KAЯNEME
KAЯNEME

KAЯNEME

خداحافظ باغ گیاهی نوشهر

باغ گیاه شناسی نوشهر مربوط به دوره پهلوی دوم است و در نوشهر، خیابان بهار آزادی، نرسیده به پل ماشلک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۷۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ گیاهشناسی نوشهر در خطر تخریب کامل توسط استانداری مازندران برای ساخت یک جاده قرار دارد. این تصمیم با واکنش شدید فعالان محیط زیست در ایران روبه رو شده است.


معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه ای به وزارت کشور خواستار تغییر مسیری خارج از محدوده و مرز باغ گیاه شناسی نوشهر شد و تاکید کرد: توسعه بندر نوشهر باید خارج محدوده باغ گیاه شناسی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در نامه محمدجواد محمدی زاده معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به مصطفی محمد نجار وزیر کشور آمده است: مسیر در نظر گرفته شده جهت کمربندی و توسعه بندر نوشهر موجب تخریب گنجینه ارزشمند باغ اکولوژیک نوشهر بعنوان قدیمی ترین مرکز گیاهشناسی کشور و بعنوان اثر طبیعی ملی می گردد.

در این نامه رییس سازمان حفاظت محیط زیست از وزیر کشور خواسته است، به فوریت به استانداری محترم مازندران دستور دهید تا به منظور صیانت از این ذخیره گاه ژنتیک کشور نسبت به تعیین جایگزین مسیر خارج از محدوده و مرز این باغ گیاهشناسی اقدام نماید.  
 گفتنی است، باغ گیاه شناسی نوشهر به مساحت 34.5 هکتار در سال 1333 و پیش از باغ گیاه شناسی ملی در ایران در سال 1347 تاسیس شد و به دلیل اهمیت علمی، پژوهشی و فرهنگی این باغ ،‌در سال 1386 با نام اثر طبیعی و به شماره 17795 در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است...  در حالی که در آخرین روزهای دولت دهم، پروژه تخریب باغ گیاهشناسی نوشهر برای ساخت کمربندی این شهر با قدرت زیاد در حال آغاز شدن بود، تجمع دوستداران و فعالان محیط زیست در برابر ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع نوشهر و اعتراض به این تخریب، به متوقف شدن عملیات منجر شد.
 
«هومان خاکپور»، دیده بان طبیعت بختیاری با اعلام این خبر به CHN گفت که در پی تجمع اعتراضی دوستداران محیط زیست به تخریب باغ گیاه شناسی که در راستای اجرای نامه استانداری به فرمانداری نوشهر مبنی بر اجرای مصوبه دولت دهم برای ساخت راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی، قرار بود امروز، 5 تیرماه آغاز شود، عملیات تخریب باغ گیاهشناسی متوقف شد.
 
در این نامه که یکم تیر ماه نود و دو بشماره 26893/4/86 از استانداری مازندران خطاب به فرماندار نوشهر ، مدیر کل امنیتی انتظامی استان ، مدیر کل دفتر بازرسی ، امور حقوقی استانداری مازندران و رئیس ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع مازندران فرستاده شده، آمده است: «در راستای دستور استاندار محترم جناب آقای مهندس طاهایی در هامش نامه نماینده محترم مردم شریف نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی و در اجرای مصوبه دولت مبنی بر احداث راه دسترسی به بندر نوشهر به کمربندی از بخشی از اراضی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع نوشهر ، بدینوسیله در روز چهارشنبه 5/4/1392 راس ساعت 10 صبح عملیات اجرایی صورت می پذیرد. لطفا راس ساعت مقرر در محل فرمانداری نوشهر حضور بهم رسانید.» ارسال این نامه به این معنا بود که قرار بود امروز عملیات تخریب باغ گیاهشناسی آغاز شود.
 
«حر منصوری»، دیده بان طبیعت میانکاله که در این تجمع حضور داشت، در این باره به CHN گفت: «پس از صدور نامه مذکور از استانداری مازندران، فعالان زیست محیطی و سازمان های مردم نهاد از سراسر کشور، نسبت به این نامه استانداری مازندران اعلام اعتراض کرده و اقدام به برگزاری یک کمپین اینترنتی حمایتی از این باغ کردند.»
 
او اضافه کرد: «با پیشتر رفتن این حمایت ها قرار بر حضور و تجمع فیزیکی برای جلوگیری از تخریب این باغ  گذاشته شد که این تجمع با 5 تیر 92 یعنی زمان اجرایی شدن پروژه تخریب، همزمان شد.»
 
به گفته او، طی این تجمع فعالان محیط زیست و سازمان های مردم نهاد با در دست داشتن پلاکارد هایی با عناوین "نگذارید بمیرد جنگل – هر انسان = یک درخت و..." مخالفت خود با تخریب بزرگترین و با ارزشترین ذخیره ژنتیکی کشور و خاورمیانه اعلام کردند.
 
این تجمع در سکوت و رعایت کامل قوانین جاری کشور به دور از هر گونه گرایش و حاشیه غیر زیست محیطی توسط تجمع کنندگان و همکاری کامل با پلیس و حمایت و حضور پر رنگ مردم بومی منطقه نوشهر در ساعت 12:20 ظهر به پایان رسید. در آخر پیش از اعلام پایان تجمع، یک بیانیه به امضا تمامی شرکت کنندگان رسید و به مراجع ذی صلاح برای پیگیری درخواست ارائه شد.
 
باغ اکولوژی نوشهر 35 هکتار مساحت دارد و تاسیس آن به سال 1310 برمی گردد. در این باغ درختانی وجود دارد که تا 200 سال عمر دارند. افزون بر کارکرد موزه‌ای باغ و داشتن پایه‌هایی کهنسال از بلند مازو، نمدار، توسکا و ممرز؛ تنها پایه بلوط چوب‌پنبه در ایران، قدیمی‌ترین پایه‌های دارتالاب و ژینکو در کشور در این باغ موجود است. به علاوه، 25 گونه کاج و حدود 30 گونه اکالیپتوس هم در این عرصه 35 هکتاری وجود دارند؛ عرصه‌ای که به دلیل حساسیت بی‌مانند و ارزش بالا به عنوان یک اثر ملی به شماره 17795 در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ثبت شده است. همچنین این باغ تنها مکانی در جهان است که که دو گونه جدید و منحصر به فرد، یعنی اسپیره نوشهری و افرای مازندرانی به‌ طور همزمان در آن زیست می‌کنند.
ر پی انتشار خبر تخریب بخشی از باغ گیاه شناسی نوشهر، جمعی از فعالان محیط زیست شمال کشور با تجمع مقابل درب این باغ اعتراض خود را نسبت به این امر اعلام کردند.

به گزارش مهر، در این تجمع که حدود ۲۰۰ نفر حضور داشتند با در دست داشتن پلاکاردهایی که بر روی آن جملاتی در دفاع از محیط زیست درج شده بود خواستار جلوگیری از تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر شدند.

معاون استاندار مازندران در گفتگو با مهر با اشاره به ضرورت احداث راه دسترسی بندر نوشهر اظهار داشت: این طرح از مصوبات دور سوم سفر دولت بوده و با توجه به آن که بندر نوشهر از بنادر مهم شمال کشور به شمار می رود دولت با تصویب این مصوبه تلاش کرده زمینه و بستر توسعه در این بندر فراهم شود.

سیدعیسی هاشمی افزود: این طرح به منظور رفع معضل ترافیکی ماشین های سنگین در مسیر بندر مصوب شده و در این راستا پیش از این ۱۸ کارگروه تخصصی با حضور مشاورین و کارشناسان ذیربط برگزار شده و بنابر پیشنهاد مشاوران باغ گیاه شناسی دو مسیر غربی خیابان شریعتی و مسیر شرقی باغ خیابان ملت مورد تایید قرار گرفته و در نهایت به جهت حفظ مسائل زیست محیطی و حفظ گونه های نادر درختان و حفظ باغ مسیر اصلی راه دسترسی بندر به ضلع شرقی منتقل شد.

وی با انتقاد از تاخیر در اجرای پروژه گفت: این پروژه به عنوان یک مصوبه هیئت دولت متاسفانه دستخوش تعلل شده و نباید برخی با سنگ اندازی اجرای پروژه را منوط به تاخیر چندین ساله کنند. معاون استاندار مازندران با اشاره به هجمه رسانه ای بیگانگان در خصوص باغ اکولوژیک نوشهر افزود: راه دسترسی بندر نوشهر تنها مسئله بندر نیست بلکه امروز به عنوان یک مطالبه عمومی و مردمی در نظام مطرح است و ساکنین این قسمت شهر خواستار احداث راه هستند.

وی اضافه کرد: کی دشمنان دلشان به حال ما سوخت که این بار برای ما در حال تصمیم گیری هستند و رسانه های خارجی با ایجاد فضاسازی و لابی های رسانه ای و تحریف خبر به دنبال مسائل سیاسی و اجتماعی هستند. وی در پایان تاکید کرد: از امروز تا مدت ۱۰ روز هیئت امنای مرکز تحقیقات گیاه شناسی کشور فرصت دارد تا زمینه احداث راه دسترسی فراهم شود. با حضور معاون استاندار، فرماندار و رئیس مرکز گیاه شناسی شمال کشور و توضیحات مسئولین اعتراض کنندگان به تجمع خود پایان دادند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد