللی(ایفک)،سازمان بین المللی کار(ایلو)،سازمان مشورتی دریایی بین دول(ایمکو)،صندوق بین المللی پول(ایمف)،اتحادیه بین المللی مخابرات(ایتو)، سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو)، اتحادیه جهانی پست(یوپو)، سازمان جهانی هواشناسی(ومو)،سازمان جهانی بهداشت(وهو)و بانک عمران آمریکا (ایدب) نیز عضویت دارد. طی سال1533، مقارن با حکومت هنری هشتم، انگلستان از به رسمیت شناختن کلیساهای کاتولیک خودداری نموده و از کلیسای
Anglican به عنوان کلیسای رسمی کشور یاد نمود. با این وجود، پادشاه رئیس کشور بوده و کلیساها از هیچ گونه قدرت سیاسی برخوردار نمی باشند. درکشور انگلستان، قانون اساسی مدونی وجود نداشته و قوانین اجتماعی در نتیجه تصمیم گیری های پارلمان ملی وضع می گردند. نخستین قوانین پارلمانی کشورطی جنگ سال49-1642 با قدرت اجرایی چارلز اول به تصویب رسید.درآن اثنا، اولیورکرومول تحت عنوان ویکتوریا به انگلستان حکومت می نمود. اما پس از مرگ وی، سلطنت قدرت خود را بازیافت.از آن پس، ملکه الیزابت دوم در راس حکومت قرار دارد و این درحالیست که مأمورین منتخب دولتی به اداره کشور مبادرت می نمایند.خانه ملت مهمترین بخش قانونگذاری کشور، از659 عضو برخوردار می باشد.درکشور انگلستان، حزبی که بیشترین کرسی مجلس را به خود اختصاص دهد، عهده دار رهبری کشور گردیده و رهبر آن حزب نیز به سمت نخست وزیری نائل می آید. نخست وزیر نیز به کمک کابینه خود به تشکیل نیروی اجرایی کشور مبادرت می نماید. سن رای درکشور انگلستان 18 سالگی است و انتخابات حداقل هر 5 سال یکبار برگزار می گردد.
این درحالیست که درعمل انتخابات درفواصل زمانی کمتر از5 سال نیز برگزارمی گردد، چراکه نخست وزیر به تعیین زمان انتخابات مبادرت می نماید. نهاد ارشد پارلمان کشور،“
house of lords” است، که از بیش از 1200 عضو برخوردار می باشد. گفتنی است که بالغ بر دو سوم این افراد، به کسب قدرت به صورت مورثی نائل می آیند. 1200 عضو مذکور، از حق رای دهی برخلاف قوه مقننه نیز برخوردار می باشند و این درحالیست که حق بلوکه کردن آن را ندارند. در ماه می1999، “house of lords” با پیشنهاد ایجاد تغییر ساختار خود موافقت نمود. ازمیان752نماینده،92 نفر رای بر ادامه کار مسئولیت خود (که به صورت موروثی آن را بدست آورده بودند) دادند. تغییرات اجتماعی اساسی کشور و تحولات زیادی در نحوه پوشیدن لباس، دید سیاسی مردم و...، پس از دهه 1960 بوقوع پیوست. در اواخر دهه مذکور، قوانین طلاق و سقط جنین قانونی شده و حقوق مساوی زنان و مردان در برابر بر عهده گرفتن مسئولیت های برابر مطرح گردید. دهه1970، با پریشانی زیادی در ایرلند شمالی همراه بود. طی دهه1960، پیروان کاتولیک بر این باور بودند که تبعیضات اجتماعی پیروان پروتستان، به افزایش خشونت منجر می گردد. گفتنی است که بروز این چنین درگیری هایی،خود به دخالت ارتش انگلستان در سال 1969 منجر گردید.
طی دهه 70، ارتش جمهوری ایرلند
IRA، مصرانه بر اتحاد ایرلند و ایرلند شمالی تاکید داشت. طی سال1973،کشور انگلستان به جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیوست. طی سالهای1974- 1979، حزب کارگر در راس قدرت قرار داشت.سرانجام، طی سال1979، محافظه کاران به رهبری مارگارت تاچر موفق به کسب قدرت شده و تاچر، به عنوان نخستین نخست وزیر زن تاریخ اروپا معرفی شد. در ژوئن سال1982، هنگامی که انگلستان موفق به محاصره جزایر فالکند شد، تاچر به کسب مجدد محبوبیت خود دست یافت. در انتخابات سال1990، تاچر مجددا کاندیدای این مقام شد، اما رهبر حزب محافظه کار، جان ماژور، او را کنار زده و به عنوان نخست وزیر برگزیده شد. درانتخابات عمومی سال1992، محافظه کاران پیروزی یافته و روز به روز از محبوبیت دولت ماژور کاسته می شد. تا اینکه نهایتا، طی سال 1997 ، حزب کارگر، پس از 18 سال به کنار زدن حزب محافظه کار نائل آمده و قدرت را به دست گرفت. تونی بلر نخست وزیر جدید انگلستان جوانترین فرد انگلیسی است که پس از قرن19میلادی به این سمت منصوب گردید. بلر، در ابتدای فعالیت خود، قدرت بیشتری به بانک انگلستان واگذار نمود.وی همچنین به احداث پارلمان جدید در اسکاتلند مبادرت نمود.

از جمله مهم ترین صنایع کشور می توان به آهن و پولاد، وسایل مهندسی، کشاورزی، ساختمانی، راهسازی، ماشین و هواپیما سازی، منسوجات، شیمیایی و تولیدات غذایی و نظامی اشاره نمود.غلات، چغندر قند، سیب زمینی، میوه و سبزیجات نیز از جمله مهم ترین محصولات کشاورزی کشور به شمار می آید. سرانه زمین مزروعی برای هر نفر بالغ بر 12/0 هکتار می باشد. تولید سالانه گوشت گاو 06/1 میلیون تن، گوشت خوک862 هزارتن، گوشت گوسفند243هزار تن و صید ماهی 980 هزار تن می باشد. تولید سالانه نیروی الکتریسیته نیز معادل 38/283 میلیارد کیلووات ساعت است. نخستین نیروگاه برق اتمی در جهان برای اولین بار در انگلستان آغاز بکار نمود و در حال حاضر، قسمتی از برق این کشور توسط این نیروگاه ها تأمین می گردد. طی سال های اخیر، نفت و گاز طبیعی به مقادیر فراوان در دریای شمال کشف گردیده و قسمت عمده احتیاجات سوختی این کشور را تأمین می نماید. ذخایر شناخته شده نفت بالغ بر 19 میلیارد بشکه می باشد.
معادن ذغال سنگ نیز فراوان بوده، آهن، سرب، مس و روی، قلع، بوکسیت، نمک، گچ، سیلیس و آهک نیز از جمله مهم ترین معادن کشور به شمار می آید.

زندگی در انگلستان

کشور انگلستان که بزرگترین بخش بریتانیای کبیر (مرکب از ولز، اسکاتلند، ایرلند و جزایر شمالی) چهار پنجم جمعیت بریتانیا را تشکیل می دهد.
طبق آمار بدست آمده، جمعیت انگلستان بر 58 میلیون نفر (چهاردهمین کشور جهان) بالغ گردیده و تراکم جمعیتی آن 8/228 نفر در هر کیلو متر مربع می باشد. 90 درصد مردم کشور ساکن شهرها بوده و پرجمعیت ترین شهر کشور (شهر لندن) بالغ بر6 /12 درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است.

از جمله دیگر شهرهای پرجمعیت کشور می توان به شهرهای بیرمنگام ، گلاسکو، لیدز، شفیلد، لیورپول ، منچستر، برادفورد، ادینبورگ، بریستول و بلفاست اشاره نمود. از لحاظ توزیع سنی، 9/23 در صد افراد به افراد کمتر از رده سنی 14 سال ، 8/56 درصد افراد رده های سنی 59-15 سال و 3/19 درصد افراد نیز به افراد رده های سنی بالاتر از 60 سال تعلق دارد. متوسط عمر مردان 9/68 سال در زنان 1/70 سال می باشد. نرخ زاد و ولد نیز 8/11 در هزار، نرخ مرگ و میر 7/11 در هزار و نرخ رشد جمعیت 3% درصد می باشد. نرخ مرگ و میر نوزادان نیز 14 نفر در 1000 نوزاد می باشد. اکثریت نژاد جمعیت کشور به سفید پوستان تیره های انگلیسی (5/81درصد)، اسکاتلندی(6/9 درصد)، ایرلندی (4/2 درصد)، ولزی (9/1 درصد) آلستری(8/1 درصد) تعلق دارد.
عمده جمعیت خارجیان کشور که بر 5 در صد از جمعیت کل بالغ می گردد، به کشورهای مشترک المنافع بریتانیا تعلق دارد. پس از پایان جنگ جهانی دوم، آمار مهاجرت به این کشور به میزان قابل توجهی نیز افزایش یافت. اکثریت مهاجرین کشور به سرزمین های تحت سلطﺔ انگلستان نظیر افریقا، هندوستان، پاکستان و سایر قسمت های آسیا تعلق دارند.
اکثریت جمعیت کشور از جمله پیروان کلسیای (انگستان) (55 در صد) 12 درصد کاتولیک و 1% یهود می باشند. کاتولیک ها بزرگترین گروه اقلیت کشور محسوب می گردند و این در حالی است که گروه هایی از مسلمانان، یهودیان و هندوها نیز در این کشور به سر می برند.
زبان رسمی این کشور، زبان انگلیسی است که در نقاط مختلف با لهجه های متفاوت ولش و گالیک- اسکاتلندی تکلم می گردد. در انگلستان، به دلیل نرخ بالای مهاجرین، زبانی های محاوره ای متعددی مورد تکلم واقع می گردد.

قوانین، آداب و رسوم
1- قوانین این کشور درخصوص حمل مواد مخدر، قرص های ترک اعتیاد، حمل مواد مخدر و سلاح و از جمله سلاح سرد به هر شکل و در هر میزان بسیار سخت گیرانه بوده و مجازات جدی بدنبال دارد. همچنین ورود کالای همراه مسافر که جنبه تجاری داشته باشد ممنوع میباشد.
2- در زمان تردد در شهر، نیروهای پلیس، گاهی اوقات مدارک شناسائی جهانگردان خارجی را کنترل می نمایند. بنابراین توصیه می شود همواره مدارک شناسائی خود (گذرنامه)را همراه داشته و ضمن مراقبت جدی از اسناد شناسائی خود با پلیس همکاری نمائید.

الزامات ورود و اقامت
1- کسب روادید انگلستان براحتی میسر نبوده و سیر قانونی خود را دارد.
2- با عنایت به افزایش آمار جهانگردان دراین کشور، پلیس انگلیس برای تامین امنیت ، مدارک مسافرتی و گذرنامه افراد را در هنگام ورود به مرزهای ورودی با دقت کنترل می نماید.
3- انگلستان از جمله کشورهای است که تحصیل روادید جهانگردی با دعوت نامه ومعرفی نامه و یا از طریق تورهای سیاحتی انجام می پذیرد، و مراحل اولیه مربوط به صدور روادید ازطریق وزارت کشور (
Home office) انجام و سپس مجوز صدور روادید به سفارت این کشور ابلاغ میگردد.
4- برای کسب روادید کثیرالمسافر، در هنگام درخواست روادید میتوان به این موضوع اشاره نمائید تا طبق مقررات بررسی و اقدام گردد.
5- کسب روادید دانشجوئی و تجاری با هماهنگی دانشگاههای محل تحصل و سازمانها و موسسات تجاری مربوطه و صدور معرفی نامه برای اتباع خارجی امکان پذیر است . علاقمندان به تحصیل در این کشور می توانند با هماهنگی دانشگاه و موسسه آموزشی مورد نظر نسبت به دریافت روادید تحصیلی اقدام نمایند.در صورت نیاز افراد می توانند از راهنمائی بخش دانشجوئی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن بهره مند گردند.
6- مدت اعتبار روادید معمولا 6 ماه می باشد و افراد پس از ورود به انگلیس می توانند با توجه به مدت روادید خود تا حداکثر 6 ماه در این کشور اقامت نمایند.
7- افراد می توانند قبل از پایان مدت روادید خود نسبت به تمدید آن اقدام نمایند. این امر منوط به ارائه دلائل قانع کننده به مقامات انگلیسی از جمله درآمد مکفی برای تأمین مخارج زندگی می باشد.
8- در مواردی در فرودگاههای انگلیس و بخصوص لندن به هنگام ورود در داخل فرودگاه از مسافرین بویژه به بهانه بیماری های ریوی از مسافرین ایرانی عکس برداری می نمایند.

بهداشت
1- بنابراعلام سازمان بهداشت جهانی امکان ابتلا به بیماریهای زیر در این کشور وجود دارد: • هپاتیت
A
2- امکانات بهداشتی، تجهیزات بیمارستانی، دارو و درمان در این کشور در سطح خصوصی مناسب ، در همه بخش ها و شهرستان ها در دسترس میباشد. اما خدمات درمانی دولتی وضع رضایت بخشی ندارد و افراد باید مدتهای طولانی به انتظار نوبت مراجعه به بیمارستانها بمانند.با توجه به هزینه بالای دارو و مراحل مختلف درمان توصیه می گردد در سفر به این کشور از تسهیلات مربوط به بیمه مسافر استفاده نمائید. البته باید گفت بیمه های موجود تنها برای موارد پیش بینی نشده بوده و نمی توان از این تسهیلات برای درمان بیماری های خاص بهره برد.
3- مواد خوراکی، سرویس های بهداشتی و . . . درکلیه نقاط این کشور فراهم می باشد. در شهرهای انگلستان بخصوص شهر لندن با توجه به تعداد مسلمانان و ایرانیان رستورانهای ایرانی و نیز رستورانهای مسلمانان وجود دارد که با عبارت (حلال
HALAL ) غذاهائی با گوشت حلال به مشتریان خود عرضه مینمایند.
4- لازم است قبل از سفر به این کشور کنترل نمائید واکسن های چهارگانه (کزاز، دیفتری، فلج اطفال و سرخک) خصوصا اطفال را در تاریخ مقرر زده باشید. همچنین بهتر است قبل از مسافرت خود را در برابر بیماری های تب زرد، تب تیفوئید و هپاتیت نوع
A و B واکسینه نمائید.
5- با توجه به وجود بیماری های مسری نظیر هپاتیت
B و ایدز، لازم است ضمن رعایت نکات بهداشتی، از هرگونه ارتباطات غیر مطمئن پرهیز نمائید.
6- جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از جدول مربوط به بیماری های موجود در این کشور می توانید به سایت بهداشت جهانی:
www.who.int/countries/en مراجعه نمائید.
7- بیمارانی که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت درمان معرفی می شوند می توانند با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن اقدام نمایند.

شرایط مسافرت و اطلاعات سودمند
1- این کشور دارای تابستان کوتاه و پائیز و زمستانهای سرد می باشد و هوای بارانی زیادی دارد.
2- امکانات حمل و نقل برون شهری و درون شهری مناسب است، برخی از شهر های انگلستان از جمله لندن دارای خطوط مترو و اتوبوسرانی مناسبی می باشند که با تهیه بلیطهای روزانه ، هفتگی و ماهانه میتوان به دفعات از آنها استفاده نمود. درشهرهای بزرگ این کشور در برخی ساعات روز ترافیک سنگینی وجود دارد. رانندگی در این کشور بر عکس ایران از سمت چپ خیابان صورت می گیرد.
3- بر اساس مقررات جاری ، گواهینامه های بین المللی صادره از ایران برای افرادی که برای اولین بار به انگلستان مسافرت مینمایند، برای حداکثر مدت یکسال معتبر میباشد. این گواهینامه ها برای ایرانیان مقیم انگلیس معتبر نمی باشد.
4- دانشجویان بورسیه در بدو ورود به این کشور حتما جهت اقدامات بعدی، با هماهنگی بخش دانشجوئی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن اقدام نمایند.
5- توصیه میشود آدرس و شماره تلفنهای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در لندن را همیشه همراه خود داشته باشید تا در صورت وقوع حادثه و یا نیاز مورد استفاده قرار گیرد.
6- درصورت خرید از هر فروشگاهی در این کشور توصیه میگردد تا هنگام خروج نهایی از فروشگاه، رسید خرید خود را دراختیار داشته باشید تا درصورت نیاز کنترل گردد.
7- در صورت بروز هر حادثه ای از جمله سرقت پول یا مدارک خود توصیه می شود، موضوع را سریعا به اطلاع پلیس برسانید تا پس از اطلاع پلیس و دریافت گزارش مربوطه بتوانید موضوع را در مراجع و نهادهای دیگری پیگیری نمائید. همچنین میتوانید موضوع را به اطلاع نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در لندن برسانید تا در صورت نیاز پیگیری گردد.
8- توصیه های مخصوص تجار ایرانی • با توجه به حضور فعال بخش اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلستان توصیه می شود، هیئت های تجاری و اقتصادی قبل از انجام هرگونه کار بازرگانی با انگلیس از خدمات ، اطلاعات ، راهنمائی و مشاوره های این بخش بهرمند گردند. این بخش در موضوعات روابط دوجانبه و بازرگانی - سرمایه گذاری و مالی - انرژی و رایزن تجاری اعزامی از وزارت بازرگانی فعالیت نموده و آماده هرگونه مساعدت و راهنمائی تجار و موسسات اقتصادی میباشد. همچنین اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران و انگلیس در تهران و اتاق بازرگانی انگلیس و ایران در لندن نیز فعال می باشند. • برخی از بانکهای ایرانی در لندن دارای شعبه بوده و خطوط هوائی شرکتهای هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران و ماهان و همچنین خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به این کشور برقرار می باشد.
آدرس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران در لندن     4,
VICTORIA STREET LONDEN SW1H ONE      تلفن : 2334441     فاکس : 2334442
آدرس بانک ملی ایران در لندن
MELLI BANK PLC 1 LONDEN WALL EC2Y 5EA LONDON  تلفن : 6003636
آدرس هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران در لندن 
IRAN AIR (UK) 73 PICCADILLY LONDEN W1J 08QX   تلفن : 4090971-4097040-85649806
تلفن شرکت هواپیمائی ماهان در شهر بیرمنگام : 5541555
آدرس کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در لندن  2
ABBEY ROAD BARKING ESSEX IG11 7AX LONDEN    تلفن : 2225522
لطفا در تماس با سفارت یا سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران تردید نکنید!
آدرس سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن   16,
PRINCES GATE LONDEN S.W.7 1PT     تلفن : 2253000-2254000     فاکس : 5894440
آدرس کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لندن    50
KENSINGTON COURT LONDEN W8 5DB     تلفن : 9375225
آدرس وب سایتwww.iran-embassy.org.uk       پست الکترونیکinfo@iran-embassy.org.uk

ایمنی و امنیت
1- گروههائی در سطح شهر لندن و دیگر شهرهای پر جمعیت و مراکز جذب گردشگران بویژه مراکز خرید اصلی این کشور پراکنده بوده و افراد خارجی و جهانگردان را به منظور سرقت پول ، کیف و مدارک مسافرتی هدف قرار می دهند. لذا هنگام مواجه با افراد مشکوک ( خارجی و گاهی اوقات افرادی که به فارسی صحبت میکنند) از جمله افرادی که به بهانه پرسیدن آدرس ، حل مشکل روادید، اقامت ، کمک در امر ترجمه و یا با ارائه نوشته و ... به شما مراجعه مینمایند، ضمن داشتن هوشیاری و آمادگی بیشتر موکدا توصیه می شود در حفظ اسناد ، مدارک و پول خود دقت بیشتری نمائید.ضمنا با توجه به گزارشهای متعدد ازسرقت پول و جواهرات از اتاق هتل ها ، توصیه می شود از گذاشتن اشیا قیمتی و پول در داخل اتاق هتل خودداری نمائید
2- مواردی از حمله به خانم های محجبه و مسلمان توسط گروههای نژادپرست و مغرض بخصوص در نتیجه بمب گذاریهای اخیر در لندن و فضای ضد اسلامی ایجاد شده ،در این کشور مشاهده شده که لازم است از سوی هموطنان گرامی مورد توجه قرار گیرد و از تردد در مناطق مشکوک و خلوت به شدت خودداری شود.
3- بعضا افرادی به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در لندن مراجعه نموده و اعلام می دارند توسط افرادی که خود را ایرانی معرفی کرده و در جهت حل مشکل روادید، اقامت و . . . قصد کمک به آنها را داشته اند، دارائی و مدارک مسافرتی آنان را به سرقت برده اند. گفتنی است در هنگام ورود به این کشور، بعضا در فرودگاه و یا مبادی ورودی و نیز در سطح شهر، افرادی به شما مراجعه کرده و خود را به عنوان هموطن و یا مترجم معرفی می نمایند، لذا توصیه می شود در نحوه برخورد با آنان دقت لازم را به عمل آورید. در صورت بروز مشکل و نیاز به راهنمائی هموطنان می توانند از بخش کنسولی سفارت درخواست مساعدت و همکاری نمایند.
4- همچنین بعضی از افراد ناشناس با نزدیک شدن به اتباع ایرانی، به بهانه پرسیدن آدرس و با ارائه نوشته ای ضمن مشغول کردن این افراد، کیف دستی آنها را به سرقت می برند. اینگونه موارد به مقدار قابل ملاحظه ای در لندن اتفاق افتاده است.

مجوز اشتغال
در بریتانیا چندین گروه نیاز به مجوز اشتغال ندارند که از آن جمله می توان به اتباع کشورهای اتحادیه اروپا ، اتباع کشورهای مشترک المنافع بریتانیا که یکی از والدینشان متولد بریتانیا باشد و یا افراد رده های سنی 17 تا 27 سال که جهت احراز موقعیت شغلی در ایام تعطیلات ( حداکثر برای مدت2سال ) به این کشور مهاجرت می نمایند، اشاره نمود.سایر افراد، پیش از ورود به بریتانیا ، ملزم به مشاوره با کنسولگری یا سفارتخانه بریتانیا مستقر در کشور متبوع خود،می باشند.

شرایط اشتغال
شرایط کاری در بریتانیا مناسب بوده و کارکنان این کشور نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا، از طولانی ترین میانگین ساعت کاری(40 ساعت درهفته)برخوردار می باشند. اکثریت کارکنان از تعطیلات سالیانه چهار هفته ای با کارمزد مازاد برحقوق برخوردار می باشند.درشهرهای بزرگ، به ویژه لندن، فرصت های شغلی کوتاه مدت فراوانی وجود دارد.

اشتغال موقت طبق آمار بدست آمده طی سال2001، بالغ بر 2/1 میلیون نفر از شهروندان انگلیسی به شغل دوم مبادرت داشته اند.از جمله مهمترین صنایع مورد توجه در شغل دوم می توان برمشاغل آموزشی و پرورشی، بهداشتی، مشاغل اجتماعی، هتل داری و رستوران داری اشاره نمود. در این اثنا، همچنین، بالغ بر7/1میلیون نفر (معادل7% کارکنان) نیز به مشاغل موقت اشتغال داشته اند. به طور کلی میتوان گفت که مشاغل موقت در انگلستان کمتر از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. به طور کلی، افزایش اخیر نرخ اشتغال درمشاغل دائم بوده و تعداد افراد برخوردار از شغل دوم طی بهار2001، بر480 هزار نفر (معادل28% ) و تعداد افراد برخوردار از مشاغل موقت بر522 نفر (معادل30% ) بالغ می گردد.

اشتغال زنان
از جمله روندهای اصلی درازمدت در بازار کار کشور انگلستان می توان بر رشد تعداد زنان شاغل اشاره نمود که موارد ذیل از آن جمله می باشد:
- افزایش تعداد زنان شاغل به6 /12 میلیون نفر تا سال2001( افزایش1میلیون نفری یا 5/9% ظرف10 سال)
- اشتغال به کار70% زنان رده سنی اشتغال
- اشتغال به کار65 % زنان دارای فرزند
- افزایش تعداد مشاغل دائم زنان بر347 هزار فرصت شغلی ( معادل6% ) تا بهار سال2001
از جمله اصلی ترین دلایل مشارکت بیشتر زنان در بازار کار، می توان به افزایش نرخ متارکه زنان کمتر از 30 سال اشاره نمود.

نرخ تقاضای مشاغل
طی سالهای اخیر، نرخ تقاضا جهت دستیابی به مشاغل مدیریتی مشهود بوده است و این درحالیست که مشاغل بازرگانی حرفه ای، مشاغل ابتدایی و اپراتوری دستگاه ها با کاهش چشمگیری مواجه بوده است.از جمله مشاغلی که متحمل تغییراتی گردیده اند نیز میتوان به مشاغل مرتبط با اطلاع رسانی و فناوری ارتباطات(
ICT)و مشاغل خدماتی اشاره نمود.طی سالهای1996تا2000، اشتغال درحرفه های مربوط به(ICT) درانگلستان و ولز از رشدچشمگیری برخوردار بوده است.
دراین اثنا، همچنین نرخ اشتغال به کارتکنسین های
IT ،138% و تکنسین های حمایت ازکاربرانIT،70% افزایش داشته است.

حداقل دستمزد
مطابق قانون ملی مصوب 1998، حداقل دستمزد قانونی افراد از اول اکتبر2001 به شرح ذیل می باشد:
-1/4پوند در ساعت برای افراد رده های سنی22 سال و بالاتر
- 5/3 پوند در ساعت برای افراد رده های سنی21ـ 18 سال
بنا برتوافق دولت، از اول اکتبر سال2002، مقادیرفوق به ترتیب تا 2/4 پوند و6 /3پوند افزایش یافته است.تقریباً کلیه کارگران رده های سنی18 سال و بالاتر، تحت پوشش قانون حداقل دستمزد قرار داشته و هیچ استثنایی برای کارگران مصدوم، کارگران آژانس، کارگران نیمه وقت، کارگران خارجی یا کارگران شاغل در مشاغل کوچک وجود ندارد. از جمله افرادی که قانون حداقل دستمزد در خصوص آنها، مصداق نمی یابد میتوان به کارگران خود اشتغال، افراد زیر رده سنی 18 سال، زندانیان، کارگران داوطلب، اعضای نیروهای مسلح، اعضای خانواده کارفرما و کارگرانی که در خانه کارفرمای خود به سر برده و همانند اعضای خانواده با آنها رفتار می گردد، اشاره نمود.کارآموزان و دانش آموزان سال اول آموزش نیز از قانون فوق مستثنی می باشند.

تامین اجتماعی
در بریتانیا پرداخت حق تامین اجتماعی ( بیمه ملی ) برای کلیه کارکنان اجباری است.عضویت از طریق کسردرصدی از حقوق افراد تامین شده و مقدار آن بسته به گروه های مختلف اجتماعی متغیر می باشد. حق عضویت فوق بر حداقل 4/8 درصد برای دستمزدهای هفتگی معادل66 پوند بالغ می گردد.گفتنی است که به دستمزدهای کمتراز این مقدار حق عضویت تعلق نمی گیرد. به واسطه طرح تامین اجتماعی، مزایای فراوانی من جمله مراقبت های درمانی، حق عائله مندی، کمک هزینه های بیماری و بیکاری و حقوق بازنشستگی به افراد عضو تعلق می گیرد.

بیکاری
نرخ بیکاری در کشور انگلستان مشابه اغلب کشورهای گروه
G7 و اندکی کمتر از میانگین اتحادیه اروپاست. طبق آمار بدست آمده طی بهار2001، 5/1 میلیون نفر از نعمت شغل محروم بودند که به نسبت بهار 2000، 5/12% کاهش داشته است. طبق تعریف بیکاری سازمان بین المللی کار(ILO)، نرخ بیکاری افراد طی بهار2001، در پایین ترین میزان خود قرار داشته است.
از جمله نواحی برخوردار از کمترین نرخ بیکاری درکشور می توان به جنوب شرقی و شرق انگلستان اشاره نمود.کاهشهای عمده ای نیز در نرخ بیکاری درازمدت اتفاق افتاده است.طبق آمار بدست آمده طی بهار 2001، بالغ بر37900 نفر به مدت یک سال یا بیشتر بیکار بوده اند. این مقادیر نشاندهنده کاهش6/15% و 5/13% به نسبت بهار سال 2000 می باشد. بیکاری جوانان نیز به همین منوال است.طبق آمار بدست آمده طی بهار 2001، بالغ بر380 هزار جوان رده های سنی18 تا 24 سال بیکار بوده اند که 3/7% کمتر از بهار2000 بوده است. علاوه بر این نسبت افرادی که به مدت یک سال یا بیشتر (9/17%) و2سال یا بیشتر (7/35%) بیکار بوده اند، کاهش چشمگیری داشته است. طبق آمارسال2001، تعداد مطالبه کنندگان مزایای مربوط به بیکاری بر963100 نفر (2/3% کل نیروی کار ) بالغ می گردد که برای نخستین بار از سال1975 به کمتر از 1میلیون نفر بالغ گردیده است. طبق آمار بدست آمده طی بهار سال2001 ، تعداد خانوارهای بیکار، بر1/3 میلیون نفر بالغ می گردد که6 هزار نفرکمتر از بهار2000 و 384 هزار نفر کمتر از نرخ خانوارهای بیکار در سال 1995می باشد. به عبارت کلی تر می توان گفت که نرخ بیکاری9/18درصدی بهار1996 بر16/3% طی 2001 کاهش یافته است.

مسکن
قیمت مسکن در بریتانیا بر حسب مناطق مختلف کشور، بسیار متنوع است. اما به طور کلی می توان گفت که قیمت متوسط یک خانه سه خوابه بین50 تا 58 هزار پوند متغیر است.
لندن و جنوب شرقی کشور، گران ترین مناطق کشور محسوب می گردند.طی سالهای اخیر قیمت ها به طور دائم سیر صعودی داشته است. ملکی که در جنوب شرقی بالغ بر200 هزار پوند ارزش گذاری می گردد، درشمال انگلستان ویا اسکاتلند ( به جز ادینبورو) به نصف این قیمت خرید و فروش می گردد.هزینه های جانبی خرید ملک در بریتانیا در زمره ارزان ترینها درجهان بوده و بر3 تا 5 درصد قیمت خرید ملک بالغ می گردد. در بریتانیا به واسطه مهلت بازپرداخت طولانی( 25 تا 30 سال با اقساط نسبتا کم) به راحتی می توان وام مسکن اخذ نمود. در این کشور اعطای وام مسکن تا 95 درصد از قیمت خرید ملک رایج بوده و برای افرادی که برای نخستین بار قصد خرید ملک داشته و یا افرادی که وام خود را به شرکت دیگری انتقال می دهند ، تخفیف درنظر گرفته می شود. به نحوی که نرخ بهره تخصیصی تا چند سال ، به میزان 2 درصد کمتر از استاندارد بالغ می گردد. دسترسی به وام مسکن و طولانی بودن مهلت بازپرداخت آن بدین معنی است که معمولا خرید خانه ارزان تر از اجاره آن می باشد.محدودیت مالکیت خارجی در کشور انگلستان وجود ندارد.

چرا کشور انگلستان؟

انتخاب دانشگاه وتحصیلات مناسب به طور قطع مهمترین تصمیم برای آینده شغلی هر فرد در زندگی است ، که نهایتا بر درآمد آینده ، رضایت از شغل ، و کیفیت زندگی وی اثر جدی می گذارد. درخواست برای ورود به رشته های تخصصی تجارت ، مهندسی ، حقوق، پزشکی ، و ... ، در مقاطع تحصیلی کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا انتخابی است که هر کس یکبار در زندگی انجام می دهد. ، و احتمال اینکه شما با آزمون و خطا مسیر زندگی و آینده شغلی خود را انتخاب کنید و موفق نیز باشید ، بسیار کم است . لذا برنامه تحصیلی که شما انتخاب میکنید ، تاثیر مهمی در فرصتهای زندگی شما در آینده خواهد داشت.

ممکن است تا به حال کشورهای زیادی را برای تحصیل در نظر گرفته باشید. ما معتقدیم انگلستان بهترین مقصد شما برای تحصیل است. برای این ادعای خود پانزده دلیل داریم :

1 - زبان : انگلستان یک کشور انگلیسی زبان است. آن را با دیگر کشورهای اروپایی مقایسه کنید. انگلیسی زبانی است که همین الان هم شما کمی آنرا می‌دانید. یک زبان بین‌المللی است که در اینترنت، علوم، تکنولوژی، هنر، تجارت، گردشگری و غیره از آن استفاده می‌شود. انگلیسی زبانی است که در 105 کشور جهان از صحبت می‌شود! انگلیسی را در انگلستان یاد بگیرید.
2 - فاصله : انگلستان به ایران نزدیک است. آن را با دیگر کشورهای انگلیسی زبان مثل استرالیا، آمریکا، کانادا، و زلاندنو مقایسه کنید. فاصله کم، زمان و هزینه تردد شما و خانواده شما به/از ایران را کاهش میدهد و زندگی را در حین تحصیل ترایتان خوشایندتر می کند.
3 - تجربه : مؤسسات و دانشگاههای انگلستان بیش از صد سال است که پذیرای دانشجویان خارجی بوده‌اند. آنها تجربه زیادی در برآوردن نیازهای شما دارند. شما و مشکلاتتان را راحت درک می کنند.
4 - کیفیت : استانداردهای کیفی مؤسسات و دانشگاههای انگلستان از بالاترین سطح جهانی برخوردارند. مسلما شما نمی خواهید پس از صرف این همه هزینه و انرژی از دانشگاهی فارغ التحصیل شوید که کیفیت آن زیر سوال باشد!
5 - ورودی : در انگلستان بیش از 2500 مؤسسه آموزشی وجود دارد که پذیرای دانشجویان خارجی هستند. معمولاً امتحان ورودی (کنکور) وجود ندارد. در صورتی که شما دارای پیش‌نیازها لازم باشید، ما قطعاً شما را وارد یکی از بهترین دانشگاه خواهیم کرد.
6 - مدرک تحصیلی : مدرک تحصیلی که شما با آن فارغ التحصیل می شوید در سطح جهانی معتبر خواهد بود و نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان برگ برنده شما خواهد بود.
7 - کار : پس از فارغ‌التحصیلی، مدرک تحصیلی شما از انگلستان، پایه‌ای محکم برای ساختن آینده کاری ‌تان در ایران، انگستان و یا هر نقطه دیگری در جهان خواهد بود.
8 - مدت تحصیل : در مقایسه با بیشتر کشورهای دنیا- از جمله ایران- که دوره لیسانس 4 سال است، مدرک لیسانس در انگلستان تنها 3 سال طول می کشد. فوق‌لیسانس تنها 1 سال به درازا می‌کشد. این مساله از لحاظ شهریه و هزینه زندگی به نفع شما است.
9 - بیمه درمانی : برای تقریباً تمام دانشجویان خارجی بیمه درمانی رایگان است (مشروط به اینکه دوره تحصیل شما بیش از 6 ماه باشد.)
10 - اجازه کار : معمولاً به دانشجویان خارجی 20 ساعت اجازه داده می‌شود تا برای خود کمی درآمد کسب کرده و یا آن را صرف هزینه‌های زندگی‌شان کنند.
11 - نحوه تدریس : مؤسسات و دانشگاههای انگلستان از روش‌های آموزشی و آزمایشی مختلفی استفاده می‌کنند. آن‌ها از آخرین تکنولوژی و اطلاعات سود می‌برند.
12 - جامعه : انگلستان کشوری بین‌المللی برای تحصیل، سفر و زندگی است. انگلستان دارای جامعه‌ای با افراد گوناگون و روشنفکر است و جامعه‌ای است با فرهنگ‌های متعدد. چنین جامعه ای پذیرای افراد خارجی است و شما در آن احساس قربت نمی کنید.
13 - تفریح : در انگلستان فرصت‌های بسیاری برای استفاده از تفریحات، ورزش، محل‌های تفریحی و دیدنی وجود دارد. از این فرصت ها استفاده کنید.
14 - سفر : بازدید از شهرها و روستاهای انگلستان آسان و ارزان است زیرا مسافت زیادی بین آن‌ها وجود ندارد و شما می توانید از تخفیف دانشجویی برخوردار شوید. شما همچنین می‌توانید ظرف چند ساعت با اتوبوس، قطار یا قایق به دیگر کشورهای دیدنی قاره اروپا سفر کنید و از بودن و دیدن آنها لذت ببرید.
15 - تنهایی بی تنهایی : بیش از 250000 هزار دانشجوی خارجی در انگلستان وجود دارد. ایرانیان زیادی نیز در انگلستان وجود دارند که یا مشغول کسب و کارند یا تحصیل. شما در انگلستان تنها نیستید !

رنکینگ دانشگاه های انگلستان   UK University Ranking

1 Oxford University

2 Cambridge University

3 Imperial College London

4 London School of Economics

5 University of St Andrews

6 The University of Warwick

7 University College London

8 The University of Durham

9 University of York

10 University of Bristol

11 King's College London

12 Loughborough University

13 University of Exeter

14 University of Leicester

15 University of Bath

16 The University of Nottingham

16 University of Southampton

18 The University of Edinburgh

19 Lancaster University

20 University of Newcastle

20 University of Glasgow

22 The University of Sheffield

23 University of East Anglia

24 School of Oriental and African Studies

25 The University of Birmingham

26 The University of Aberdeen

27 The University of Manchester

28 Aston University

29 Cardiff University

30 Royal Holloway, University of London

31 University of Leeds

32 The University of Reading

33 Queen's University Belfast

34 The University of Liverpool

35 The University of Strathclyde

36 The University of Kent

37 Queen Mary, University of London

38 University of Sussex

39 University of Surrey

40 The University of Stirling

41 Keele University

42 The University of Essex

43 Aberystwyth University

44 University of Dundee

45 The University of Hull

46 Goldsmiths, University of London

47 Heriot-Watt University

48 Swansea University

49 The University of Bradford

50 City University London

51 Bangor University

52 Brunel University

53 University of Ulster

54 The Robert Gordon University

55 Oxford Brookes University

56 The Nottingham Trent University

57 Bournemouth University

58 University of Gloucestershire

59 University of Chichester

60 University of Brighton

61 University of Portsmouth

62 University of Plymouth

63 University of Central Lancashire

64 Napier University

65 University of the West of England, Bristol

66 The University of Winchester

67 Staffordshire University

68 Glasgow Caledonian University

68 Queen Margaret University, Edinburgh

70 The University of Wales, Lampeter

71 Birmingham City University

72 Bath Spa University

73 University of Northumbria at Newcastle

74 Coventry University

75 University of the Arts, London

76 Sheffield Hallam University

77 University of Glamorgan

77 De Montfort University

79 University of Hertfordshire

80 Canterbury Christ Church University

81 University College Worcester

82 University of Sunderland

83 The University of Salford

84 University College Northampton

85 UWIC, Cardiff

86 Roehampton University

86 University of Chester

88 University of Teesside

89 University of Bedfordshire

90 The University of Huddersfield

91 York St John University

92 Manchester Metropolitan University

93 Kingston University

94 Liverpool John Moores University

95 University of Derby

96 UWCN, Newport

97 Southampton Solent University

98 Edge Hill University

99 University of Cumbria

100 University of Abertay Dundee

101 Leeds Metropolitan University

101 University of Westminster

103 University of the West of Scotland

103 The University of Lincoln

105 Middlesex University

106 Anglia Ruskin University

107 University of Wolverhampton

108 Bucks New University

109 The University of East London

110 University of Greenwich

111 University of Bolton

112 Thames Valley University

113 London South Bank

معرفی دانشگاه های انگلستان

در انگلستان حدود 250 دانشگاه معتبر و مورد تائید وزارت علوم ایران وجود دارد. از میان این دانشگاه ها میتوان به دانشگاههای زیر اشاره کرد.

مدرسه عالی اقتصاد و علوم سیاسی (LSE)
شهرت ال اس ای به خاطر دوره های آموزش و تحقیق در علوم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و نیز بسیاری از برندگان جایزه نوبلی است که از فارغ التحصیلان، یا اعضای هیئت علمی این مدرسه بوده اند.
گروه حکومت و روابط بین الملل این مدرسه یکی از هیجده گروه آموزشی آن است که در کنار مراکز تحقیقاتی از قبیل مرکز حقوق بشر و مرکز بررسی عملکرد اقتصادی و نیز پنج انستیتوی بین رشته ای مانند انستتیوی جنسیت به فعالیت می پردازد.
شهرت و موقعیت مناسب این مدرسه در مرکز لندن باعث شده است افراد بسیاری متقاضی تحصیل در آن باشند.

دانشگاه متروپولیتن لندن (London Metropolitan University)
این دانشگاه در سال
۲۰۰۲ و در نتیجه به هم پیوستن دانشگاههای "شمال لندن" (North London) و "لندن گیلدهال" (London Guildhall) به وجود آمد. این خود باعث شده است که دانشگاه متروپولیتن با داشتن دو محوطه دانشگاهی در لندن و بیش از بیست وهشت هزار دانشجو که چهارهزار نفر از آنها خارجی اند، به یکی از بزرگترین دانشگاههای بریتانیا تبدیل شود.
این دانشگاه اکنون چهارده گروه آموزشی دارد که از میان آنها می توان معماری و طراحی فضا، کامپیوتر، ارتباطات، ریاضیات و فنآوری، علوم تربیتی، بهداشت و علوم انسانی و فن آوری پلیمر را نام برد. دانشکده علوم اقتصادی و بازرگانی نیز در این دانشگاه به فعالیت مشغول است.

دانشگاه کینگزتن (Kingston University (KU
این دانشگاه که در حاشیه جنوب غربی لندن قرار گرفته، دارای هفت دانشکده هنر، طراحی و موسیقی، علوم انسانی و اجتماعی، بازرگانی، بهداشت، علوم و فناوری و همچنین علوم تربیتی است و به هفده هزار دانشجو خدمات آموزشی عرضه می کند.
برخی از دروس ارائه شده در این دانشگاه، مانند طراحی فضاهای شهری و روستایی و نیز محیطهای پیش ساخته جزو بهترین ها در کشورند.
دانشگاه کینگزتن در شهر کوچکی بیرون از لندن و در ساحل رودخانه تیمز قرار دارد و سفر از مرکز لندن به آن بیست وپنج دقیقه طول می کشد.
دانشکده بازرگانی کاس در دانشگاه سیتی (
Cass Business school)، دانشکده بازرگانی لندن (London Business School) و دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن (London School of Economics and political Sciences) تنها سه تا از چندین دانشکده لندن در این زمینه اند که شهرت جهانی دارند.

دانشگاه سیتی City University
این دانشگاه در سال
۱۸۹۴ تأسیس شده است و برخی از دوره هایی که به طور کاملاً اختصاصی در آن برگزار می شود عبارت است از: بهداشت، بازرگانی و حقوق، ریاضیات و مهندسی، علوم اجتماعی، رشته های هنری و فرهنگی و دوره های مختلف آموزش حرفه ای.
در دانشکده بازرگانی کاس (
Cass Business school)، دوره های مختلف مدیریت و بازرگانی در ارتباط با یکدیگر و در مقاطع کارشناسی تا دکتری عرضه می شود.
مراکز تحقیقاتی آن در مسائلی مانند اقتصادسنجی مالی (
Financial Econometry) و ریاضیات بازرگانی (mathematical trading) فعالتند.
این دانشگاه پنج ساختمان مجزا و بیش از هیجده هزار دانشجو دارد.

مدرسه عالی بازرگانی لندن
مدرسه عالی بازرگانی لندن همواره یکی از ده مدرسه بازرگانی برتر جهان شناخته شده و کیفیت مقالات تحقیقی اعضای هیئت علمی آن در حد عالی ارزیابی شده است.
دوره های مختلف ارائه شده در این مدرسه شامل دوره های کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی تمام وقت و پاره وقت برای مدیران و همچنین دوره کارشناسی ارشد فشرده ده ماهه برای مدیران ارشدی است که مایل به افزایش مهارتهای رهبری و مدیریتی خودند.
چشم انداز زیبای ریجنتز پارک (
Regents Park) که از این مدرسه قابل دیدن است، از دیگر ویژگیهای این مدرسه به حساب می آید.

کالج سلطنتی لندن (Imperial College London) ، دانشکده داروسازی (The School of Pharmacy) ، دانشگاه گرینویچ (University of Greenwich) و مدرسه عالی بهداشت و بیماریهای مناطق حاره (School of Hygiene and Tropical Medicine) ، تنها برخی از مراکز متعدد تخصصی علمی و پزشکی در لندنند.
کالج سلطنتی لندن (
Imperial College London)
از به هم پیوستن کالج سلطنتی علوم (
Royal College of Science) ، مدرسه عالی معدن شناسی (The Royal School of Mines) و کالجهای سیتی و گیلدز (The City and Guilds Colleges) در سال ۱۹۰۷ کالج سلطنتی لندن شکل گرفت. این کالج یکی از پیشگامان آموزش و تحقیقات علمی، پزشکی و فنی است و دوره های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در علوم مهندسی، ریاضیات، پزشکی، محیط زیست و مدیریت عرضه می کند. در حال حاضر بیش از یازده هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیلند و از میان فارغ التحصیلان مشهور آن می توان آلکساندر فلمینگ و ارنست چین، برندگان جایزه نوبل برای کشف پنی سیلین را نام برد.

دانشکده بهداشت و امراض مناطق حاره دانشگاه لندن (London School of Hygiene & Tropical Medicine)
تحقیقات انجام شده در بخش تحصیلات تکمیلی این دانشکده متخصصان آن را قادر می سازد تا در امر بهداشت بین المللی و امراض مناطق حاره، خدمات مشاوره و آموزش عرضه کنند. مهمترین گروههای علمی این دانشکده عبارتند از: شناخت بیماریهای همه گیر و بهداشت عمومی، امراض عفونی و بیماریهای حاره و سیاستگذاری بهداشت عمومی. مرکز تحقیقات مالاریا در این دانشکده همچنین از شهرت جهانی برخوردار است.

دانشکده داروسازی دانشگاه لندن (The School of Pharmacy)
در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری این دانشکده، تدریس و تحقیق در زمینه داروشناسی و صنایع دارویی انجام می شود.
بیش از یکصدوشصت سال سابقه باعث شده است که گروههای سه گانه داروسازی، صنایع دارویی و شیمی دارویی و زیستی این دانشکده از شهرت بین المللی برخوردار باشد.

دانشگاه گرینویچ (The University of Greenwich)
این دانشگاه دارای سه شعبه در بریتانیاست. یکی از آنها دانشکده دریانوردی گرینویچ (
Maritime Greenwich) در شرق لندن و در محل کالج قدیمی نیروی دریایی سلطنتی در ساحل رودخانه تیمز است که ساختمانهای سه گانه آن را سر کریستوفر رن معمار کلیسای سنت پل به سبک باروک بنا کرده است، این ساختمانها در شمار میراث فرهنگی قرار دارند.
بیش از هشت هزار دانشجو در این دانشگاه و در رشته های بازرگانی، کامپیوتر، محیط زیست، حقوق، تعلیم و تربیت و چندین رشته دیگر مشغول به تحصیلند.
انستیتو دریانوردی گرینویچ (
Greenwich Maritime Institute) که اختصاص به بررسی مسائل دریانوری همچون سیاست و تاریخ دریانوردی دارد، در کنارانستیتو منابع طبیعی (Natural Resources Institute) ، مرکز تحقیق مشاوره و آموزش مدیریت منابع طبیعی و انسانی در دانشگاه گرینویچ قرار دارند.
مدرسه موسیقی و تئاتر گیلدهال، انستیتو لندن، آکادمی سلطنتی موسیقی و کالج سلطنتی هنر از مؤسسات مختلف لندن اند که در زمینه آموزش هنر و موسیقی، طراحی لباس و چاپ شهرت جهانی دارند.
مدرسه عالی موسیقی و تئاتر گیلدهال
این مدرسه در سال
۱۸۸۰ تأسیس شده و امروزه جمع بزرگی از نوازندگان، بازیگران، مدیران صحنه و عوامل فنی را از کشورهای مختلف در کنار یکدیگر گرد آورده است.
انستیتو لندن
این مؤسسه در واقع مرکزی است برای ایجاد خلاقیت در هنر و شامل پنج کالج برای آموزش رشته های هنری طراحی و ارتباطات است:
کالج هنر کمبرویل (
Camberweell College of Arts)
کالج هنر و طراحی چلسی (
Chelsea College of Art & Design)
کالج مرکزی هنر و طراحی سنت مارتینز (
College of Art & Design)
کالج طراحی مد لندن (
London College of Fashion)
کالج چاپ لندن (
London College of Printing)
بیش از بیست ودو هزار نفر در این مجموعه مشغول تحصیلند و از فارغ التحصیلان معروف آن می توان استلا مک کارتنی و پیرس برازنان، بازیگر نقش جیمز باند را نام برد.

آکادمی سلطنتی موسیقی در دانشگاه لندن
آکادمی سلطنتی موسیقی یکی دیگر از مدارس مشهور موسیقی است که نوازندگان و رهبران ارکستر بسیاری در سطح بین المللی آموزش داده است.
رشته های مختلفی که در این کنسرواتوار مشهور تدریس می شود عبارتند از: سازهای زهی، سازهای بادی کوچک و بزرگ، رهبری ارکستر، اپرا و گروه کر، موسیقی مذهبی، جاز و اجراهای تاریخی.
آهنگساز و رهبر ارکستر مشهور، لئونارد برنشتاین در این آکادمی تحصیل کرده بود.

کالج سلطنتی هنر
کالج سلطنتی هنر دوره های کارشناسی ارشد در رشته های هنر و طراحی عرضه می کند و در دانشکده های مختلف آن رشته های سرامیک، شیشه گری، معماری و طراحی داخلی، طراحی خودرو، چاپ روی پارچه و مدیریت موزه های هنر معاصر در کنار رشته های دیگر هنر تدریس می شود.
از استادان این کالج می توان ادواردو پائولوتسی، استاد سرامیک را نام برد. دیوید هاکنی، خواننده پاپ، هنری مور، مجسمه ساز معروف و گری اولدمن، بازیگر هالیوود از شاگردان این کالج بوده اند.

کالج سلطنتی موسیقی
این کالج یکی از معتبرترین کنسرواتوارهای موسیقی در بریتانیاست و دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و آموزش حرفه ای در رشته های موسیقی و رهبری عرضه می کند.
در این کالج، موزه سازهای موسیقی تشکیل شده که بازدید از آن برای دانشجویان و عموم آزاد است.
از فارغ التحصیلان معروف این کالج می توان بنجامین بریتن و اندرو لوید وبر را نام برد.

دانشگاه میدل سکس (Middlesex University)
این دانشگاه در شمال لندن قرار گرفته و بیش از بیست وچهارهزار دانشجو دارد. دانشکده های آن عبارتند از: هنر، علوم کامپیوتر، بهداشت و علوم اجتماعی، تعلیم و تربیت، حقوق و علوم بازرگانی.
دانشگاه ساوت بنک (
South Bank University - London)
این دانشگاه بیش از یکصد سال قدمت دارد و حدود یازده هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل در دانشکده های بازرگانی، پژوهشها و تحولات تجاری، محیطهای پیش ساخته، مهندسی، علوم و فن آوری، بهداشت و علوم انسانی و اجتماعی اند.

دانشگاه تیمز ولی (Thames Valley University (TUV
این دانشگاه با بیش از بیست هزار دانشجو در غرب لندن و در برکشایر (
Birkshire) قرار دارد. سه دانشکده این دانشگاه عبارتند از: دانشکده تحصیلات حرفه ای، که در آن دوره ها ی مربوط به بازرگانی، مدیریت و حقوق و جهانگردی تدریس می شود؛ کالج موسیقی و رسانه ها (LCMM) و دانشکده بهداشت و علوم انسانی.
این دانشگاه همچنین "مرکز مراجع آموزشی" (
Learning Resource centers) را تشکیل داده است که با عرضه فن آوری پیشرفته دانشجویان را یاری می دهد با برنامه ریزی زمانی دلخواه خود به یادگیری مطالب بپردازند.

دانشگاه وست مینیستر (University of Westminister)
این دانشگاه در سال
۱۸۳۸ به عنوان اولین دارالفنون (دانشگاه فنی بریتانیا) در رشته های فنی و علمی تأسیس شد.
امروزه این دانشگاه تعداد چشمگیری دانشجو به خود جلب کرده است و براساس داده های "سازمان آمار آموزش عالی"
۲۳۲۲۵ دانشجو بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ در این دانشگاه تحصیل کرده اند.
تعداد رشته های عرضه شده نیز افزایش یافته است. در دانشکده های متعدد این دانشگاه امکان تحصیل در رشته هایی همچون رسانه های جمعی، هنر و طراحی، علوم زیستی، معماری و محیطهای پیش ساخته، اقتصاد و مدیریت، علوم کامپیوتر، ریاضیات و آمار و نیز زبان های گوناگون وجود دارد.
دانشجویانی که برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر به این دانشگاه می آیند، می توانند با مراکز معروفی نظیر مرکز مطالعات دموکراسی و مرکز مطالعات مربوط به اجرای مجازات اعدام همکاری کنند.
از فارغ التحصیلان معروف این دانشگاه می توان ویوین وست وود، طراح معروف لباس و آنتونی کارو مجسمه ساز مشهور را نام برد.

دانشگاه لندن
دانشگاه لندن، بزرگترین دانشگاه بریتانیاست. این دانشگاه مجموعه ای از کالجها و مؤسسات مختلف است که دوره های تمام وقت و پاره وقت و دروس مقاطع کارشناسی و بالاتر را ارائه می دهند. برخی از کالجها و مؤسسات آن چندین دانشکده دارند، همچون کینگز کالج که بیش از هیجده هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیلند.
کالجهای دیگر مانند دانشکده مطالعات مشرق زمین و آفریقا (
SOAS) کوچکترند و حدود چهارهزار دانشجو دارند.
از کالجهای معروف آن می توان مؤسسات زیر را نام برد: کالج بیرکبک (
Birkbeck College)، انستیتوی هنر کورتلد (Courtauld Institute of Art)، کالج گلداسمیت (Goldsmith)، انستیتوی علوم تربیتی (Institute of Education)، کالج سلطنتی علوم، فناوری و پزشکی (Technology and mediciene)، کالج سلطنتی دامپزشکی (The Royal Veterinary College)، کالج دامپزشکی سنت جرج و کالج دانشگاهی (University College London) (UCL).
کالج دانشگاهی لندن (
University College London (UCL
این دانشگاه هفت کالج دارد: انستیتوی دندانپزشکی ایستمن (
Eastman Dental Institute) انستیوی بهداشت کودکان (Institute of Child Health) انستیتوی عصب شناسی، انستیتوی جراحی چشم، دانشکده سلطنتی آزاد پزشکی، دانشکده مطالعات کشورهای اسلاو و اروپای شرقی و دانشکده هنرهای زیبای اسلید.
از دیگر انستیتوهای معروف دانشگاه لندن می توان انستیتوی مطالعات زبان انگلیسی، انستیتوی مطالعات زبانهای ژرمنی، انستیتوی مطالعات آمریکای لاتین (
ILAS) و انستیتوی واربورگ را نام برد.

دوره های دانشگاهی آنلاین در انگلستان:

Distance Learning یا Distance Education

انگلستان یکی از بزرگترین برگزار کنندگان دوره های دانشگاهی آنلاین (راه دور) در دنیا است که امکان تحصیل در بالغ بر 600 دوره دانشگاهی را بدون نیاز به حضور در دانشگاه فراهم آورده است.

اگر چه که موسسات آموزشی آنلاین در کشور انگلستان مستقر هستند ولی این مراکز نه تنها امکان تحصیل برای دانشجویان در سراسر دنیا فراهم کرده اند بلکه  این دوره ها را بر اساس نیاز متقاضی و به صورتی انعطاف پذیر طراحی و ارائه مینمایند.

امکان ثبت نام در دوره های دوره های دانشگاهی آنلاین در طول سال وجود دارد و بر خلاف تحصیل در دانشگاه های حضوری , این دانشگاه ها به لحاظ ثبت نام محدودیتهای زمانی کمتری دارد. این انعطاف پذیری سبب شده تا متقاضی بتواند بر اساس نیازهای خود دوره متناسب با شرایط خود را انتخاب نماید. لازم به ذکر است که هر دانشجو در زمان تحصیل در  دوره های دانشگاهی آنلاین به صورت ویژه به منابع مطالعاتی و اساتید در رشته خود دسترسی دارد.

اعتبار مدارک تحصیلی اعطائی در دوره های دانشگاهی آنلاین:

مدارک اعطائی حاصل از دوره های دوره های دانشگاهی آنلاین در انگلستان دارای اعتبار جهانی بوده و مورد تائید سیستم آموزشی انگلستان میباشند.

تنوع تحصیل در مقاطع تحصیلی و رشته های مختلف به صورت آنلاین :

دوره های آنلاین در دامنه وسیعی در مقاطع مختلف شامل A Level و  GCSE و دوره های پیش دانشگاهی , دوره های کاردانی , کارشناسی , کارشناسی ارشد و دکترا  و در رشته های متنوع ارائه میشوند.

برگزای آنلاین دوره GCSE و A Level در انگلستان :

در  صورتی که تمایل به گذراندن دوره های GCSE  و  A Level در انگلستان دارید ولی بدلیل هزینه ها و یا محدودیتهای دیگر امکان سفر به انگلستان را ندارید  میتوانید در دوره های GCSE  و  A Level که به صورت آنلاین برگزار میشود شرکت نمائید.

 موسسه ما بعنوان اولین ارائه کننده این دوره ها و با همکاری مراکز آموزشی امکان تحصیل غیر حضوری GCSE  و  A Level  را برای هموطنان عزیز فراهم آورده است.

در صورتی که تمایل به گذراندن دوره های GCSE  و  A Level در انگلستان دارید ولی بدلیل هزینه ها و یا محدودیتهای دیگر امکان سفر به انگلستان را ندارید  میتوانید در دوره های غیر حضوری GCSE و  A Level شرکت نمائید.

کارشناسی ارشد در انگلستان

وجود دهها دانشگاه، کالج و مؤسسه آموزشی با هزاران دوره مختلف و فرصتهای تحصیلی متعدد، لندن را از لحاظ تحصیلی تبدیل به یکی از پویاترین و پربارترین شهرهای جهان کرده است.

درست به همین دلیل باید انتخاب بهترین مؤسسه تحصیلی مناسب با شرایط خود را در درجه اول اهمیت قرار دهید.

تمامی رشته های تعریف شده دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد در کشور انگلستان وجود دارند که علاقه مندان می توانند جهت اخذ پذیرش از این دانشگاه ها از طریق فرم مشاوره سایت اقدام نمایند.

در انگلستان طول دوره های کارشناسی ارشد تنها یک سال بوده که این خود موقعیت مناسبی را جهت صرفه جویی در هزینه ها بوجود می آورد.

تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد به دو صورت امکانپذیر است :
الف:
Course که درس و تحقیق با هم انجام می گیرد.
ب:
Research تنها بر اساس تحقیق.
در حالت اول، دانشجو معمولا به مدت دو ترم تحصیلی در کلاس حضور یافته ، بعد از موفقیت در امتحانات کتبی پروژه کوتاه مدتی را برای دریافت مدرک کارشنا سی ارشد انتخاب کرده و به پایان می رساند. در حالت دوم کلاس درس وجود ندارد بلکه دانشجو از ابتدا باید با کمک استاد راهنما یک پروژه تحقیقی را به اتمام برساند.

دوره کارشناسی ارشد(course) معمولا بین یک تا یک و نیم سال بسته به نوع رشته و دانشگاه به طول می انجامد .شروع دوره کارشناسی ارشد از طریق (course) اول اکتبر هر سال است ، لذا دانشجویانی که علاقمند به ادامه تحصیل به این صورت هستند باید برنامه خود را به گونه ای تنظیم نمایند که قبل از شروع سال تحصیلی در انگلستان باشند. دوره کارشناسی ارشد ( Research ( معمولا دو ساله است.
علاقه مندان به ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد می توانند با یک سال تحقیق موفق به اخذ مدرک
M.Phil گردند. 

دکترا در انگلستان

وجود دهها دانشگاه، کالج و مؤسسه آموزشی با هزاران دوره مختلف و فرصتهای تحصیلی متعدد، لندن را از لحاظ تحصیلی تبدیل به یکی از پویاترین و پربارترین شهرهای جهان کرده است.

درست به همین دلیل باید انتخاب بهترین مؤسسه تحصیلی مناسب با شرایط خود را در درجه اول اهمیت قرار دهید.

تمامی رشته های تعریف شده دانشگاهی در مقطع دکترا در کشور انگلستان وجود دارند که علاقه مندان می توانند جهت اخذ پذیرش از این دانشگاه ها از طریق فرم مشاوره سایت اقدام نمایند.

دوره دکتری در کشور انگلستا ن غا لبا تنها بر اسا س تحقیق صو رت می پذ یرد. در این دوره دانشجو باید بر اساس تحصیلات قبلی و علائق خود و آ ما دگی و پذ ئرش استاد راهنما موضوعی را انتخاب کرده، مجهولی را کشف و تحقیق نوینی را ارائه دهد. این دوره به طور متوسط سه سال به طول می انجامد.
قابل توجه است اخیرا در بعضی از دانشگاه ها در رشته علوم تربیتی(
Education) به صورت ترکیبی از کلاس و تحقیق ارائه می شود.  

تحصیل در دوره های دکتری در انگلستان:

دوره های دکترا در انگلستان  عالیترین دوره های تحصیلی در انگلستان هستند. اکثر دانشگاه های انگلستان مدارک صادره دانشجویان در دوره دکترا را به صورت PhD or by the name of DPhil ارائه میدهند که در هر دو صورت خلاصه عبارت Doctorate of Philosophy است .

این مدرک به کسانی اعطا میشود که ریسرچ را در رشته تخصصی خود انجام داده باشند. علاوه بر ربسرچ این دوره ها ممکن است شامل عناصر دیگری نیز باشد. گاهی این مدارک عناوین تخصصی تری دارند مانند EdD است که در واقع Doctor of Education است که در تیتر دکترا عنوان رشته تخصصی نیز دیده میشود.

اخذ دوره های دکترا معمولا نیاز به حداقل 3 سال تحصیل تمام وقت دارد. تعداد زیادی از دانشجویان خارجی در رشته های دکترا که در  در حال تحصیل در انگلستان هستند. اخذ دکترا در انگلستان نیازمند ارائه تز منطقی و آکادمیک می باشد و دانشجو بایستی بتواند استاد خود را قانع کند که کلیه مفاهیم در خصوص رشته تحصیلی خود را کسب نموده است.

معمولا دانشجویان متقاضی تحصیل در این مقاطع ابتدا خود تحقیقات اولیه را در مورد رشته و دانشگاه مورد نظر انجام داده و سپس جهت اطلاع دقیقتر از نحوه برگزاری دوره دکترا در انگلستان  با ما تماس حاصل مینمایند. وب سایتهای دانشگاه ها اطلاعات خوبی از ارائه دوره های دکترا موجود می باشد.

شرایط ورود به دوره های دکترا در انگلستان :

هر دانشگاه سیاستهای خاص خود را در زمینه ارائه این دوره و پذیرش دانشجو دارد.

در اینجا با یک مثال ، شرایط ورود به دانشگاه های انگلستان جهت تحصیل در دوره های دکترا توضیح داده شده است.

برای مثال :

Research in Leicester University در دانشگاه لستر:

شرایط ورودی : Entry Requirements

دانشجو معمولا بایستی به صورت تمام وقت در مدت 3 تا 4 سال بسته به مدارک قبلی خود در رشته اقتصاد در دانشگاه لستر در طول دوره دکترا تحصیل نماید.

برای ثبت نام و پذیرفته شدن در Department of Economics در دانشگاه لستر , دانشجو بایستی نمرات عالی در دوره های قبلی آموزشی خود از جمله مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داشته باشد.

متقاضیان پذیرفته شده میتوانند درخواست انجام ریسرچ خود تحت نظر یکی از اعضای Department of Economics دهند.

متقاضی بایستی به همراه فرم درخواست ، پروپوزال خود را نیز ارائه دهد. بدلیل تنوع و دامنه وسیع تحقیق میتوان در ابتدای شروع دوره و با هماهنگی Department of Economics و موافقت طرفین (دانشجو و Department of Economics ) در پروپوزال تغییراتی داد.

بسته به مدارک قبلی دانشجو Department of Economics ممکن است دوره های فوندیشن پیشرفته  نیز در زمان ریسرچ به دانشجو ارائه شود.

In detail, depending on your economics background at the time you apply, you will be admitted to either the 1+3 year PhD programme, which is made up of Year 0 and Year 1 registration as an Advance Post.Graduate (APG) student, with upgrading to PhD status at the beginning of Year 2, and Years 2 and 3 as PhD student or the 3 year PhD programme, which is made up Year 1 registration as an APG student, with upgrading to PhD status at the beginning of Year 2, and Years 2 and 3 as PhD student .

هزینه های تحصیلی در انگلستان:

قبل از هر گونه توضیح لطفا به دو واژه زیر توجه نماتید.

دانشجوی خانگی انگلستان = Home Student

  دانشجوی خارجی در انگلستان = Overseas Student

وزارت آموزش در انگلستان , اداره اجرائی در اسکاتلند و مجلس حکومتی در ولز و مجلس ایرلند شمالی تصمیم میگیرند کدام یک از دانشجویان میتوانند هزینه های تحصیلی در انگلستان  را به عنوان Home Student بپردازند.حتی برای دانشجویان خانگی رده بندی های متفاوتی است. که در ذیل توضیح داده شده است.

آیا من به عنوان دانشجوی خارجی میتوانم هزینه های تحصیلی در انگلستان را مانند دانشجویان خانگی بپردازم؟

در شرایط زیر دانشجو میتواند هزینه های تحصیلی در انگلستان را مانند Home Student بپردازد.

* دارای ملیت کشوری در اتحادیه اروپا باشد یا اینکه متقاضی یا اعضای خانواده فردی باشد که ملیت آن فرد جز اتحادیه اروپا باشد.

* جز اتحادیه افتصادی اروپا و یا کارگران سویسی باشد یا اعضای خانواده چنین فردی باشد.

* پناهنده باشد.

* فرزند فردی با ملیت سویسی باشد.

* فرزند کارگری به ملیت ترکیه در انگلستان باشد.

* بودن در انگلستان برای مدت 3 سال به خودی خود به معنای استفاده از امکانات Home Student نیست.

معمولا مدارک تحصیلی در انگلستان به صورت زیر تقسیم بندی میشوند.

Qualification Type and Level

Undergraduate students

Postgraduate students

MBA

Taught degree

Diploma

Certificate

Research degree

هزینه های تحصیلی زبان در انگلستان برای دانشجویان خارجی در دوره های مختلف به صورت زیر است:

از 2.000 پوند تا 7.000 پوند درسال  و موسسه آموزشی  

زبان انگلیسی عمومی : General English

از 1.000 پوند تا 10.000پوند بسته به طول دوره و موسسه آموزشی          

زبان انگلیسی ایلتز آکادمیک : Academic IELTS

از 1.000 پوند تا 7.000 پوند بسته به طول دوره و موسسه آموزشی           

زبان انگلیسی ایلتز چنرال : General IELTS

از 1.000 پوند تا 10.000پوند بسته به طول دوره و موسسه آموزشی          

دوره های فشرده ایلتز: IELTS Intensive Course

از 1.000 پوند تا 10.000پوند بسته به طول دوره و موسسه آموزشی          

زبان انگلیسی تجاری : Business English

از 5.000 پوند تا 8.000 پوند در سال پوند و موسسه آموزشی     

دوره پایه و آمادگی جهت ورود به دانشگاه (پیش دانشگاهی): University Foundation Course

لازم به ذکر است که هزینه های فوق ممکن است در شهرهای مختلف و کالج با مدارس دیگر متفاوت باشد.              

در جدول زیر هزینه های تحصیلی در انگلستان به صورت تقریبی درج شده است و این هزینه ها بسته به دانشگاه , موسسه آموزشی و یا شهری که موسسه در آن واقع شده است متفاوت است.

هزینه های تحصیلی در انگلستان جهت تحصیل در رشته های دانشگاهی:

£14,000 - £12,000  پوند در سال            

دوره های کارشناسی –گروه هنر Undergraduate - Art

£15,000 - £14,000 پوند در سال  

دوره های کارشناسی – گروه علوم Undergraduate - Science

£15,000 - £12,000 پوند در سال             

دوره های کارشناسی ارشد – گروه هنر Postgraduate - Art

£15,000 - £12,000 پوند در سال             

دوره های کارشناسی ارشد – گروه علوم Postgraduate - Science

لازم به ذکر است که هزینه های فوق ممکن است با مقداری تفاوت در شهرهای مختلف متفاوت باشد.       

هزینه های تحصیلی در انگلستان برای دانشجویان خارجی:

هزینه های تحصیلی در انگلستان برای دانشجویان خارجی از 2000 تا 18000 پوند در سال بسته به موسسه آموزشی یا دانشگاه , سطح دوره تحصیلی و نوع رشته متفاوت است که در نمودارهای زیر در سالهای 2009 و 2010 به آن ها اشاره شده است. معمولا هزینه های تحصیلی در مراکز آموزش عالی بیشتر است.

بعد از تکمیل  فرم مشاوره تحصیلی  توسط شما اطلاعات دقیقتری در خصوص هزینه های تحصیلی برای شما ارسال خواهد شد.

نتیجه آماری که در سال 2009 و 2010 از تعدادی از موسسات آموزشی در انگلستان در خصوص هزینه های تحصیلی انجام شده به صورت نمودارهای زیر است.

در ماه آوریل سال 2009 از تعدادی از موسسات آموزشی عالی و کالجها در انگلستان دعوت شد تا در این آمارگیری که مربوط به هزینه های تحصیلی در دوره های تمام وقت دانشجویان خارجی است شرکت نمایند.

90 موسسه عضو که 69% از کل اعضا را شامل میشوند این اطلاعات را فراهم نموده اند. هزینه های تحصیلی روند (گرد) به نزدیکترین صدگان شده اند. کمتر از 5% از اطلاعات جهت آنالیز بهتر از این آمار حذف شده اند. این آمارها و نمودارها بر اساس میزان هزینه های تحصیلی در انگلستان در رده های مختلف تحصیلی و نوع مدرک تحصیلی تهیه و تنظیم شده است. مواردی مانند تعداد کلاس مرتبط با دوره تحصیلی , آزمایشگاه یا کارگاه آموزشی ,برنامه های قبل از دوره های بالینی و در حین دوره های بالینی و دوره های دندانپزشکی نیز در این نموارها مد نظر گرفته شده است.

هزینه‌ی تحصیلات تکمیلی (graduate school)

هزینه ها به دانشکاه و رشته بستگی دارند. به عنوان مثال در دانشگاه منچستر سه band وجود دارد که هزینه تحصیل دکترا (دانشجویان اینترنشنال) در سال 2008-2009 به قرار زیر است:

Band 1 £14,670 per year (low consumable research project)

Band 2 £19,140 per year (medium consumable research project)

Band 3 £24,700 per year (high consumable research project)

سرفصل های درسی رشته اقتصاد و علوم سیاسی در انگلستان

دروس اصلی

مهارتهای انگلیسی پایه 1

به شما آموزش داده خواهد شد که مهارت خود را در خواندن متون علمی، نوشتن متنهای طولانی، نوشتن متنهای ذهنی، گوش کردن موثر در کلاس و مشارکت در بحثهای کلاسی، ارتقاء دهید.

مهارتهای انگلیسی پایه 2

کلیۀ مهارتهایی را که در دورۀ قبل بدست آوردید، با صحت، سرعت، پیوستگی، نظم و ارائۀ بهتری تقویت خواهید کرد.

مهارتهای مطالعه در محیط بریتانیا

یاد خواهید گرفت که از زمان مطالعۀ خود بهرۀ بیشتری برده، استفادۀ گسترده تر و بیشتری از منابع اطلاعاتی برده و مقالات جامعی در زمان داده شده تهیه نمایید.

تحقیق در پروژه

یک پروژۀ انفرادی در رابطه با رشته ای که قصد دارید در دانشگاه بخوانید و با مشورت استاد راهنمای خود، تکمیل خواهید کرد.

ریاضیات پایه برای بازرگانی

این درس شامل آمار و جبر می شود. درک شما از عبارات و تکنیکهای ریاضی بالاتر خواهد رفت و از آنها برای حل مسائلی که از شرایط زندگی واقعی و عملی ناشی می شود، استفاده خواهید کرد.

دروس مربوط به رشته

حقوق 1

دربارۀ مفاهیم حقوق، رابطۀ بین قانون، عدالت و اخلاقیات؛ منابع قانون، ازجمله قانونگذاری انگلستان و اتحادیۀ اروپا و اصول و رویۀ قضایی؛ دادگاههای مدنی و جزایی و نقش قوۀ قضائیه، آموزش خواهید دید.

حقوق 2

در این درس بر حقوق و تاثیرات حقوق قراردادها بر شهروندان تمرکز می شود، ازجمله بر عوامل فسخ قراداد؛ نقض مفاد قرارداد و راه حلهای موجود در هنگام شکسته شدن آن؛ قوانین فروش کالا و ارائۀ خدمات، و قوانین مربوطۀ اتحادیۀ اروپا.

علوم سیاسی

مقدمه ای بر نظام سیاسی انگلستان، اصول پایۀ قانون اساسی انگلستان، آزادیهای مدنی و رابطۀ آنها با سیستم قضایی؛ نحوۀ کار پارلمان، ازجمله سیستم انتخاباتی، احزاب سیاسی و رویه های قانونگذاری؛ ترکیب و کارکردهای دولت، خدمات مدنی و رابطۀ انگلستان با اتحادیۀ اروپا.

اصول اقتصاد 1

شما با انواع سیستمهای اقتصادی، انواع کالاها، تخصیص منابع، کشسانی، کنترل قیمتها، انواع بازارها، درآمد و هزینه، صرفه جوییهای تولید انبوه و شکست بازار آشنا خواهید شد.

اصول اقتصاد 2

دربارۀ تقاضای کل، عرضۀ کل، سیاستهای اقتصادی، تورم، بیکاری، تجارت بین الملل و اقتصاد توسعه مطالبی خواهید آموخت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد