KAЯNEME
KAЯNEME

KAЯNEME

راهنمای تحصیل در فرانسه

راهنمای تحصیل در فرانسه

 پرسش های رایج

۳.۱ سوالات عمومی - فرانسه

۳.۲ سوالات تقاضا- فرانسه

۳.۳ سوالات متفرقه- فرانسه 

 راهنمای تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه  

 پرسش های رایج

۳.۱ سوالات عمومی - فرانسه

۳.۲ سوالات تقاضا- فرانسه

۳.۳ سوالات متفرقه- فرانسه 

 

 تحصیل در فرانسه 1

سایت چند زبانه همه و امین یک دانشجوی خیلی با حوصله که به یک یک پرسش هایی که درمورد تحصیل در فرانسه شده با دقت
برای تحصیل در مقطع بالاتر از لیسانس ( زیرا سفارت فرانسه برای متقاضیان پایین تر از لیسانس مانند دیپلم ، حتی اگر از دانشگاههای فرانسه پذیرش هم گرفته باشند ویزا صادر نمی کند ) احتیاج به انجام مراحل زیر دارید:

۱-زبان : به گفته اهل فن و همچنین تائید فرانسویان ٬ زبان فرانسه زبانی است مشکل اما وسیع و غنی از لحاظ کلمات٬ برای یاد گیری و تسلط بر آن با یک متد مناسب و کلاسی با مدت زمان ۶ساعت در هفته احتیاج به دوسال آموزش مداوم می باشد. حتی اگر این کلاس بصورت خصوصی و هر روزه انجام شود مدت زمان یادگیری این زبان مشکل کمتر از ۶ماه نمی باشد ٬ با توجه به اینکه تمامی دانشگاههای فرانسه از دانشجویان دوره لیسانس متقاضی از کشورهای غیر فرانسه زبان (حد اقل) مدرک DELF را طلب می کنند ٬ برای کسب این مدرک به ناچار تسط بر زبان فرانسه لازم می باشد. مدرک DELF و بدنبال آن DALF دو مدرکی هستند که توسط وزارت امور خارجه فرانسه به افرادی که امتحانات مربوط به این مدارک را با موفقیت پشت سر بگذرانند اعطا می شود. این مدارک مجموعه ای از امتحانات می باشند که با گذراندن هر مرحله از امتحانات٬ مدرکی مبنی بر اینکه فرد قبول شده «مسلط به مفاد» آن مرحله از امتحان بوده تسلیم می شود. برای مثال مدرک DELF شامل ۶مرحله امتحان (از A1تا A6 ) می باشد که با پشت سر گذراندن هر مرحله شما مجاز به شرکت در امتحان مرحله بعد می باشید ودر صورت رد شدن در هر مرحله شما امکان ثبت نام در مرحله بعد را از دست می دهید. این آزمونها خوشبختانه (بر خلاف امتحان تافل) در کشور ما و بوسیله کانون زبان ایران ( به نمایندگی از سرویس فرهنگی سفارت فرانسه ) سالی دوبار یعنی اواخر بهارو پاییز هر سال برگزار می شود و هزینه آن به نسبت امتحان تافل ارزانتر می باشد. لذا برای اطلاع از نحوه وتاریخ ثبت نام می توانید با کانون زبان ایران تماس بگیرید .

۲- بودجه : از آنجا که دانشگاههای فرانسه رایگان می باشند لذا تنها مبلغ مختصری بابت ثبت نام از شما در یافت می شود که با توجه به رشته تحصیلی و نوع پوشش تامین اجتماعی که در هنگام ثبت نام انتخاب می کنید از ۲۰۰ تا ۵۰۰ یورو  در نوسان می باشد. اما از ابتدا حداقل مبلغ ۵ میلیون تومان بودجه باید برای این کار در نظر گرفته شود٬ زیرا گذشته از هزینه های اقدام به پذیرش که شامل : ترجمه مدارک ٬ تائید مدارک ترجمه شده توسط سفارت ٬ فرستادن تمبر بین المللی برای دانشگاه بابت هزینه تشکیل پرونده ثبت نام ٬ ویزا ٬ بلیط هواپیما می باشند .سرویس فرهنگی سفارت نیز در مرحله قبل از صدور ویزا برای اطمینان از استطاعت مالی متقاضی حساب بانکی به نام شما و به مبلغ ۶۰۰۰ یورو طلب می نماید که بنا به تجربه نگارنده برای آغاز یک زندگی دانشجوئی خصوصا اگر مقیم پاریس ( دهمین پایتخت گران دنیا!) شوید لازم به نظر می رسد.

۳- تحصیلات : برای اخذ پذیرش از دانشگاههای فرانسه درابتدا باید هدف خود از ادامه تحصیل را مشخص نمایید که در این مورد کمی توضیح در مورد سیستم آموزش عالی فرانسه لازم بنظر می رسد. مدرک لیسانس در فرانسه ۳ ساله و مدرک فوق لیسانس یک تا دوساله اخذ می شود. در نظام آموزش عالی فرانسه تحصیل در مرحله بالاتر از لیسانس با توجه به هدف دانشجو به دوبخش تقسیم می شود: ۱- مدرک DESS برای افرادی که قصد ورود به بازار کار را دارند. ۲- مدرک DEA برای افرادی که قصدادامه تحصیل و اخذ مدرک دکترا را دارند.

۱- دسته اول که باید در مقطع DESS ادامه تحصیل دهند پس از یک سال تحصیل در رشته ای با مباحث کاملا تخصصی جذب بازار کار می شوند و تحصیلاتشان در این مرحله تمام شده ودر نتیجه دانشجویان از این طریق امکان ادامه تحصیل تا مرحله دکتری را ندارند. ۲- دسته دوم شامل متقاضیان ادامه تحصیل تا مرحله دکتری می باشد که باید در مقطع DEA که مدت تحصیل آن مانند DESS یک سال می باشد شرکت کنند. در طی تحصیل در این مقطع دانشجو با نحوه تحقیق و پژوهش بر روی تز آشنا شده و نیز موضوع تز دکتری خود را مشخص می کند تا پس از یک سال و واخذ مدرک DEA بلافاصله تحقیق بر روی آن را آغاز کند. لذا در بعضی مراجع از DEA با نام سیکل اول دکتری نام برده شده است.

از آنجا که بازار کار فرانسه از کشش چندانی برای جذب نیروی کار بدون تجربه بر خوردار نمی باشد و ضمنا یافتن شغل مناسب با توجه به یکساله بودن ویزای دانشجوئی و در فاصله کوتاهی پس از فارغ التحصیلی بسیار مشکل می باشد ادامه تحصیل در مقطع DEA که در نهایت منجر به کسب مدرک دکترا نیز می شود به متقاضیان پیشنهاد می گردد

تحصیل در فرانسه 2

همه فکر می‌کنند، اولین شرط تحصیل در فرانسه داشتن پول است، اما کسانی که سال‌ها است در این کشور درس می‌خوانند، معتقدند دانستن زبان فرانسه مهمترین نیاز برای تحصیل در این کشور است.چرا که فرانسوی‌ها به‌ندرت حاضر می‌شوند با شما به زبانی غیر از فرانسه صحبت کنند و سفارت فرانسه هم مدت‌ها است به کسی که زبان فرانسه نداند، ویزای تحصیلی نمی‌دهد.( سفارت از متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکترا مدرک زبان نمیخواهد)

مدرک DELF و بدنبال آن DALF دو مدرکی هستند که توسط وزارت امور خارجه فرانسه به افرادی که امتحانات مربوط به این مدارک را با موفقیت پشت سر بگذرانند اعطا می‌شود.این مدارک پس از موفقیت در مجموعه‌ای از امتحانات اعطا می‌شود که این آزمون‌ها در کشور ما به وسیله کانون زبان ایران ( به نمایندگی از سرویس فرهنگی سفارت فرانسه ) سالی دوبار در اواخر بهار و پاییز هر سال برگزار می‌شود و هزینه آن نیز به نسبت امتحان تافل ارزان‌تر است. بعد از یادگیری زبان اولین قدم برای وارد شدن به دانشگاه‌های فرانسه درخواست پذیرش است.

سفارت فرانسه در ایران، ویزای مورد نیاز دانشجویان را «ویزای اقامت درازمدت» اعلام کرده است. افراد مشمول این ویزا دانشجویانی هستند که بیش از ۳ ماه در فرانسه اقامت خواهند کرد و با توجه به نوع ویزایشان می‌توانند کارت اقامت موقت یکساله و احتمالاً قابل تمدید بگیرند. برای دریافت این ویزا پس از تحویل تقاضا حدوداً دو ماه باید منتظر بمانید و مدارک لازم هنگام دریافت روادید نیز عبارتند از: «گواهی پذیرش یا ثبت‌نام دریک مؤسسه آموزش عالی دولتی یا خصوصی مورد تأیید دولت فرانسه یا فراخوان به کنکور»، «مدارک تحصیلی ایرانی همراه با ترجمه آن‌ها که به تأیید مترجم رسمی مورد قبول سفارت رسیده باشد.»، « بورس دولت فرانسه، ‌یا دولت ایران یا هر نهاد دیگر» در صورت نداشتن بورس نیز باید اسناد منابع مالی شخصی برای تأمین هزینه زندگی تا سقف ۵۰۰ یورو در ماه یا اسناد هویت و دفترچه حساب پس‌انداز شخص ذیربط یا متکفل فرد متقاضی در ایران یا فرانسه ارائه شود.»، «شرح حال مختصر به زبان فرانسه یا انگلیسی».

برای گرفتن پذیرش هم ‌ اگر می‌‌خواهید با مدرک دیپلم پذیرش بگیرید، باید در یک امتحان ورودی که فقط برای سنجش سطح زبان است شرکت کنید. دانشگاه‌های فرانسه و بخش فرهنگی سفارت فرانسه در ایران هر سال از اول ماه دسامبر تا ۱۵ ژانویه شروع به توزیع پرونده‌هایی می‌کنند که شامل رشته‌ها و دانشگاه‌های فرانسه است. بعد از انتخاب رشته و دانشگاه باید پرونده را به سفارت برگردانید و تاریخ دقیق امتحان را که معمولا اواخر فوریه است، دریافت کنید.

این امتحان از دو بخش شنیداری که معمولا یک مصاحبه واقعی یا یک گزارش است و بخش نوشتاری شامل درک متونی از روزنامه‌های فرانسه مانند فیگارو و لوموند تشکیل می‌شود و بخش بعدی آن هم نوشتن یک انشا است. نتیجه این امتحان بین ماه‌های مارس تا ژوئن اعلام می‌شود و اگر جزو پذیرفته‌شدگان باشید باید برای مرحله بعدی کار که فراهم‌کردن یک زندگی دانشجویی در فرانسه است، دست به کار شوید. اگر هم می‌خواهید تحصیلات خود را در مقاطع لیسانس به بالا ادامه دهید، باید با دانشگاه مورد نظرتان مکاتبه کنید و شخصا از آنها تقاضای پذیرش کنید و بعد از گرفتن پذیرش در صورت قبولی در مصاحبه‌ای که با حضور مسئول امور تحصیلی سفارت، رایزن فرهنگی و چند نفر دیگر در محل سفارت فرانسه انجام می‌شود، به سراغ بستن چمدانتان بروید.

مدرک لیسانس در فرانسه ۳ ساله و مدرک فوق لیسانس یک تا دو ساله اخذ می‌شود. بنابراین برای کشورهایی مانند ایران که مدت زمان اخذ لیسانس در آنها ۴ سال است، مدرک لیسانس این کشورها بنا به تائید وزارت آمورش عالی فرانسه برابر با فوق‌لیسانس فرانسه است و فارغ‌التحصیلان مقطع لیسانس در ایران می‌توانند در مرحله بالاتر از فوق لیسانس در فرانسه ادامه تحصیل دهند.

در نظام آموزش عالی فرانسه تحصیل در مرحله بالاتر از لیسانس با توجه به هدف دانشجو به دوبخش تقسیم می شود: مدرک DESS (Master Professionnel)MF برای افرادی که قصد ورود به بازار کار را دارند و مدرک DEA (Master Recherche)MR برای افرادی که قصد ادامه تحصیل و اخذ مدرک دکترا را دارند.

پرسش های رایج

سوالات عمومی - فرانسه

سوالات تقاضا- فرانسه

سوالات متفرقه- فرانسه

برگرفته از

سوالات عمومی - فرانسه

از PazireshWiki

فهرست مندرجات

۱ به طور کلی دانشگاه‌های فرانسه را چگونه طبقه بندی میکنید؟

۲ به چه روش‌هایی میتوان برای پذیرش گرفتن اقدام کرد؟

۳ انواع مختلف مدارک کارشناسی ارشد در فرانسه کدام است؟

۴ از چه منابعی باید برای گرفتن اطلاعات استفاده کنم؟

۵ حجم اطلاعات وب‌سایت دانشگاه‌ها بسیار زیاد است. به کدام بخش باید دقت کرد؟

۶ چگونه میتوانم ایرانی‌ها را در دانشگاه‌های فرانسه پیدا کنم؟

۷ به کدام دانشگاه‌ها تقاضا بفرستم؟

۸ رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به چه صورت است؟ این رتبه‌بندی‌ها تا چه حد مهم هستند؟

۹ پروسه پذیرش دادن از طرف یک دانشگاه چطور انجام میشود؟

۱۰ کمک هزینه‌های مختلف در دانشگاه های فرانسه چگونه‌اند؟

۱۱ آیا می‌توانم هزینه‌ی خود را با یک کار پاره‌وقت تامین نماییم؟

۱۲ هزینه‌ی تحصیلات تکمیلی (graduate school) در فرانسه حدوداً چقدر است؟

به چه روش‌هایی میتوان برای پذیرش گرفتن اقدام کرد؟

ساده ترین، معمول ترین و بهترین روش این است که مدارک تان را مستقیماً به دانشگاه مورد نظر بفرستید و پروسه ثبت نام را دقیقاً همان طور که روی سایت دانشگاه شان گفته اند دنبال کنید. یعنی رشته مورد نظرتان را در دانشگاههای مختلف فرانسه پیدا کنید،اگر استادی یا کسی را نمی شناسید که راهنمایی تان کند به سادگی گوگل کنید، سیلابس درسها را روی سایت دانشگاهها می توانید ببینید و بعد با توجه به دانشگاه ، شهر ، استادهای رشته مورد نظر و درسهای ارائه شده ، یک تا سه دانشگاه را انتخاب کنید. مدارک تان را برایشان بفرستید و منتظر جواب شان بمانید!

از چه منابعی باید برای گرفتن اطلاعات استفاده کنم؟

از استادان تان یا کسانی که در فرانسه درس خوانده اند، دانشجویانی که در حال درس خواندن در فرانسه هستند ، گوگل کردن(این یکی اگر خوب ازش استفاده شود می تواند بهترین منبع باشد و اگر بد استفاده شود بدترین منبع) و اینجا: بانک اطللاعاتی تحصیلات تکمیلی خارج از ایران.

حجم اطلاعات وب‌سایت دانشگاه‌ها بسیار زیاد است. به کدام بخش باید دقت کرد؟

بخش دانشجویان خارجی ، ثبت نام و اگر خیلی برای تان مهم است لیست و سیلابس درسها.

چگونه میتوانم ایرانی‌ها را در دانشگاه‌های فرانسه پیدا کنم؟

اگر وارد دانشگاه شده باشید با پرس و جو راحت می شود پیدا کرد ، چون تعدادشان معمولاً کم است. اما از ایران ؟ کار سختی است ، مگر اینکه آنجا هم از دوستان تا پرس و جو کنید و با رابطه بتوانید کسانی را که اینجا درس می خوانند پیدا کنید. حتی سفارت فرانسه در ایران هم نام یا ایمیل دانشجویانی که با بورس اینجا مشغول به تحصیل اند را در اختیار دیگران قرار نمی دهد.

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به چه صورت است؟ این رتبه‌بندی‌ها تا چه حد مهم هستند؟

لطفا متن جواب را اینجا وارد کنید

پروسه پذیرش دادن از طرف یک دانشگاه چطور انجام میشود؟

1. شما مدارک تان را تا قبل از ددلاین می فرستید. 2. آنها- شامل گروهی از استادهای دانشگاه ، یا گاهی تنها یک یا دو استاد- می نشینند و همه ی پرونده های رسیده را بررسی می کنند ، درجه بندی می کنند و از بالا بهترین ها را می پذیرند. مثل همه جای دنیا اگر استادی را در دانشگاه بشناسید خیلی بهتر است ، او دست کم به شما می گوید که در این جلسه چه چیزی برای شان مهم تر است، رزومه ، انگیزه نامه ، نمرات ، یا... 3. به شما ایمیل می زنند و همزمان با پست نامه را می فرستند که پذیرفته شده اید. 4. شما در جواب تایید می کنید که می خواهید آن جا درس بخوانید و .. 5.پروسه تقریباً نفس گیر ویزا گرفتن آغاز می شود.

کمک هزینه‌های مختلف در دانشگاه های فرانسه چگونه‌اند؟

کمک هزینه ها شامل انواع و اقسام بورس های دولتی می شود ، اما تا وقتی که یک دانشجوی خارجی محسوب می شوی یعنی تا دو سال اول دست کم . این بورس ها معمولاً با توجه به ملیت داده می شوند . یعنی مثلا شهرداری پاریس به اهالی 14 کشور بورس می دهد که ایران درش نیست، بورس های مختلفی با توجه به رشته ها برای ملیت های مختلف هست که ایران معمولاً در آنها نیست ، دلیل اش هم نبود قراردادهای دو طرفه است. پس معمولاً گرفتن بورس محدود می شود به بورسهایی که سفارت فرانسه در ایران می دهد - روی سایت شان در یک فایل پی دی اف کامل همه را توضیح می دهند- که متاسفانه آنها را هم بیشتر باید از طریق دانشگاه یا استادان تان اقدام کنید . یعنی خیلی در چهارچوب روابط دو جانبه ایران و فرانسه هستند.

آیا می‌توانم هزینه‌ی خود را با یک کار پاره‌وقت تامین نماییم؟

به قول فرانسوی ها : بستگی دارد. اینقدر این فرانسوی ها این جمله را استفاده می کنند که بعد از یک مدتی شما هم می بینید که واقعاً در این کشور همه چیز بستگی دارد. اگر خیلی پر کار باشید ، اگر انرژی اش را داشته باشید که آنقدر دنبال کار بگردید و با توجه به برنامه کلاسها و درسهای تان در دانشگاه بتوانید کارتان را ادامه دهید که اصولاً خیلی ها این کار را می کنند ، پس شدنی است . اما نمی شود برای چهار ،پنج ماه اول رویش حساب کرد. یعنی خارجی بودن ، کمی کار را سخت می کند. البته اگر سال اول خوب درس بخوانید بهتر است : از سال دوم تحصیل تان دانشگاه ها معمولاً بورسهایی با عنون بورس دو مریت ، بورس شایستگی دارند که بدون توجه به ملیت و با توجه به نمره ها و فعالیت های علمی به بهترین دانشجو ها تعلق می گیرد.

برگرفته از

سوالات تقاضا- فرانسه

 ۱ زبان تدریس دانشگاه‌های فرانسه چیست؟ آیا برای پذیرش باید امتحان زیان بدهم؟

۲ آیا برای پذیرش در دانشگاه های فرانسه امتحان دیگری (نظیر GRE , GMAT در آمریکا) هم لازم است؟

۳ مدارک لازم برای تقاضای پذیرش دانشگاه‌های فرانسه چیست؟ اهمیت هر ‌یک چقدر است؟

۴ چگونه یک مرامنامه (Statement of Purpose) بنویسم؟

۵ هزینه‌های تقاضا کردن برای دانشگاه‌های فرانسه چیست؟

۶ مهلت (deadline) ارائه مدارک چیست؟

۷ بر چه مبنایی رشته تحصیلیم را باید مشخص کنم؟

۸ من یک پزشک هستم و علاقمند به گرفتن دکترا (PhD) میباشم. چه باید بکنم؟

۹ زمان‌بندی انحام همه این کارها چگونه باید باشد؟

زبان تدریس دانشگاه‌های فرانسه چیست؟ آیا برای پذیرش باید امتحان زیان بدهم؟

زبان تحصیل تقریباً همیشه به فرانسه است و حتماً باید امتحان زبان بدهید. یعنی حتی اگر دانشگاه قبول کند سفارت فرانسه برای دادن ویزا سخت می گیرد. من اینجا کسانی را دیده ام که سفارت فرانسه مجبورشان کرده امتحان بدهند که فکر می کنم قرار است واقعا در این مورد سخت گیری کنند: اهالی کبک ، که زبان رسمی شان فرانسه است، دانشجویان آفریقای شمالی که کلاً فرانسه را مثل زبان مادری شان حرف می زنند و حتی لبنانی هایی که در دانشگاههای فرانسوی لبنان درس خوانده اند. اما همیشه اگر طی یک رابطه دو سویه دانشگاهی ، بورس سفارت فرانسه و از این قبیل بیایید راه های فراری هست.

مدارک لازم برای تقاضای پذیرش دانشگاه‌های فرانسه چیست؟ اهمیت هر ‌یک چقدر است؟

رزومه و انگیزه نامه(لتر دو موتیواسیون)خوب از همه مهمتر است. نمرات هم معمولاً برای ماهایی که در ایران و با سیستم نمره دهی آنگلو ساکسون درس خوانده ایم ، یعنی نمره های بالا ، برای اینجا به قدر کافی خوب هست که جای نگرانی نداشته باشد. برای فرانسوی ها واقعاً از همه مهمتر این است که بدانند شما و چکار کرده اید در زندگی تان ، چکار می کنید و هدف تان برای آینده چیست ، انگیزه تان از این رشته را و در فرانسه درس خواندن چیست. پس یک انگیزه نامه خوب بنویسید و دقیق و با صداقت تمام. برای تهیه یک رزومه با فرمت مورد قبول اتحادیه اروپا به این آدرس بروید.

 

چگونه یک مرامنامه (Statement of Purpose) بنویسم؟

فرانسه می گویندLettre de motivation است و همانطور که گفتم خیلی مهم است. برای نوشتن این یکی مهمترین آیتم این است که صداقت داشته باشید و تکلیف تان با خودتان روشن باشد. به نظر من اول بنشینید و به فارسی در یک صفحه بنویسید که در چه رشته هایی درس خوانده اید و چه کارهایی کرده اید در زندگی تان و حالا چرا می خواهید این رشته را در این دانشگاه و در فرانسه بخوانید و چه آینده ای را برای خودتان پیش بینی می کنید. بعد برای دیدن انگیزه نامه و راهنمایی با نوشتن اش سراغ گوگل بروید ، لینک های خیلی خوبی روی وب پیدا می کنید. بعد بخشی از آنچه را که خیلی دقیق به فارسی بهش فکر کرده اید و نوشته اید با توجه به مقصد انگیزه نامه در یک فرمت مناسب به فرانسه بنویسید.

مهلت (deadline) ارائه مدارک چیست؟

مهلت ها در فرانسه برای رشته هایی که بورس دارند ، دسامبر ، ژانویه یا فوریه است . اما به طور کلی برای ثبت نام معمولی تا می و ژوئن و گاهی برای دکترا تا ژوئیه و اوت وقت هست. یعنی اصولاً دانشگاهها اطلاعات شان را درباره ثبت نام سال جدید تا آوریل و می آپدیت نمی کنند.

زمان‌بندی انحام همه این کارها چگونه باید باشد؟

1.شما دست کم از یکسال قبل اش باید فرانسه خواندن را شروع کرده باشید ، برای امتحان ت.اس.ف ( سفارت هرماهه برگزارش می کند) ثبت مام کنید و امتحان را موفقیت آمیز پاس کنید. 2.از مارس پیگیری کنیدو از طریق سایت دانشگاه ها رشته مورد نظرتان را انتخاب کنید و ترجیحا به استاد مسوول هم ایمیل بزنید تا مطمئن شوید که همه چیز همان طور است که شما فکر می کنید و روی سایت آمده و مثلاً رشته حذف نشده باشد. 3.تا ماه آوریل همه مدارکتان را از دانشگاه و وزارت علوم بالاخره گرفته باشید و بدهید برای ترجمه- ترجیحاًّ دارالترجمه پروانه- بقیه هم گران ترند و هم بدون مهر وزارت امورخارجه مورد تأیید سفارت نیستند. مدیا کاشیگر بدون اینکه پول بیشتری بگیرد برای هر متن سه نسخه ترجمه با مهر بهتان می دهد. 4.از می مدارکتان را اسکن کنید و با ایمیل برای دانشگاه ها بفرستید و اگر لازم باشد یک نسخه هم با پست. 5. معمولاً از اواخر می یا ژوئن خبر پذیرفته شدنتان را می دهند. 6.و...ویزا

برگرفته از

سوالات متفرقه- فرانسه

آیا دانشجویان در فرانسه ملزم به داشتن بیمه درمانی هستند؟

بله.

آیا دانشگاه‌های فرانسه امکانات خوابگاهی (Dorm) در اختیار دانشجویان خارجی قرار می دهند؟

بله ، خیلی از دانشگاه ها مجموعه های خوابگاهی دارند ، مسأله این است که باید تا قبل از سی ام آوریل هر سال روی سایت کروس http://www.crous-paris.fr برای خوابگاه ثبت نام کنید. برای این کار باید نام دانشگاهی که قرار است سال آینده بروید را بدانید. از طرف دیگر روی سایت سیته انترناسیونال http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php هم از اول آوریل هر سال می توانید برای سپتامتبر، اکتبر همان سال ثبت نام کنید. و اینکه خوابگاه به هیچ وجه ارزان تر از خانه نیست ، فقط راحت تر است .

آیا دانشجویان خارجی در فرانسه اجازه کار کردن و کسب درآمد در حین تحصیل را دارند؟

بله ، به جز دانشجویان چند کشور خارجی -مثلاً مراکش- بقیه بدون اینکه احتیاج به مجوز کار داشته باشند ( با توجه به قانون ژوییه 2007 ) می توانند 20 ساعت در هفته کار کنند. ایران از آن کشورهایی است که مشکلی از این نظر ندارد.

من متأهل هستم. امکانش هست همسرم را همراه خود بیاورم؟

معمولاً می شود ، اما سفارت فرانسه در تهران روز به روز سخت گیر تر می شود و تازگی ها این اجازه را هم به راحتی نمی دهد.

برگرفته از

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد