KAЯNEME
KAЯNEME

KAЯNEME

تحصیل در هند

نظام آموزش عالی هند  

 به دنباله ی نوشتار نگاه کنید . . .

نظام آموزش عالی هند

کشور هند در زمینه علمی پیشرفتهای چشمگیری داشته است که در حال حاضر با 273 دانشگاه معتبر و 11831 کالج و مراکز آموزش عالی و 700 مرکز تحقیقاتی مقام اول را بین کشورهای در حال توسعه و مقام پنجم در سطح جهان را دارا است به گونه ای که هند در حال حاضر سومین قدرت تحقیقاتی جهان به شمار می آید.

نظام‌ آموزشی‌ و چگونگی‌ ارزشیابی‌ مدارک‌ تحصیلی‌ دانشگاههای‌ کشور هندوستان

تحصیلات‌ پیش‌ دانشگاهی‌

تحصیل‌ در کشور هندوستان‌ از پنج‌ سالگی‌ آغاز می‌شود. دوره‌ ابتدایی‌ 5 سال‌ است‌ و پس‌ از آن‌ دوره‌ متوسطه‌ آغاز می‌گردد. طول‌ دوره‌ متوسطه(Higher Secondary)، 7سال‌ است‌ و به‌ دو دوره‌ 5 ساله‌ و 2 ساله‌ تقسیم‌ می‌شود. مجموع‌ دوره‌ تحصیلات‌ ابتدایی‌ و دبیرستانی‌ در هندوستان‌ معمولاً‌ مشابه‌ ایران‌ دوازده‌ سال‌ است‌ و  در پایان آن‌ به‌ دانش‌آموزان‌ مدرک‌ دیپلم‌ دبیرستان‌(Intermediate Certificate) داده‌ می‌شود.

تحصیلات‌ دانشگاهی‌

برای‌ ورود به‌ دانشگاه ‌ها و مؤ‌سسات‌ آموزش‌ عالی‌ هندوستان‌ داشتن‌ مدرک‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ Intermediate Certificate الزامی است.

اکثر دانشگاه‌ها به‌ خصوص‌ در رشته‌های‌ پزشکی‌ و مهندسی‌ به‌ علت‌ محدودیت‌ گنجایش، معدل‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ را شرط‌ ورود قرار داده‌اند و دارندگان‌ معدل‌های‌ بالاتر در اولویت‌ قرار می‌گیرند. در بعضی‌ از مؤ‌سسات‌ ممتاز نظیر مؤ‌سسات‌ فن‌آوری‌ هندوستان‌(Indian Institute of Technology) علاوه‌ بر شرط‌ داشتن‌ نمرات‌ خیلی‌ خوب، امتحان‌ ورودی‌ و مصاحبه‌ نیز از داوطلبان‌ به‌ عمل‌ می‌آورند.

نظام‌ تحصیلی‌ در اکثر دانشگاه‌های‌ هندوستان‌ سالیانه‌ و در تعداد کمی‌ از دانشگاه‌ها نیم‌ سالی‌ است. مراکز آموزش‌ عالی‌ در هندوستان‌ از این‌ قرارند:

1. دانشگاه‌ها، مؤ‌سسات‌ و مراکز پژوهشی‌ که‌ از طرف‌ دولت‌ مرکزی‌ اداره‌ می‌شوند.

2. دانشگاه‌ها، مؤ‌سسات‌ و مراکز پژوهشی‌ که‌ از طرف‌ دولت‌ ایالتی‌ اداره‌ می‌شوند.

3. کالج‌هایی‌ که‌ به‌ دانشگاه‌ها وابسته‌ هستند.

4. کالج‌های‌ خصوصی.

دوره‌های‌ تحصیلی‌

:Diploma .1 شامل‌ دو تا سه‌ سال‌ تحصیل‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌ است. این‌ دوره‌ منحصراً‌ در کالج‌ها یا مؤ‌سسات‌ گذرانده‌ می‌شود.

Bachelor .2: شامل‌ دو سال‌ تحصیل‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان یا پیش‌ دانشگاهی در کالج‌های‌ وابسته‌ به‌ دانشگاه‌ها است.

Bachelor.3: شامل‌ سه‌ تا پنج‌ سال‌ تحصیل‌ در رشته‌های‌ علوم‌ و مهندسی‌ در کالج‌های‌ معتبر وابسته‌ به‌ دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش‌ عالی‌ معتبر بعد از دیپلم‌ 12ساله (یا پیش‌ دانشگاهی) است.

:Master .4 شامل‌ دو تا سه‌ سال‌ تحصیل‌ به‌ صورت‌ آموزشی‌ و پژوهشی‌ در رشته‌های‌ گوناگون‌ با شرط‌ ورود Bachelor  از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی‌ معتبر است.

M.Phil .5: شامل یک‌ تا دو سال‌ تحصیل‌ و پژوهش‌ بعد از Master است. لازم‌ به‌ یادآوری‌ است‌ که‌ دوره‌ تحصیلی‌M.Phil پیش‌ نیاز دوره‌ دکترا(PhD) در برخی‌ از دانشگاه‌های‌ ممتاز هند است.

PhD .6: حداقل‌ شامل‌ پنج‌ سال‌ پژوهش‌ بعد ازBachelor یا حداقل‌ سه‌ سال‌ پژوهش‌ پس‌ از دوره Master است. 

نحوه‌ ارزشیابی‌ مدارک‌ تحصیلی

1. مدارک Diploma و Bachelor با دو سال‌ تحصیل‌ از مراکز آموزش‌ عالی‌ معتبر در صورت‌ داشتن‌ دیپلم‌ 12 ساله‌(یا پیش‌ دانشگاهی)، "کاردانی" ارزشیابی‌ می‌شود.

‌تبصره: دوره‌های‌ تکمیلی‌ مانندCondenced Course تأثیری‌ در ارزشیابی‌ مدارک‌ فوق‌ نخواهد داشت.

2. مدارکBachelor با سه‌ تا پنج‌ سال‌ تحصیل‌ در صورت‌ داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان یا پیش‌ دانشگاهی از دانشگاه‌های‌ گروه‌ 1، 2 و 3، "کارشناسی" ارزشیابی‌ می‌شود.

‌تبصره: مدارک‌ تحصیلی‌ مراکز آموزش‌ عالی‌ که‌ در گروه‌های‌ 1، 2 و 3 نامشان‌ آورده‌ نشده‌ است‌ با ورودی‌ بعد از آگوست‌ 1988 ارزشیابی‌ نمی‌شود

3. مدارکMaster با دو تا سه‌ سال‌ تحصیل‌ از دانشگاه‌های‌ گروه‌ 1 و 2 با شرط‌ داشتن‌ مدرک‌ کارشناسی، "کارشناسی‌ ارشد" در رشته‌ مربوط‌ ارزشیابی‌ می‌شود.

‌‌4. مدارک‌PhD از دانشگاه‌های‌ گروه‌ 1 و 2 با شرط‌ داشتن‌ مدرک‌ کارشناسی‌ ارشد در رشته‌ مربوط، "دکترا" ارزشیابی‌ می‌شود.

تبصره: مدارک‌ موضوع‌ بندهای‌ 3 و 4 از دانشگاه‌های‌ گروه‌ 3 با ورودی‌ بعد از آگوست‌ 1996 ارزشیابی‌ نمی‌شود و ورودی‌های‌ قبل‌ از آگوست‌ 1996 کماکان‌ با شرط‌ چاپ‌ مقاله‌ در مجلات‌ معتبر ارزشیابی می‌شود.

هزینه های زندگی در هند

نکته مهم در خصوص اجاره کردن یک منزل برای سکونت توجه به میزان پیش پرداختی است که مستاجر باید در ابتدای عقد اجاره نامه بپردازد. میزان ودیعه یا پول پیش عبارت از 10 ماه اجاره مورد توافق بوده و مبلغ مذکور پس از پایان دوره اجاره نامه عینا به مستاجر مسترد می گردد.

به غیر از اجاره کردن، امکان رهن نیز وجود دارد اما از آنجا که باز پس گرفتن مبلغ کلان از موجر بعضاً کاری ساده نبوده لذا رهن کامل توصیه نمی گردد. ممکن است در این خصوص سوال گردد که میزان رهن یک منزل چقدر می تواند باشد این مبلغ از 300000 روپیه شروع و ممکن است تا 1000000 روپیه افزایش یابد.

نکته قابل توجه: نظر به این که نرخ بهره بانکی در این کشور بسیار پایین( حداکثر 5. 5 درصد برای پس اندازهای بلند مدت و 5. 3 درصد در مورد کوتاه مدت ) لذا صاحبان مسکن تمایل چندانی به ودیعه بالاتر و اجاره کمتر ندارند مگر در مواردی که فرد مشکل مالی داشته باشد که در این صورت نیز پس گرفتن ودیعه در پایان دوره می تواند با مشکل مواجه گردد.

 هزینه های آب و برق

به طور متوسط در یک واحد سه خوابه، دو خوابه و یک خوابه به ترتیب بالغ بر 800، 600 و 400 می گردد.

هزینه های ثابت ماهانه تلفن، اشتراک تلفن و اینترنت ( از طریق کابل مستقیم ) به ترتیب 250 روپیه، 200 تا 250 روپیه و 750 تا 1250 روپیه می باشد. هزینه متغیر تلفن تابع میزان مکالمات اضافی است که مشترک از آن استفاده می نماید. ( هر دقیقه مکالمه با ایران بستگی به زمان مکالمه، 9 روپیه در زمان پرترافیک و 8 روپیه از ساعت 11 شب به بعد می باشد ). توصیه می گردد که مشترک از گرفتن خط اشتراک با امکانات مکالمه خارج از کشور صرف نظر و فقط تلفنی با امکان مکالمه داخلی تهیه نماید. هرگاه تمایل به مکالمه با خارج از کشور داشته باشد می تواند از کارت های تلفنی که در دفاتر پستی ارائه می گردد، استفاده کرده بدون این که نیازی به دفاتر مخابراتی خارج از منزل داشته باشد می تواند در هر ساعتی از روز یا شب از تلفن در اختیار، استفاده نماید.

هزینه تهیه یک سیلندر گاز بسته به نوع آن از 600 تا 800 روپیه متفاوت می باشد و متوسط عمر یک سیلندر از 60 روز تا 90 روز متغیر است ( بسته به تعداد خانوار و میزان استفاده ).

 نمونه ای از هزینه های جاری زندگی در هندوستان را می توانید در زیر مشاهده کنید. منظور هزینه هایی غیر از هزینه های متغیر اجاره مسکن، شهریه و مسائلی از این دست است و قیمت ها بر مبنای قیمت فروشگاه های زنجیره ای یا همان هایپرمارکت ها است؛

هزینه خوراک در شهر بنگلور تقریباً کمتر از ایران است. نظر به این که سبد خوراکی هر خانوار متغیر می باشد لذا در این بخش قیمت برخی اقلام عمده جهت برآورد نسبی از میزان هزینه های این بخش به شرح جدول ذیل ارائه می گردد.(هر روپیه به پول ایران 22 تومان می باشد )

 هزینه خوراک، پوشاک، لوازم بهداشتی و ایاب و ذهاب روزانه

هزینه خوراک در شهر بنگلور تقریباً برابر ایران است. نظر به این که سبد خوراکی هر خانوار متغیر می باشد لذا در این بخش قیمت برخی اقلام عمده جهت برآورد نسبی از میزان هزینه های این بخش به شرح جدول ذیل ارائه می گردد.

برنج معمولی ( استفاده روزانه ) 20 روپیه

برنج باسماتی معمولی 30 روپیه

برنج سماتی درجه یک 60 روپیه

روغن مایع 55 روپیه

روغن جامد 50 روپیه

گوشت گوسفند و بز با استخوان 150 روپیه

گوشت مرغ زنده 75 تا 100 روپیه

گوشت گوساله بدون استخوان 100 روپیه

شکر 13 تا 15 روپیه

سیب زمینی 10 روپیه

پیاز 12 تا 15 روپیه

گوجه فرنگی 5 تا 10 روپیه

کلم، هویج 10 روپیه

بادمجان و کدو 15 تا 20 روپیه

نارنگی ( بسته به زمان ) 15 تا 30 روپیه

هندوانه 5 تا 10 روپیه

سیب 40 تا 100 روپیه

طالبی 10 تا 20 روپیه

موز ریز 20 تا 25

موز درشت ( 12 عدد ) 20 تا 30

شیر ( یک لیتر ) 13

کره 50

پنیر 50

عسل 100

 هزینه پوشاک در شهر بنگلور نسبت به شهرهای دهلی و بمبئی گران تر اما نسبت به ایران ارزان تر می باشد، با توجه به وضعیت آب و هوایی شهر بنگلور نیازی به پوشاک ضخیم نمی باشد. در کشور هند جوراب مخصوص خانم ها زیاد به چشم نمی خورد و تفاوت چندانی بین جوراب مردانه و زنانه وجود ندارد. وسایل از قبیل پتو و غیره که منجر به افزایش بار مجاز یک مسافر گردد مقرون به صرفه نمی باشد ( بار مجاز یک مسافر در پروازهای بین المللی 30 کیلوگرم و در پروازهای داخلی بسته به نوع هواپیمایی متغییر است به طوری که هواپیمایی 30  Indian  Airline کیلوگرم و Airways  and  Sahara  Airline  Jet 20 کیلوگرم می باشد ). لذا از حمل بار اضافی خودداری کنید.

محصولاتی مانند شیرینی، نظر به این که تفاوت چشمگیری بین شیرینی های ایرانی و هندی وجود دارد توصیه می گردد، کسانی که این محصولات برایشان اهمیت دارد نسبت به تهیه کیک پز اقدام نمایند.

ایاب ذهاب روزانه، با توجه به بالا بودن هزینه بنزین ( لیتری 1000 تومان )، هزینه حمل و نقل بالا بوده، به گونه ای که حداقل هزینه یک آتو ریکشا در ابتدای سوار شدن 240 تومان می باشد و بعد از طی 3 کیلومتر به ازای هر کیلومتر اضافی 50 تومان محسوب می گردد.

 

هزینه های تحصیلی

هزینه های تحصیلی مقاطع و رشته های مختلف در شهر بنگلور مشابه شهرهای دیگر متغیـر و تابع نوع دانشگاه و دانشکده می باشد که به طور جزئی به آن در ذیل اشاره می گردد:

 رشته های گروه پزشکی: هزینه این گونه رشته ها به دلیل بالا بودن تقاضای داوطلبان هندی و قیمت تمام شده در یک رشته گروه پزشکی، نسبت به سایر رشته های دیگر بالاتر بوده و این اختلاف در بین خود رشته های گروه پزشکی معنی دار است. در زیر متوسط شهریه برای ثبت نام در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که بیشترین تقاضا را به خود اختصاص می دهند ارائه می گردد:

 رشته پزشکی عمومی: کل شهریه این رشته بسته به نوع دانشکده در سال 1382 از 70000 تا 80000 دلار گزارش گردیده است. لازم به ذکر است که تا قبل از سال 1382 کلیه شهریه را یکجا ( در سال 1381 و قبل مبلغ 75000 تا 80000 دلار دریافت شده ) دریافت  نمودند , در حال حاضر فقط حدود60 درصد آن یکجا اخذ می گردد و بقیه در طی 5. 4 سال بعدی دریافت می گردد ( طول دوره پزشکی 5. 5 سال می باشد ). به دلیل اینکه اکثر کالجها و دانشگاههای پزشکی سالیانه و یا حتی چند ماه یکبار مقررات پذیرش را کمی تغییر می دهند لذا برای هماهنگی بهتر و بیشتر بهتر این است که وقتی دانشجو تصمیم قطعی گرفت اطلاعات مورد نظر را به روز دریافت نماید.

کل شهریه این رشته بسته به نوع دانشکده در سال  1388 بین  80000 تا 110000 دلار گردیده است.

رشته دندانپزشکی: شهریه این رشته نیز متغیر و از یک دانشکده به دانشکده ای دیگر تفاوت چشمگیری دارد. به طوری که از مبلغ 25000 تا 35000 دلار بسته به نوع دانشکده گزارش گردیده است. لازم به ذکر است که تعدادی دانشکده دندانپزشکی در خارج از شهر وجود دارد که از هزینه کمتر و امکانات خوابگاهی برخوردار هستند و در صورت تمایل داوطلب می تواند در چنین مکان هایی نیز تحصیل نماید. مدت تحصیل در این دوره با احتساب دوره کارآموزی 5 سال می باشد.

 رشته داروسازی: شهریه دوره 4 ساله این رشته نیز از 12000 تا 22000 دلار بسته به نوع دانشکده گزارش گردیده و لازم به ذکر است در شهر میسور شهریه دانشکده داروسازی بسیار پائین تر است.

 تبصره: موارد بسیار مهمی در خصوص رشته های گروه پزشکی، مهندسی و دوره های دکتری در خصوص مسئله پذیرش و نکات مهمی که در گرفتن ویزا، وجود دارد که در بخش آموزشی به آن پرداخته شد و داوطلب حتماً باید آن ها را رعایت و به آن ها توجه لازم مبذول دارد.

 رشته های فنی و مهندسی: شهریه قریب به اتفاق رشته های مهندسی در دانشکده های معتبر بالغ بر سالی 4000 دلار آمریکا بوده و در کلیه دانشکده ها به صورت قسطی دریافت می گردد.

 رشته های مهندسی کشاورزی: شهریه کلیه رشته های کشاورزی برای کلیه مقاطع، اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دوره دکتری بالغ بر سالی 4000 دلار آمریکا می باشد و تنها دانشگاه موجود دانشگاه علوم کشاورزی بنگلور می باشد.

 رشته های علوم ریاضی، تجربی و انسانی: شهریه این گونه رشته ها بسته به نوع دانشکده ( دولتی، نیمه دولتی و خصوصی ) متغیر بوده به طوری که در دانشگاه های نیمه دولتی و دولتی، کل شهریه برای سه سال حدوداً 1500 دلار برای کلیه رشته ها – به استثنای رشته کامپیوتر کاربردی که ممکن از 2000 تا 4000 دلار برای تمام دوره، که آن هم به صورت قسطی دریافت می شود.

 لازم بذکر است که داوطلب بایستی حتماً رسید پول پرداختی را از دانشکده درخواست و نزد خود نگهداری کنند. ضمناً کلیه دانشکده ها ملزم به ارائه رسید می باشند.

 دوره دکتری تخصصی به جز ( پزشکی، مهندسی و کشاورزی ): شهریه این گونه رشته ها با احتساب افزایش سالانه برای کل دوره، حدود 2000 دلار می باشد.

 دوره دکتری مهندسی و کشاورزی: شهریه این گونه رشته ها نیز بالغ بر سالی 4000 دلار آمریکا به اضافه ی شهریه های ترمی می باشد که حداکثر در طول دوره از 500 دلار تجاوز نمی کند. البته در صورت استفاده از تسهیلات سالانه تا 500 دلار برای استفاده از خوابگاه و غذاخوری به شهریه فوق اضافه می گردد.

 دوره های تخصصی پزشکی: شهریه این گونه رشته ها در دانشکده های خصوصی بالا بوده و از 30000 تا 80000 دلار بسته به نوع رشته متغیر می باشد. طول این دوره ها بین 3 تا 5 سال می باشد لازم به ذکر است در خصوص این گونه رشته ها داوطلبان باید بدانند که پس از اتمام دوره تحصیل در هند ملزم به طی دوره تکمیلی در ایران خواهند بود و معمولاً مزیت قابل توجهی برای داوطلبان در مقایسه با جاهای دیگر وجود ندارد ضمن این که برای ورود به این دوره ها شرکت در امتحان ورودی الزامی است.

 هزینه های مسافرت بین شهری و یا بین الملل

هزینه مسافرت بین شهری اگر با اتوبوس انجام شود برای مسافرت برای مثال تا گوآ 600 روپیه برای اتوبوسهای تخت خواب دار و 350-400 روپیه برای اتوبوسهای معمولی (فقط رفت - دو طرفه حدود 1200 روپیه) و اگر سفر با هواپیما را داشته باشید برای سفر مذکور رفت و برگشت حدود 110000 تومان خواهد بود. اگر قصد استفاده از سیستم ریلی هندوستان که وسیع ترین خطوط قطار دنیاست بسته به نوع کلاس ؛از حدود 450 روپیه تا درجه یک که از هواپیما گرانتر است

 هزینه دارو و درمان

هرینه ویزیت دکتر متخصص در بیمارستان از حدود 100 روپیه تا 500 روپیه بسته به نوع بیمارستان (همان دکتر !) و هزینه دارو تقریبا  برابر ایران و در بعضی موارد گرانتر از ایران ولی همانطور که در بازار داروی ایران هم شاهد هستید دارای کیفیتی تا چندین و چند برابر داروهای ساخت داخل ایران هستند

قابل ذکر است در هندوستان در 90% موارد شما برای ویزیت باید به بیمارستان مراجعه کنید ( متخصص) ولی پزشکان عمومی در کوچه ها و نزدیک مناطق مسکونی دارای مطب بوده و ویزیتشان از 400 تا 1000 تومان است. و اکثرا پزشکانی هستند که صبحها به تدریس در دانشگاه مشغولند

 هزینه های متفرقه از قبیل هزینه های غذاخوری های داخل شهر

در اکثر رستورانها ارزانتر از طبخ در منزل و در مواردی بسیار گرانتر. برای مثال هزینه یک پرس مرغ و برنج در رستوران خوب و با سرویس متوسط و  بین 1000 تا 1600 تومان و غذای مذبور در رستورانی با سرویس عالی حدود 3800 تومان (که عالی ترین کیفیت را ارائه میکند)و همان غذا در رستوران های بین المللی و هتل های 5 ستاره و ریزیورت های 7 ستاره از 5000 تا 25000 تومان و بالاتر

شهریه تحصیلی

  دوره های 4.5 ماهه تا 9 ماهه با شهریه تقریبی 400 تا 1500 دلار بسته به کالج و شهر. برای اطلاع بیشتر اینجا کلیک کنید.

 دوره های زبان انگلیسی

  1- رشته های علوم انسانی: شهریه ای حدود 300 تا 800 دلار در سال در بیشتر رشته ها و در بعضی از رشته های خاص حدود 1800 دلار در سال (لیسانس سه ساله و فوق لیسانس دو سال می باشد).

 2- رشته های علوم: شهریه سالانه 500 تا 1500 دلار در سال

 3- رشته های فنی مهندسی: شهریه سالیانه 2500 تا 4500 دلار

 4- علوم پزشکی:

 الف: پزشکی: شهریه سالیانه بین 20000 تا 25000 دلاردر سال

 ب: دندانپزشکی: شهریه سالیانه بین 12000 تا 18000 دلار در سال

ج: داروسازی: شهریه سالیانه بین 2000 تا 4000 دلاردر سال

د: رشته های پیراپزشکی: شهریه سالیانه بین 20000 تا 3500 دلاردر سال

 5- رشته MBA : شهریه سالیانه بین 2500 تا 4000 دلار در سال

 6- رشته های هنر: شهریه سالیانه بین 2000 تا 4500 دلار در سال بسته به رشته و دانشگاه

 7- حقوق:  شهریه سالیانه بین 2500 تا 4000 دلار در سال

 مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

  در هندوستان در مقطع دکترا عموماً دانشگاه ها شهریه ای دریافت نمی کنند اما در بعضی از دانشگاه ها شهریه ای حدود 1200 دلار در سال از دانشجو اخذ می کنند.

   مقطع دکترا

  شهریه های این رشته ها بین 45000 دلار تا 90000 دلار برای کل دوره متفاوت است. 
 

 تخصص های بالینی (پزشکی و دندانپزشکی)

  این رشته ها بسته به مدت دوره و نوع دوره شهریه ای بین 100 دلار تا 800 دلار دارند. 
  دوره های کامپیوتر و
IT

 بطور مثال :

مخارج زندگی در شهر بنگلور

هزینه های ثابت از قبیل هزینه های اجاره مسکن، آب، برق، گاز و تلفن، اشتراک کابل تلویزیون و اشتراک اینترنت، هزینه های خوراک، پوشاک، ایاب و ذهاب روزانه، هزینه های تحصیلی، هزینه های مسافرت بین شهری و یا بین المللی، هزینه دارو و درمان، هزینه های متفرقه از قبیل هزینه های غذاخوری های داخل شهر و غیره در این بخش کلیه هزینه های مشروحه بالا به طور جزئی تر ارائه می گردد:

 هزینه های ثابت

مسکن

هزینه اجاره مسکن در شهر بنگلور همانند شهرستان های دیگر بستگی به شرایط زیادی از جمله مساحت، تعداد خواب های آن، نوع طبقه( طبقه اول، دوم و یا همکف )، محله، نوع مسکن از لحاظ این که ویلایی است یا آپارتمانی می باشد. ( لازم به ذکر است که به دلیل رطوبت و مسایل بهداشتی معمولاً ایرانیان مقیم تمایلی به اجاره کردن طبقه همکف ندارند و توصیه نیز نمی شود ). در این بخش فقط به هزینه اجاره یک خوابه، دو خوابه و سه خوابه پرداخته می شود.

 سه خوابه، بسته به نوع محله به ترتیب متوسط، خوب و عالی متغیر بوده به طوری که یک خانه سه خوابه در منطقه متوسط، مسلمان نشین بین 6000 تا 8000 روپیه متغیر می باشد و در منطقه ی متوسط غیر مسلمان ها مبلغ اجاره کمی از این مقدار بیشتر می باشد ( حدود 10 تا 15 درصد ). در منطقه خوب مبلغ اجاره برای سه خوابه از 8000 روپیه شروع و تا 12000 روپیه نیز افزایش می یابد. در منطقه عالی کرایه به شدت بالا رفته و از 15000 تا 40000 روپیه نیز ممکن است.

دو خوابه، نیز بترتیب متوسط، خوب و عالی بشرح بند 2. 1. از 4500 شروع شده و در منطقه عالی ممکن است به 20000 نیز افزایش یابد اما به طور متوسط هزینه اجاره دو خوابه در منطقه نسبتاً خوب 5500 تا 7000 روپیه است.

اجاره منزل یک خوابه حدود  6000تا 3000 روپیه میباشد.

لازم به ذکر است که در همه موارد هزینه اجاره منازل آپارتمانی حدود 20 تا 50 درصد از منزل های معمولی بیشتر می باشد.

دوره های یوگا و مدیتیشن در هندوستان دارای شهریه های متفاوت از 200 دلار تا 2000 دلار بسته به نوع کلاس و مدت زمان دوره دارند. 
 دوره های یوگا و مدیتیشن

  دوره های خاص دیگر

در مورد هزینه های زندگی هم باید اذعان نمود که استاندارد مشخصی برای تعیین آن وجود ندارد ولی بطور متوسط هزینه اقامت شامل مسکن، خورد و خوراک، رفت و آمد و ... در شهر های کوچک  حدود 300 تا 500 دلار برای افراد مجرد و حداقل 500 دلار برای خانواده کوچک(حداکثر 2 فرزند)

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد