KAЯNEME
KAЯNEME

KAЯNEME

راهنمای تحصیل در کشور کانادا

راهنمای تحصیل در کشور کانادا 

 

سوالات عمومی 

پذیرش و تقاضا 

شرایط ورود به دانشگاه های کانادا با ذکر نام دانشگاه

تحصیل در کانادا

 

هر ساله بیش از ۱۳۰۰۰۰ دانِشجوی خارجی برای تحصیل به کانادا وارد میشوند.

بیش از این تعداد برای یادگیری زبان انگلیسی یا فرانسه به کانادا میایند.

دانشجو یان خارجی حامل فرهنگ و پیام غنی کشورهای خود میباشند و این فرصت مناسبی است برای کسانی که مایل به ادامه تحصیل در کانادا میباشند.

ما در مورد انتخاب دانشگاه در کانادا و رشته تحصیلی موردعلاقه و یا تخصصی شما کمک نموده و این کار را در اسرع وقت و مناسب ترین هزینه انجام میدهیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید مختصری از سابقه تحصیلی خود و رشته مورد علاقه برای ادامه تحصیل را به ادرس زیر ایمیل نمایید تا با شما تماس گرفته شود

  

سوالات عمومی - کانادا

به چه روش‌هایی میتوان برای پذیرش گرفتن اقدام کرد؟

اولین گام برای پذیرش گرفتن انتخاب دانشگاهی است که مایل به ادامه تحصیل درآن هستید. این انتخاب می تواند دلایل مختلف داشته باشد. به عنوان مثال شما می توانید دانشگاهی را انتخاب کنید که استاد مورد نظرتان در آنجا دانشجو می پذیرد، و یا دانشگاهی که در رشته تخصصی شما دارای رده بندی بالاییست. سپس در وب سایت دانشگاه مورد نظر وارد قسمت Prospective Students و یا Applicants و یا سایر آیتمهای مربوط به پذیرش شوید و قسمت مربوط به requirements و deadline ها را مطالعه کنید. گام بعدی گردآوری مدارک موارد مورد نیاز دانشگاه و ارسال آنها به دانشگاه پیش از اتمام زمان deadline است. این مراحل برای گرفتن هر نوع پذیرش باید اجرا بشود. حتا اگر شما با استاد مورد نظرتان به توافق برسید باید این مدارک را برای دانشگاه ارسال کنید.

انواع مختلف مدارک کارشناسی ارشد در کانادا کدام است؟

به طور کلی دو نوع مدرک فوق لیسانس در کانادا وجود دارد. مدارک حرفه ای (Professional Degrees) و مدارک تحقیقی(Research Degrees). بنا به رشته تحصیلی مدارک حرفه ای ممکن است نامهای متفاوتی داشته باشند. مثلا در رشته های مهندسی ممکن است M.S.E.(Master of Science in Engineering) M.Eng.(Master of Engineering) نام داشته باشند. در رشته های دیگر ممکن است از نامهایی شبیه M.P.S(Masters of Professional Studies) استفاده شود. مدارک تحقیقی همه تحت یک نام M.S.(Master of Science) برای رشته های علوم و Master of Art (MA) برای رشته های هنر و معماری ارائه میشوند.

از چه منابعی باید برای گرفتن اطلاعات استفاده کنم؟

اینترنت منبع بسیار خوبی است اما بهترین منبع شما افراد هستند. سعی کنید تا جایی که میتوانید با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید. فارغ التحصیلان قدیم و دانشجویانی که در حال حاضر در رشته و دانشگاه مورد نظر شما تحصیل میکنند میتوانند اطلاعات بسیار ارزشمندی درباره دانشگاه، اساتید، شهر محل دانشگاه، شرایط اقامتی ، هزینه ها و مواردی از این دست به شما بدهند.

ایمیل زدن به اساتید دانشکده / رشته ای که به آن علاقمندید هم میتواند مفید باشد اما انتظار نداشته باشید که عده زیادی به شما جواب بدهند. اساتید معتبر به طور روزمره ایمیلهای متعددی از دانشجویان متقاضی از سراسر جهان دریافت میکنند و هر چند که این دسته اساتید همواره به دنبال گرفتن دانشجویان «خوب» برای انجام دادن پروره هایشان هستند، اما بالطبع وقت پاسخ دادن به همه – خصوصا آنهایی که فاقد سابقه تحصیلی خوبی هستند - را ندارند. به هر حال ناامید نشوید. ایمیلهایتان را مختصر و مفید نگه دارید و آنها را شخصی کنید. منظور از شخصی کردن ایمیل این است که هر ایمیل را جداگانه برای شخص مورد نظر تنظیم نمایید به جای اینکه یک ایمیل را برای تعداد زیادی از افراد بفرستید. ایمیلهای کلیشه ای حتما ندیده گرفته خواهند شد. اگر بتوانید با استادی ارتباط برقرار کنید که به قبول کردن شما به عنوان دانشجویش علاقمند شود احتمال قبولیتان خیلی بالا خواهد رفت. اما باید توجه کنید که قبولی نهایی معمولا توسط یک کمیته انجام میشود که آن استاد ممکن است جزو آن نباشد. علاوه بر آن مهم است که استاد مورد نظر منابع مالی کافی برای ساپورت کردن شما را داشته باشد. از فرستادن ایمیلهای هم زمان به چند استاد در یک دپارتمان جدا خود داری کنید. افرادی که با هم کار میکنند درباره این ایمیلها با هم حرف خواهند زد. علاوه بر این سعی کنید که یک رزومه تحصیلی/کاری آماده داشته باشید تا اگر استادی به ایمیلتان جواب داد بتوانید رزومه تان را ارائه بدهید.

بهترین روش به منظور جواب گرفتن از اساتید این است که با استاد مربوطه راجع به مقاله اش تماس بگیرید. استادها معمولا با روی باز به سئوالاتی که راجع به تحقیق و مقاله شان باشد جواب میدهند. اما مقاله یک استاد را نخوانید فقط برای اینکه میخواهید در آمریکا درس بخوانید! اگر مقاله کسی را خوانده اید و اطلاعات بیشتر میخواهید از ایمیل زدن خجالت نکشید. تماس و مکاتبه با یک استاد درباره یک مقاله یا اثر تحقیقی او و به مرور زمان ابراز علاقمندی به کار در آن زمینه و سئوال درباره فرصت های تحقیقی ممکن از وی در اکثر مواقع موفقیت‌آمیز است.

حجم اطلاعات وب‌سایت دانشگاه‌ها بسیار زیاد است. به کدام بخش باید دقت کرد؟

در هر دانشگاهی اطلاعات لازم برای متقاضیان (applicants) در بخشهای با عنوان "admissions" یا "prospective students" ارائه شده باشد. اگر شما به دنبال اطلاعات راجع به دپارتمان(دانشکده، رشته تحصیلی) خاصی میگردید احتمالا باید بخش "academics" را بگردید. به طور کلی در آمریکا تحصیلات تا پایان مقطع لیسانس تحت عنوان "undergraduate " و بعد از آن(فوق لیسانس و دکترا) "graduate " نام دارد و این نام گذاری فارغ از رشته تحصیلی خاص شما است. بعضی از دانشگاهها برای graduate school در وب‌سایت خود بخشی مجزا دارند که در آن موارد کلی مربوط به قبولی در کل دانشگاه ذکر شده است. اطلاعات خاص تر در مورد رشته های تحصیلی، موضوعات تحقیقی، اعضا هیئت علمی، و غیره در وب‌سایتهای دپارتمانهای مربوطه ارائه میگردد.

اکثر وب‌سایت‌ها همچنین اسم و نحوه تماس (contact information) با کسانی که میتوانند به سئوالات خاص شما پاسخ دهند را ذکر کرده اند. اگر سئوالی دارید حتما به این افراد ایمیل یا تلفن بزنید. آنها معمولا عادت دارند تا با دانشجویان خارجی در تماس باشند و به شما کمک خواهند کرد.

چگونه میتوانم ایرانی‌ها را در دانشگاه‌های کانادا پیدا کنم؟

در صورتی که مایل به ارتباط با دانشجویان مقطع فوق لیسانس و بالاتر باشید، می توانید به انجمن دانشجویان ارشد دانشگاه ایمیل بزنید و از آنها درخواست کنید تا همکاران ایرانیشان را به شما معرفی کنند. این انجمنها را می توانید با نام Graduate Student Society و یا GSS در وب سایت دانشگاهها و یا با نام Graduate Student Association یا GSA در دانشکده ها جستجو کنید. این انجمنها توسط خود دانشجویان اداره می شود و اگر دانشجوی ایرانی ای مایل به کمک به شما باشد از این طریق قابل دسترسی است. روش معمول دیگر در دانشگاههای کانادا این است که می توانید از استادتان (در صورتی که استاد شما مشخص شده و با وی ارتباط دارید) درخواست کنید تا اگر دانشجوی ایرانی دیگری دارد به شما معرفی کند. همچنین می توانید به انجمنهای ایرانیان دانشگاهها ایمیل بزنید. به عنوان مثال UBC Persian Club و یا SFU Persian Club

به کدام دانشگاه‌ها تقاضا بفرستم؟

این سئوال خیلی مهمی است. معیارهای آکادمیک نباید تنها معیار برای انتخاب دانشگاه مقصد باشد.احتمال قبولی شما به چند عامل بستگی دارد: چقدر کاندیدای خوبی هستید، فرمهای تقاضا را چقدر خوب آماده کرده اید، چند دانشجوی ایرانی قبل از شما در آن دانشگاه/دپارتمان تحصیل کرده اند، دانشجویان ایرانی قبل از شما چطور بوده اند، و چقدر به موقع فرمهایتان را فرستاده اید.

احتمالا به صرفه است که به دانشگاه‌هایی تقاضا بفرستید که به طور کلی به دانشجویان خارجی و به خصوص ایرانیان دید دوستانه‌تری دارند و بیشتر پذیرش میدهند. این اطلاعات بسته به رشته شما ممکن است تفاوت کند. بهترین کار تماس گرفتن با دانشجویان ایرانی آن دانشگاه یا دانشگاه‌های دیگر که هم رشته شما هستند میباشد.

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به چه صورت است؟ این رتبه‌بندی‌ها تا چه حد مهم هستند؟

وب‌سایت‌های زیادی هستند که دانشگاه‌های Canada را رتبه‌بندی میکنند. بعضی از معروفترین وب‌سایت‌ها عبارتندhttp://www.macleans.ca/education/index.jsp

در این رتبه‌بندی‌ها معیارهای گوناگونی لحاظ شده اند. و نباید تنها استاندارد برای انتخاب یک دانشگاه باشند. در انتخاب دانشگاه، ر شما باید بیشتر به رشته مورد علاقه تان توجه کنید. اینگونه نیست که همه رشته های یک دانشگاه (حتی با رتبه بالاتر) از رشته های یک دانشگاه دیگر بهتر باشند. به عنوان مثال در رشته Medicine McGill University رتبه 1 را حائز است اما دانشکده مهندسی این دانشگاه به طور کلی در رده 5 تا 10 ام است. از طرف دیگر شما باید واقع‌بین باشید. پروسه تقاضا کردن برای دانشگاهها مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی است. دانشگاه‌های با رتبه بالاتر درصد قبولی کمتری (به نسبت تعداد تقاضای دریافت شده) دارند. واقع‌بین بودن نسبت به توانایی‌های تحصیلی خود و این که در مقایسه با بقیه چقدر خوب هستید و از کدام دانشگاهها می توانید پذیرش بگیرید، به میزان زیادی در وقت و هزینه تان صرفه‌جویی میکند. برای بالا بردن شانس قبولی خود بهتر است برای چند دانشگاه خیلی خوب، چند دانشگاه متوسط و چند دانشگاه معمولی‌تر به عنوان پشتیبانی اقدام کنید. وقتی همه قبولی‌هایتان را در دست داشتید آن‌وقت میتوانید تصمیم بگیرید که کجا بروید. بسیاری از دانشجویان در بدو ورود برای مدرک کارشناسی ارشد به دانشگاه‌های متوسط میروند اما در عوض کمک مالی میگیرند و بعد از گرفتن مدرک فوق لیسانس برای مقطع دکترا برای دانشگاه‌های عالی تقاضا میکنند.

جنبه دیگر یک تقاضای موفق برقراری ارتباط با دانشگاه یا دپارتمانی است که برایش تقاضا فرستاده‌اید. اگر دانشجویان ایرانی هستند که در آن دپارتمان مشغول تحصیل هستند به آنها ایمیل بزنید و تقاضای کمک یا توصیه کنید. اگر شخصا افرادی را میشناسید که در آن پروگرام مشغول تحصیل هستند به آنها زنگ بزنید و با ایشان مشورت کنید.

پروسه پذیرش دادن از طرف یک دانشگاه چطور انجام میشود؟

چند نکته هست که در مورد پذیرش دادن دانشگاهها باید مورد توجه قرار بگیرد. اول اینکه پذیرش نهایی در یک دپارتمان توسط یک کمیته پذیرش انجام میشود نه یک فرد. اما در مقاطع کارشناسی ارشد (با تحقیق) و دکترا باید یکی از اساتید مسئولیت شما را به عنوان استاد راهنما قبول کند. اینجاست که نقش یک فرد و تماس با اساتید معلوم میشود. اگر پرونده شما به طور خاص توسط یکی از اساتید مورد توجه باشد و به کمیته توصیه شده باشد این شانس پذیرش شما را بیشتر میکند. علی‌الخصوص اگر آن استاد منابع مالی برای قبول شما را داشته باشد. در چنین مواردی اگر پرونده خوبی هم نداشته باشید ممکن است با اغماض شما را برای رشته ای که خیلی مطلوب نیست در آن دپارتمان قبول کنند. مثلا ممکن است شما برای دکترا درخواست داده اید اما کمیته تصمیم میگیرد که به شما یک شانس بدهد و به شما در مقطع فوق لیسانس پذیرش میدهند. نکته آخری که باید به آن توجه کنید این است که دانشگاه‌های معتبر سالانه تعداد بسیار زیادی تقاضا دریافت میکنند. متاسفانه واقعیتی وجود دارد که به علت کمی وقت خیلی اوقات همه این پرونده‌ها خوانده نمیشوند. برای اینکه شما دچار چنین سرنوشتی نشوید اولا سعی کنید مدارکتان را زود بفرستید و ثانیا با اساتید ارتباط برقرار کنید تا حتما پرونده‌تان بررسی شود.

کمک هزینه‌های مختلف در کالج‌های کانادایی چگونه‌اند؟

معمولا دو گونه از کمک های مالی در کالج ها وجود دارد.

1- Assistantship:به کمک هزینه‌هایی اطلاق میشود که به دانشجو در قبال کاری که برای استاد انجام میدهد پرداخت می گردد.

1-1- Teaching Assistantship (TA): شما بعنوان یک TA بری همکاری با یکنفر استاد در تدریس یک دوره بخصوص انتخاب می شوید. ضمن ینکه وظیف افراد TA از تنوع بسیاری برخوردار است که بصورت عمومی شامل نمره دادن، کمک به دانشجویان و اداره جلسات هفتگی می باشد. سمت شما بعنوان دستیار تدریس بستگی به نظر استادی دارد که با وی همکاری دارید. تعدادی از اساتید ممکن است که از شما بخواهند که به مدت 40 ساعت در هفته با آنان همکاری نمائید و تعدادی نیز ممکن است تنها خواستار تصحیح اوراق امتحان باشند. در چنین مواردی کمک‌هزینه‌های مالی شما توسط دانشکده در قبال آنچه تحت عنوان TA انجام دهید پرداخت می شود و استاد شما بصورت مستقیم در ین زمینه نقشی ندارد.

1-2- Research Assistantship (RA)یا دستیار پژوهشی: چنانچه RA به شما اعطا گردد مقرر می شود که شما به استادی در زمینه پژوهشی کمک کنید. درآمریکا کمک‌هزینه‌ها توسط اساتید پرداخت میشود و آنها بر اساس بودجه ای که در اختیار دارند تصمیم به جذب دانشجویان فارغ التحصیل بری انجام پژوهش مربوط به خود می نمیند.

2- Fellowships and scholarshipsیا بورس‌های تحصیلی: بورسهای تحصیلی داری انواع گوناگونی است که معمولا از سوی دانشکده ها یا شرکتها و موسسات خارج از دانشگاه به منظور تشویق در اختیار دانشجویان مستعد در تعدادی محدود قرار میگیرد. خصوصیت اصلی بورسها این است که بر خلاف کمک هزینه در قبال گرفتن آن لازم نیست کار بکنید. رقابت بری اخذ چنین بورسهایی بسیار شدید است. هر چند که سازمانهی متعددی بری اعطی چنین بورس‌هایی موجود است اما تمامی آنها به دانشجویان خارجی اختصاص نمی یابد.

در بیشتر مواقع چنین منابع مالی شهریه را تامین نموده بعلاوه یک حقوق ماهیانه را نیز بری زندگی باقی می گذارد. میزان حقوق بطور متوسط 1100 تا 1500 دلار در ماه می باشد که کفاف هزینه هی یک زندگی دانشجویی نظیر اجاره یک آپارتمان کوچک غذا و لباس و تدارکات دانشگاه و حمل و نقل را خواهد داد.

آیا می‌توانم هزینه‌ی خود را با یک کار پاره‌وقت تامین نماییم؟

دانشجویان خارجی تنها اجازه کار در دانشگاه را دارند. برای کار خارج از دانشگاه می بایست اول اجازه کار گرفت که البته اجازه کار معمولا برای تعداد ساعات محدودی صادر میشود.

هزینه‌ی تحصیلات تکمیلی (graduate school) در کاناد حدوداً چقدر است؟

به این پرسش به صورت اختصاصی می توان پاسخ داد. یعنی برای کدام دانشگاه، در کدام شهر و در چه مقطعی.

برگرفته

 

سوالات تقاضا- کانادا

زبان تدریس دانشگاه‌های کانادا چیست؟ آیا برای پذیرش باید امتحان زیان بدهم؟

زبان تدریس و تحقیق در عمده دانشگاههای کانادا انگلیسی و در برخی دانشگاههای یالت کبک فرانسوی است. اگر زبان دانشگاهی که مدرک لیسانس خود را از آن اخذ کرده اید انگلیسی نیست لازم است امتحان تافل (TOEFL) را بدهید.

آیا برای پذیرش در دانشگاه های کانادا امتحان GRE هم لازم است؟

باید به وب سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید. برای بعضی از دانشگاهها لازم است.

آیا امتحانات تافل(TOEFL) و جی آر ای(GREIELTS در ایران برگزار می‌شوند؟

تا همین اواخر دانشجویان ایرانی برای شرکت در امتحانات تافل و جی آر ای مجبور به سفر به یکی از کشورهای همسایه بودند که دارای مراکز رسمی برگزاری این امتحانات بود. اما اکنون امکان شرکت در امتحانات در ایران از طریق مراکز مختلف شامل دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه آزاد اسلامی، و دانشگاه کیش فراهم شده است. باید توجه داشت که امتحان تافل در ایران فقط به صورت کتبی برگزار میشود و امکان تست کامپیوتری وجود ندارد. به همین خاطر باید به تاریخ برگزاری امتحانات دقت کافی کنید تا نتایج امتحان به موقع برای گزارش به دانشگاههای مقصد آماده باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد امتحانات تافلی که در ایران برگزار می‌شود میتوانید به اینجا [1] مراجعه کنید.

Begin Registration->Test Choice=Toefl->Search Test by Center->Location=Iran

برای اطلاع در مورد تاریخ برگزاری امتحانات GRE میتوانید به لینک [2] زیر مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که هردو امتحان در ایران فقط به صورت کتبی برگزار می‌شوند و در نتیجه دریافت نتایج طول خواهد کشید. علاوه بر آن امتحان GRE را بیشتر از یکبار در ماه نمی‌توانید بدهید.

امتحان تافل (TOEFL) دقیقا چطور است؟

امتحان تافل ردی یا قبولی ندارد. شما نمره ای کسب خواهید کرد که میزان مهارت کلی شما را در زبان مشخص خواهد کرد. معمولا هر دانشگاهی یک نمره حداقلی (Minimum Score) را مشخص می‌کند که در دانشگاه‌های خوب معمولا بین 550 تا 600 (از 667) میباشد. این حداقل نمره از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر و حتی بین رشته‌های مختلف یک دانشگاه ممکن است متفاوت باشد. برای اطلاع دقیق از شرایط دانشگاه مورد نظرتان باید به وب‌سایت دانشگاه مراجعه کنید. اگرچه به خاطر استاندارد بودن امتحان تافل نمره این امتحان در قبولی شما تاثیر زیادی دارد اما اگر نمره شما کمی از میزان مورد نیاز کمتر باشد اما بقیه قسمت‌های پرونده‌تان خوب باشد هنوز شانس قبولی خوبی دارید. نهایت تلاشتان را بکنید تا بهترین نمره ممکن را بیاورید چون یک نمره خوب خیلی موثر است اما اگر موفق نشدید سعی کنید روی بقیه موارد مورد نیاز تمرکز کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این امتحان میتوانید به سایت ای.تی.اس [3] مراجعه کنید.

امتحان GRE از چه بخشهایی تشکیل شده است و اهمیت کدام بخشها بیشتر است؟

این امتحان سه بخش اصلی دارد:

مهارت های کمی (Quantitative): این بخش برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در رشته هایی مثل مهندسی و اقتصاد را دارند بسیار حیاتی است. بخش کمی معمولا از حدود 30 سوال چند جوابی تشکیل می شود که فقط یکی از آن ها درست است. در هر سوال دو طرف یک معادله داده می شود و از شما خواسته می شود که بگویید آیا طرف الف از ب بزرگ تر یا کوچک تر است یا این دو با هم برابرند و یا این که با معلومات مساله نمی توان این موضوع را تشخیص داد. علاوه بر این دو سوال خواندن و فهم نمودار هم وجود دارد که باید با بررسی نمودارها یک سری آمارهای ساده را محاسبه کنید. اصولا سوالات بخش کمی به لحاظ سطح دانش ریاضی بسیار ساده هستند و معلومات دبیرستانی برای حل آن ها کفایت می کند. در این امتحان نکته مهم سرعت عمل، خلاقیت برای یافتن جواب ها به شیوه ابتکاری در زمان کوتاه، دقت در محاسبات و نهایتا تسلط بر خود و از دست ندادن تمرکز است. نمره این بخش از 800 محاسبه می شود و بسیاری از دانش کده ها نمره حداقل 770 را نیاز دارند هر چند که نمره 800 بسیار معمول است و بهتر است که تمام سعی خود را بکنید که سقف نمره را بگیرید. خوش بختانه در این بخش دو تا سه غلط تحمل می شود و لذا حتی با این مقدار اشتباه هم می توانید نمره کامل را دریافت کنید. گرفتن نمره کامل در بخش کمی فقط نیاز به تمرین دارد. سعی کنید کتاب ها یا سی دی های سوالات قبلی جی آر ای را تهیه کرده و تا می توانید تست حل کنید و اشتباهات خود را تصحیح کنید. دقت کنید که چون سوالات به انگلیسی مطرح می شود باید معنی لغات معمول در ریاضیات (مثلا نسبت، خارج قسمت، مقسوم علیه، مساحت، ارتفاع و قاعده و ...) را به انگلیسی بدانید. اگر تعداد مناسبی تست حل کرده باشید در جلسه امتحان با تعداد قابل توجهی سوال آشنا مواجه می شوید که باعث صرفه جویی در وقتتان می شود.

مهارت های زبانی (Verbal): این قسمت معمولا برای رشته های فنی مهم نیست و یک نمره حداقلی در آن کفایت می کند ولی برای رشته های علوم انسانی نمره بالا در آن ضروری است. نمره این بخش هم از 800 محاسبه می شود ولی بر خلاف بخش قبل متوسط نمره در آن خیلی پایین تر است و برای دانش جویان ایرانی معمولا بین 300 تا 500 متغیر است. هدف از سوالات این بخش سنجش قدرت استدلال کلامی است که متاسفانه چون نیاز زیادی به دانستن لغت های بسیار پیچیده و دور از ذهن دارد به نوعی قابلیت کلامی دانش جویان خارجی را کم تر از واقع نشان می دهد. اگر رشته تحصیلی شما به گونه ای است که این بخش برایتان مهم است باید سعی کنید دو استراتژی هم زمان را دنبال کنید. اول تا می توانید از لغت های معمول در امتحان جی آر ای بیاموزید. کتاب ها و سایت های مختلف لیستی از 30 یا 313 لغت پر استفاده دارند که باید حتما آن ها را بیاموزید. علاوه بر این لیست های متفاوتی حاوی 2000-3000 لغت وجود دارند که حفظ کردن آن ها نهایتا نمره کل شما را مقداری بهبود می بخشد. به موازات این موضوع سعی کنید تا مهارت خود را در حدس زدن معنی کلمات از روی ریشه و پیشوند و پسوند آن ها تقویت کنید تا در صورتی که به لغت نامانوسی برخورد کردید بتوانید حدس موثقی در مورد آن داشته باشد. به هر حال پیش از شروع مطالعه برای این بخش بهتر است اول از لزوم آن مطمئن شوید. بسیاری از دانشکده ها در رشته های غیرانسانی اساسا این بخش را کنار می گذارند و لذا شما نیازی به صرف وقت برای آن ندارید.

بخش تحلیلی (Analytical Writing): این بخش خود از دو قسمت تشکیل می شود. در قسمت اول باید یک یک پاراگراف را که در آن بر اساس مقدماتی یک نتیجه به دست آمده است نقد کنید. معمولا در داخل این پاراگراف ها چندین خطای منطقی مثل نتیجه گرفتن از داده های قبلی برای مسایل فعلی، تعمیم دادن نتیجه یک مساله به مساله دیگر، خلط همزمانی با علت و چند مورد دیگر وجود دارد که فهرست آن ها در کتاب های آموزش جی آر ای موجود است. وظیفه شما در این بخش این است که استدلال ارائه شده را تا حد امکان نقد کرده و خطاهای منطقی موجود در آن را نشان دهید و نهایتا پیش نهادهایی برای رفع این خطاها ارائه کنید. دقت کنید که نقد شما هم باید درست و منطقی باشد و به اشکالات ملموس و مشخصی اشاره کند. بخش دوم در این قسمت اصطلاحا نوشتن انشاء (Essay Writing) است که بسیار شبیه به موضوع نگارش انشاء در امتحان تافل است. در این بخش یک موضوع به شما داده می شود و خواسته می شود که در یک متن حدود یک صفحه ای نظر خود را در آن باره بگویید. در هر دو قسمت یک متن خوب با یک مقدمه که به طرح موضوع می پردازد شروع شده و با یک تا سه پاراگراف که به شرح و بسط موضوع می پردازند ادامه می یابد. پاراگراف نهایی به جمع بندی و نتیجه گیری اختصاص دارد. در هر دو قسمت شما باید چند مهارت عمده را به صورت همزمان به نمایش بگذارید. اول قدرت استدلال کردن و پرداختن یک موضوع و نگاه کردن به موضوع از جهات مختلف ولی به صورت سازگار و متمرکز خود را نشان دهید. دوم نوشتن متن و پاراگراف که یک مهارت مهم در زبان انگلیسی است و نهایتا تسلط بر زبان انگلیسی و نوشتن جملات درست به لحاظ ساختار جمله، دستور زبان و کلمات. نمره این بخش حداکثر 6 است که معمولا یک نمره بین 3.5 تا 5 برای افراد غیرانگلیسی زبان نمره خیلی خوبی به حساب می آید. شما می توانید نمره خود را در این قسمت از طریق نوشتن متن های نمونه و تصحیح آن توسط یک فرد مسلط به طور قابل توجهی بهبود ببخشید. ضمن این که مطالعه کتاب های مربوط به اصول پاراگراف نویسی، سبک نوشتن انگلیسی و یاد گرفتن کاربرد درست مجموعه متنوعی از کلمات ربط خیلی مفید خواهد بود. علاوه بر این ها دانستن هر لغات و ساختارهای گرامری بیشتر و پیچیده تر (البته در صورتی که درست به کار رود) به ارتقاء نمره کمک می کند. در این بخش باید سعی کنید تا حد امکان از کلمات و ساختارهای تکراری استفاده نکنید و در طول متن معادل های مختلف یک لغت یا ساختارهای جمله متفاوتی را به کار ببرید. توصیه نهایی این است که چون موضوع هر دو بخش از مجموعه ثابتی از موضوعات انتخاب می شود که در کتاب ها و سایت ها موجود است سعی کنید قبل از امتحان این موضوعات را مرور کنید و راجع به چیزهایی که ممکن است بنویسید قبلا فکر کنید. این روش صرفه جویی قابل توجهی در وقت شما در جلسه امتحان ایجاد می کند.

چگونه یک مرامنامه (Statement of Purpose) بنویسم؟

مرامنامه معمولا بین یک تا دو صفحه است. سعی کنید از جملات شاعرانه و زبان تشبیه و اشاره که در فارسی نوشتن خیلی رایج است پرهیز کنید. جمله‌هایتان را کوتاه نگه دارید. در فارسی ما عادت داریم که جمله‌های بلند بسازیم و آنها را با "و" به هم ربط دهیم. از طرفی عادت به مقدمه‌چینی مفصل داریم. در نوشتن انگلیسی این کارها رایج نیست و خواننده را گیج و خسته میکند. جمله‌های شما باید مختصر و مفید باشند. از داستان‌سرایی پرهیز کنید. سعی کنید از افعال معلوم به جای مجهول استفاده کنید مثلا به جای اینکه بگویید " این تحقیق در تاریخ فلان انجام شد" بگویید " من این تحقیق را در تاریخ فلان انجام دادم". استفاده از افعال معلوم به جای مجهول تاکید جمله را روی شما میگذارد نه کار انجام‌شده و این مهم است. به جای مطرح کردن اهداف گنگ که به گوش مهم می آیند مثل " خدمت به وطن" سعی کنید اهدافی را ذکر کنید که واضح هستند و در زندگی شخص شما مفهومند مانند " شغلی در تدریس" یا شغلی در زمینه توسعه بین‌الملل و همکاری با سازمانهای تحقیقاتی محیط زیست در ایران". حواستان باشد که آمریکا یک کشور به شدت فرد گراست. کمیته پذیرش میخواهد درباره شخص شما اطلاعات کسب کند و نه مملکتتان و هر موضوع دیگری. در نتیجه اگر از این موضوعات حرف میزنید دقت کنید که مشخص کنید چطور شما را به عنوان یک فرد تحت تاثیر قرار داده اند و این تاثیر چرا به این تقاضایی که فرستاده اید مربوط میشود. به طور کلی هر جمله ای که مینویسید باید از خودتان بپرسید که " این جمله چه چیزی را درباره من میگوید؟ چرا میخواهم کمیته پذیرش این را بداند؟" و اگر مطمئن شدید که نوشتن آن نکته ضروری است از خودتان بپرسید " راهی هست که این نکته را بهتر و تاثیر‌گذارتر بنویسم؟".

سعی کنید قبل از شروع به نوشتن افکارتان را منظم کنید. یک کار مفید میتواند این باشد که خصوصیاتتان را به چندین بخش تقسیم کنید. مثلا میتوانید اینطور بخش بندی کنید:

تحصیلات

سابقه کاری ( کار حرفه ای و کار آموزی ها، کارهای تحقیقی یا تحقیقات دانشگاهی، تدریس)

کارهای داوطلبی و فعالیتهای جانبی

علائق حرفه‌ای و شخصی و دید‌شخصی به آینده شغلی و تحصیلی

بعد از اینکه سرفصل مطالب را نوشتید سعی کنید زیر هرکدام به صورت فهرست‌وار کارهایی را که کرده اید و نتایجی را که داشته به طور مختصر و مفید بنویسید. مثلا زیر بخش تحصیلات آن درسهایی را که به رشته درخواستیتان مرتبط است و نمره‌های خوبی آورده اید ذکر کنید. در بخش سابقه کار اگر سابقه تدریس دارید مدت تدریس و تعداد شاگردهایتان را بنویسید. اگر جایزه‌ای برده اید یا مثلا خودتان یک درس جدید طراحی کرده اید ذکر کنید. در مورد پروژه‌های تحقیقتان هدف از پروژه را در یک خط توضیح دهید. بعد خط بعد کاری که خودتان کردید و نتیجه‌اش را شرح بدهید. کارهای داوطلبی و فعالیتهای جانبی را هم به همین صورت لیست کنید. این لیست نوشتن به شما کمک میکند تا مطالب را دسته بندی کنید و یک جریان منظم به سیر مطالب بدهید. بعد عقب بنشینید و سعی کنید به لیستتان از دید کمیته پذیرش نگاه کنید. کدام یکی از موارد قابلیت‌های فردی شما را بهتر نمایش میدهد؟ کدامشان شایستگی شما را برای تحقیق و تدریس مشخص میکند؟ کدامشان نشان میدهد که شما انسان هدفمند و با انگیزه ای هستید؟ آیا چیزی را جا انداخته اید؟ این کار را چندین بار تکرار کنید.

یکی از فرمتهای رایج برای نوشتن مرامنامه این است که فرد ابتدا خیلی کوتاه خودش را معرفی میکند. بعد به ذکر سابقه تحصیلی و کاری مرتبط با تقاضایش میپردازد و این که چرا این سوابق او را کاندیدای خیلی خوبی برای رشته و دانشگاه مقصد میکنند و در نهایت اهداف شغلی و تحصیلی آینده را شرح میدهد. این بخش آخر به شما این فرصت را میدهد تا نشان دهید که حقیقتا به رشته و دانشگاهتان علاقمندید.پس آن را دست کم نگیرید چرا که میتواند در نتیجه پذیرش فرق بزرگی ایجاد کند. اگر سابقه تدریس دارید و به تدریس علاقمندید حتما ذکر کنید. خیلی از کمک‌های مالی به صورت کمک تدریس (Teaching Assistantship) در دانشگاه‌ها ارائه میشوند.

در نوشتن مرامنامه میتوانید از نمونه های موجود در اینترنت کمک بگیرید. اما دقت کنید که این نمونه ها تنها برای ایده گرفتن کلی خوب هستند. از کپی کردن متن این نامه ها اکیدا خودداری کنید. سعی کنید صادقانه و خلاقانه بنویسید و خودتان باشید.

مرور مرامنامه شما توسط افراد مختلف نتیجه خوبی دارد. مخصوصا دانشجویانی که خود قبلا نوشته‌های موفقی داشته اند و الان در آمریکا دانشجو هستند میتوانند کمک خیلی خوبی در ویرایش نوشته شما باشند. به خاطر داشته باشید که نوشتن مرامنامه وقت‌گیر است و حتما چندین ویرایش طول خواهد کشید تا نسخه نهایی آماده شود. پس صبور باشید.

هزینه‌های تقاضا کردن برای دانشگاه‌های کانادا چیست؟

برای بررسی هر تقاضاباید یک وجهی پرداخت شود که پس داده نخواهد شد. اگر به چند دانشکده متفاوت از یک دانشگاه تقاضا میفرستید ممکن است مجبور شوید برای هر تقاضا این وجه را جداگانه پرداخت کنید. اگر تقاضایتان را پست میکنید هزینه های آن را هم باید در نظر بگیرید. بعضی از دانشگاهها از دانشجویان میخواهند تا توصیه‌نامه ها (Recommendation Letters) مستقیما به دانشگاه فرستاده شود. در این صورت لازم است که یک پاکت تمبر شده را از قبل در اختیار استاد مربوطه قرار دهید. یکی از هزینه‌های دیگر هزینه آزاد کردن مدرک تحصیلی در ایران است که بسته به رشته و سطح مدرک متفاوت است. آزاد کردن مدرک تحصیلی مستلزم صرف وقت و هزینه نسبتا زیادیست و از قبل باید برای آن برنامه‌ریزی کنید. هزینه دیگر وثیقه ایست که اگر سرباز هستید برای خروج از مملکت باید بگذارید. یک هزینه هم برای تقاضای ویزا و سفر به یک کشور همسایه برای درخواست و دریافت آن است که باید در نظر بگیرید.

مهلت (deadline) ارائه مدارک چیست؟

بیشتر دانشگاه‌ها تنها جهت ترم پاییز دانشجویان را پذیرش می کنند. اگر درخواست شما شامل کمک هزینه تحصیلی (مالی) نیز می شود، معمولاً مهلت تعیین شده (deadline) بین دسامبر و فوریه جهت سال تحصیلی بعدی می باشد. نتیجه درخواست شما نیز حوالی ماه مارس اعلام خواهد شد. به عنوان مثال اگر کسی بخواهد در کلاسهای پاییز 2009 دانشگاه Cornell شرکت کند و متقاضی دریافت کمک‌هزینه تحصیلی (مالی) نیز باشد، باید تقاضانامه خود را حداکثر تا تاریخ 15ام ژانویه 2009 ارائه نماید. به شدت توصیه می شود که درخواست خود را به اندازه کافی قبل از پایان مهلت مقرر ارائه دهید. زیرا این مساله حتی می تواند شانس پذیرش شما را افزایش دهد. برای اطلاعات بیشتر راجع به مهلت تعیین شده (deadline) هر آموزشگاه می توانید به وب‌سایت‌های این موسسات مراجعه نمایید.

بر چه مبنایی رشته تحصیلیم را باید مشخص کنم؟

انتخاب رشته برای تحصیلات تکمیلی میتواند تعیین کننده مسیر زندگی شما باشد. بنابراین باید رشته‌ای را انتخاب کنید که به آن علاقمند هستید و در عین حال در آن شانس قبولی هم (باتوجه به رشته لیسانستان) دارید. خیلی از افراد بعد از مدرک لیسانس تغییر رشته میدهند. به عنوان مثال دانشجویان رشته مهندسی وارد رشته‌های مدیریت(Business School) یا اقتصاد میشوند، فارغ‌التحصیلان فیزیک به بیولوژی رو می آورند، یا فارغ التحصیلان پزشکی به رشته های سلامت عموم (Public Health) روی می آورند. این در تحصیلات تکمیلی دانشگاههای آمریکا قابل قبول بوده و حتی تشویق میشود. اما مرامنامه (Statement of Purpose) باید به وضوح علت این تغییر رشته را توضیح دهد. به هر حال دقت کنید که در آمریکا امکان ادامه تحصیل در رشته‌هایی هست که حتی در ایران شناخته شده نیست. رشته های تحصیلی خیلی زیادی به هم ارتباط دارند و در دانشگاه های معتبر رشته هایی تعریف شده که در واقع تلفیقی یا پلی ارتباطی بین چندین رشته مختلف است. سعی کنید علائق خودتان را مشخص کنید و بعد با دانشجویان رشته های مختلف و با اساتید مشورت کنید. ذهنتان را به گزینه های جدید باز نگه دارید. بعضی از دانشجویان چون در ایران به رشته خاصی علاقمند بوده اند دقت نمیکنند که آن رشته در آمریکا ممکن است متفاوت ارائه بشود یا آینده کاری متفاوتی داشته باشد یا اصلا رشته ای جدید باشد که شما نمیشناسید و با علائق شما بیشتر جور است.

من یک پزشک هستم و علاقمند به گرفتن دکترا (PhD) میباشم. چه باید بکنم؟

یکی از بخشهای مهم پرونده یک پزشک که متقاضی پذیرش در مقطع دکتراست سابقه تحقیق میباشد. شما لازم است که نشان بدهید که در یک رشته مشخص از علوم(science) کار کرده اید و مهارتهای اولیه مورد احتیاج برای انجام تحقیق علمی را کسب کرده اید. اگر خلاصه مقاله یا مقالات منتشر شده در رزومه کاریتان داشته باشید بسیار کمک میکند. اما اگر مقاله منتشر شده هم ندارید باید تشریح کنید که در تحقیقتان چکار کرده اید و هدفتان از آمدن به تحصیلات تکمیلی چیست.

نمره‌های خوب در تستهای استاندارد (TOEFL and GRE) هم خیلی مهم هستند. برای اینکه نشان میدهند که در مقایسه با بقیه شما چقدر بهتر هستید. توصیه‌نامه‌هایتان (Recommendation Letters) را هم از اعضای هیئت علمی در رشته‌های پزشکی بگیرید و هم در رشته‌های تحقیقی. شما میخواهید نشان دهید که هم، پایه پزشکی قوی دارید و هم، پتانسیل تحقیقی بالا.

برگرفته

 

سوالات متفرقه - کانادا

آیا دانشجویان در کانادا ملزم به داشتن بیمه درمانی هستند؟

استان بریتیش کلمبیا: بله. پس از ورود به کانادا ملزم هستید تقاضای دریافت بیمه را ارسال کنید و طی سه ماه کارت بیمه به دست شما خواهد رسید که ماهیانه مبلغی برای آن می پردازید. برای سه ماه اول هم باید تحت پوشش یک بیمه موقت قرار بگیرید. باید توجه کنید که هزینه های درمانی در کانادا بسیار بالاست و در صورتیکه تحت پوشش بیمه نباشید ممکن است از قدرت پرداخت شما بیشتر باشد.

آیا دانشگاه‌های کانادا امکانات خوابگاهی (Dorm) در اختیار دانشجویان خارجی قرار می دهند؟

بله. ولی این خوابگاهها بسیار سریع پر می شوند. در صورتیکه مایل به اقامت در خوابگاه باشید باید خیلی سریع اقدام کنید.

من شنیده‌ام که برخی دانشجویان در Studio زندگی می‌کنند. Studio چیست؟

استودیو یک اتاق بزرگ است به همراه یک سرویس دوش و دستشویی. در گوشه ای از همین اتاق تجهیزات آشپزخانه نصب می شود. در واقع اتاق خواب، نشیمن و آشپزخانه شما همه در یکجا قرار دارد. استودیو برای زندگی دانشجویی بسیار مناسب است چرا که هزینه کمتری برای گرم و سرد کردن و مصرف برق به شما تحمیل می کند و نظافت آن هم ساده و سریع انجام می شود.

آیا دانشجویان خارجی در کانادا اجازه کار کردن و کسب درآمد در حین تحصیل را دارند؟

با ویزای دانشجویی شما فقط اجازه کار در داخل محیط دانشگاه را دارید. جهت کار در خارج از دانشگاه باید از دانشگاه مجوز دریافت کنید که این مجوز هم برای ساعات محدود (حدود 20 ساعت در ماه) صادر می شود.

آیا همسرم می‌تواند در کانادا به کار مشغول شود؟ یا تحصیلاتش را ادامه دهد؟

برای تحصیل یا کار در کانادا باید ویزای تحصیلی یا کار دریافت کرد و هر فرد باید به صورت مستقل برای گرفتن این ویزاها اقدام کند.

برگرفته

 

شرایط ورود به دانشگاه های کانادا با ذکر نام دانشگاه

دانشگاه ملسپینا فرصتهای آموزشی با کیفیت عالی را برای دانشجویان خارجی فراهم می آورد. در این دانشگاه دانشجویانی از کشورهایArgentina, Australia, Barbados, Belize, Brazil, Ecuador, Europe, Fiji, Finland, Germany, Ghana, Hong Kong, India, Indonesia, Iran, Japan, Kenya, Korea, Malaysia, Mexico, New Zealand, the Netherlands, Nigeria, Norway, Pakistan, People’s Republic of China, Russia, Singapore, Sweden, Taiwan, Turkey, United States, and Venezuela مشغول به تحصیل می باشند.

دانشگاه ملسپینا برنامه های جابجایی دانشجو، با کشورهای Australia, Europe, Japan, Korea, Mexico, New Zealand, and the United States را اجرا می کند.
دانشگاه ملسپینا دوره های (
MBA (Master of Business Administration را با مشارکت دانشگاه Hertfordshire برگزار می کند.

شرایط زبان انگلیسی برای ورود به دانشگاه
در صورتی که داوطلب نمره زبان ورود به دانشگاه را نداشته باشد می تواند در کلاسهای آمادگی زبان انگلیسی در این دانشگاه شرکت نماید. این دوره پنج مرحله از مبتدی تا پیشرفته داردو حد اکثر مدت برگزاری کلاسها 26 ساعت در هفته می باشد.
بنابراین همانند دانشگاه های انگلستان امکان اخذ پذیرش مشروط از این دانشگاه وجود دارد و دانشجویان می توانند بدون در دست داشتن نمره زبان ورود به دانشگاه، جهت اخذ پذیرش تحصیلی خود اقدام کنند.

رشته ها و مقاطع تحصیلی
How to Become a Student of Malaspina International High School
متقاضیان تحصیل در دبیرستان بین المللی ملسپینا باید حد اقل 9 سال از تحصیلات خود را به اتمام رسانده باشند (برابر با فارغ التحصیلی از سوم راهنمایی ایران) و در زمان شروع کلاسها حد اقل 15 سال سن داشته باشند. اخذ پذیرش در این مقطع به سطح نمرات دبیرستانی و معرفی نامه مدرسه بستگی دارد. و در صورتی که دانش آموز نمره آزمونهای IELTS و یا TOEFL را نداشته باشد می تواند در کلاسهای آمادگی زبان انگلیسی در مدرسه ثبت نام نماید و پس موفقیت در آزمون ورودی زبان انگلیسی تحصیلات خود را در مدرسه آغاز نماید.
از آنجایی که داوطلبان تحصیل در دبیرستان بطور معمول زیر سن قانونی یعنی 18 سال می باشند در زمان ارایه درخواست تحصیلی باید کفیل دانش آموز با همکاری خانواده و مدرسه محل تحصیل مشخص شود و در ضمن تمهیدات لازم جهت اسکان مناسب دانش آموز در
Home Stay (زندکی با یک خانواده کانادایی) صورت گرفته باشد.Master’s Degree Programs
In partnership with the University of Hertfordshire, London, England:Master of Business Administration (International)
طول دوره فوق لیسانس مدیریت بازرگانی یک سال و شروع دوره
September هر سال می باشد. این دانشگاه جزو محدود دانشگاه هایی می باشد که در زمان درخواست، ارایه تجربه کاری و ارایه نمره آزمون GMAT جزو مدارک ضروری آن نمی باشد و در ضمن از آنجایی که این دانشگاه دوره فوق را با همکاری دانشگاه Hertfordshire برگزار می کند این دوره از اعتبار علمی بالایی برخوردار است (دانشگاه Hertfordshire جزو 10 دانشگاه برتر انگلستان در رشته فوق می باشد).

در صورتی که متقاضی تحصیل در رشته
MBA مدرک کارشناسی خود را در رشته ای غیر از رشته های زیر گروه مدیریت و بازرگانی دریافت کرده باشد می تواند پس از گذراندن یک دوره 8 هفته ای دروس 4 گانه زیر در ابتدای July دوره MBA خود را در Septemberآغاز نماید.A) Management and Personal Effectiveness
B) Information Management
C) The Business Environment
D) Managing Customer Needs

زمان ارسال مدارک تحصیلی 3 تا 6 ماه قبل از شروع دوره تحصیلی می باشد
Malaspina's Bachelor's Degree Programs Bachelor of Arts, with selected Majors and Minors Bachelor of Arts in Child and Youth Care Bachelor of Business Administration (BBA(Bachelor of Education/Bachelor of Arts or Bachelor of Science—concurrent degrees Bachelor of Education—Post-Baccalaureate Bachelor of Science, Major in Biology Bachelor of Science, Major in Computing Science Bachelor of Science in Fisheries & Aquaculture Bachelor of Science in Nursing Bachelor of Tourism Management, Major in Recreation
طول این دوره ها 4 سال و شروع دوره ها September، January، و May هر سال.
زمان ارسال مدارک تحصیلی 3 تا 6 ماه قبل از شروع دوره تحصیلی می باشد.

سیستم انتقال دانشجویان به دانشگاه های دیگر
دانشجویان این دانشگاه می توانند پس از گذراندن یک یا دو سال تحصیل در این دانشگاه واحدهای خود را به دانشگاه های دیگر مانند:
University of British Columbia,University of Victoria, Simon Fraser University
University of Northern British Columbia.
انتقال دهند و مدرک خود را از دانشگاه های ذکر شده دریافت نمایند. رشته های تحصیلی که دانشجویان دانشگاه ملسپینا می توانند در آنها ثبت نام نمایند و سپس واحدهای خود را انتقال دهند عبارتند از:•
Bachelor of Arts Bachelor of Commerce—Hotel and Restaurant Management Bachelor of Education—Elementary (NITEP) and Bachelor of Education—Secondary (P.E. Major) • Bachelor of Fine Arts—Theatre Bachelor of Fine Arts—Visual Art Bachelor of Human Kinetics Bachelor of Music—Classical Bachelor of Science (Kinesiology) • Bachelor of Science and Bachelor of Applied Science

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد