KAЯNEME
KAЯNEME

KAЯNEME

مزایای نگهداری از حیوانات خانگی

در دنباله ی نوشتار، با مزایای نگهداری از حیوانات خانگی بیشتر آشنا شویم...


 

فواید نگهداری از حیوانات
در پی پژوهش های متعدد مشخص شده که نگهداری و ارتباط با حیوانات خانگی می تواند اثرات مثبتی در بهبود سلامت درونی افراد داشته باشد. برخی از پزشکان و روانشناسان اعتقاد دارند که با حضور حیوانات خانگی ، روابط بین انسانها افزایش می یابد و امروزه در این شکی وجود ندارد که حیوانات نوعی تسریع دهنده بهبود رفتاری در اجتماع هستند.
از حیوانات می توان برای بهبود شرایط افرادی که در معرض ناتوانائی های روحی وجسمی قرار دارند استفاده کرد و افزایش و نزدیک شدن حیوانات خانگی به روابط انسانی از طریق ایجاد حمایت عاطفی می تواند از وقایع استرس زا بکاهد. بهار 1387 در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نخستین کارگاه آموزشی ، درمانی اختلالات اعصاب و روان با استفاده از حیوانات دست آموز با حضور اساتید دامپزشکی ، روانپزشکی و بسیاری از علاقه مندان طبیعت برگزار شد. دکتر بهنام اوحدی فوق تخصص اعصاب و روان از دانشگاه تهران در مقدمه اشاره کرد . نخستین مراجعانی که به گونه ای تجربی و شخصی از جانب ایشان تحت درمان با حیوانات دست آموز قرار گرفته اند ، دختران جوانی بودند که به تازگی در یک رابطه عاطفی رانده و رنجور شده بودند. آنها از افسردگی شدید تا متوسط و اضطراب رنج می بردند و به گونه ای که رابطه پر شور از دست رفته ، آنها را به شدت افسرده و دردمند کرده بود.
برامد این رویکرد تجربی و آزمایشی به دارو درمانی معمول شگفت انگیز بود. تمام داروها با شتابی افزون رو به کاهش و پایان گذاشت. دل بستگی به حیوان به خوبی جانشین رابطه از دست رفته شده و اندازه و غنای آن از سوی مراجعان نسبت به رابطه های پرشور پیشین گرانمایه تر و سرشارتر بیان می شد. در ادامه وی اشاره کرد که این روش را به بیماران دچار اختلالات خلقی (به ویژه افسردگی ژرف و شدید) اختلالات اضطرابی و هیستری (اختلالات تبدیلی) ، اختلالات جسمانی سازی و خود بیماری انگاری پیشنهاد نموده است. نگهداشتن حیوانات فقط در زمینه های درمانی نیست بلکه به خود شخص هم در رشد فکری کمک می کند به همین دلیل جوانی که جانداری را اعم از گیاه یا حیوان نگهداری می کند هر روز بر دانسته هایش افزوده می گردد. باید دانست که آثار ارزشمند روان شناختی حیوانات دست آموز فقط درباره افراد دچار اختلال روانپزشکی صادق نیست. همدم بودن با حیوانات و گیاهان خانگی می تواند در رشد شناختی کودکان خردسال و نوجوان بسیار اثر بخش و سودمند باشد. در عمل بسیاری از واقعیت های تلخ و شیرین زندگی را نوجوان خود با همدم بودن با طبیعت جاری پیرامون خویش بسته به هوش خود به سادگی می تواند بیاموزد برای نمونه ، پدران و مادران در آموزش واقعیت های ناگزیر جنسی آمیزشی به فرزندان خود ناتوان هستند و اغلب در این زمینه سردرگم می شوند. نگهداری از حیوانات خانگی به آسانی این مشکل را حل می کند و کودک می تواند با نگاهی همچون والد به حیوان خود بردباری و شکیبایی حسی را از گذر آموزش همین امر به حیوان غریزه مندش فراگیرد و از درگیر شدن در روابط جسورانه و گاه ویرانگر بویژه در سنین آغاز نوجوانی و جوانی پرهیز نماید . مفهوم نگاه و نوازش ، خوب و بد را می توان به کامل ترین صورت در پوشش نگهداری از حیوانات خانگی دست آموز به کودک آموزش داد.
پیشگیری از آلرژی: مطالعات متعددی نشان داده اند کودکانی که در خانه های دارای یک حیوان پشمالو زندگی کرده اند احتمال بروز آلرژی و آسم در بزرگسالی برایشان کمتر است زیرا سیستم ایمنی آنها قویتر شده است.
جذب کننده دوست: حیوانات آغاز کننده مکالمات هستند. اگر اضطراب اجتماعی یا شرم مزمن دارید حیوانات می توانند به شما در ملاقات افراد  کمک کنند.
فواید برای سالمندی: برای سالمندان نگه داشتن یک حیوان دست آموز تمرینی برای داشتن یک همراه است. مطالعات نشان داده است بیماران مبتلا به آلزایمر  که یک دست آموز خانگی داشته اند   اضطراب کمتری نیز از خود نشان داده اند.
فواید برای ذهن و روح: کسانی که حیوان خانگی نگهداری می کنند از افسردگی کمتری رنج می برند،
در موقعیت های استرس زا بهتر می توانند شرایط را تحمل نمایند، فشارخون کمتری هم دارند.

فواید برای قلب: صاحبان یک حیوان دست آموز  که از حمله قلبی رنج می برند نسبت به کسانی که حیوان دست آموز خانگی ندارند مدت طولانی تر زندگی می کنند. کسانی که حیوان دست آموز داشته اند کلسترول کمتری نیز داشته اند.



برای اینکه اظهارنظر در این باره را کاملا برعهده پزشکان اروپایی و در اصل انگلیسی تبار بیندازیم، مطالبی را که آنها در این رابطه در یکی از معتبرترین و مشهورترین مجلات پزشکی دنیا، یعنی نشریه طبی انگلستان به چاپ رسانده‌اند، می‌خوانید:

ارتباط و وابستگی روحی که میان حیوان خانگی و صاحب او ایجاد می‌شود می‌تواند تا حد همان روابط بین انسانی (مثل رابطه یک خواهر و برادر و یا رابطه دو دوست صمیمی) مستحکم و عمیق شود و به همین ترتیب می‌تواند، فواید روحی- روانی مشابه آن را هم داشته باشد. از دست دادن و مرگ این حیوان خانگی گاهی با عوارض روحی شدید برای فرد صاحب آن همراه می‌شود که شبیه داغ‌دیدگی عزاداری‌هایی است که در هنگام فوت یکی از اقوام اتفاق می‌افتد. صاحب این حیوان ممکن است به هیچ عنوان تحمل و ظرفیت پذیرش بیماری یا مرگ حیوانش را نداشته باشد و به دنبال بروز چنین مشکلاتی، با عوارض و پیامدهای ناخوشایند روحی و روانی که گاهی غیرقابل جبران هستند و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند روبه‌رو شود.


حیوانات خانگی و سلامت جسمانی
تحقیقات و پژوهش‌های دهه 1980، این طرز تفکر را ایجاد کرده بودند که داشتن و نگهداری حیوانات خانگی با افزایش طول عمر همراه است و منافع متعددی برای سلامتی انسان دارد.
به طور مثال این تحقیقات نشان داده بودند، افرادی که دچار سکته‌های قلبی می‌شوند اگر حیوان خانگی داشته باشند، نسبت به افرادی که از این حیوانات در خانه خود نگهداری نمی‌کنند، مرگ و میر کمتری دارند. درضمن، همین مطالعات دهه 80 اثبات کرده بودند، افرادی که حیوان یا حیواناتی را در خانه خود نگهداری می‌کنند، نسبت به دیگران بسیار کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و کمتر بیمار می‌شوند و حتی این مسأله باعث شده بود که پژوهشگران این طور فرض کنند که نگهداری حیوانات خانگی سبب افزایش طول عمر و افزایش سطح سلامتی می‌شود.
این قبیل خبرهای خوشایند در جوامع اروپایی و آمریکایی چندان پیچید که ظرف چند سال، تب حیوانات خانگی در این کشورها فراگیر شد و بسیاری از خانه‌ها، نه یک حیوان بلکه چند حیوان خانگی را نگهداری می‌کردند. مسلما خبرهای خوشایندی مانند کاهش خطر وقوع حملات قلبی‌-‌عروقی در دارندگان حیوانات خانگی و نیز بهبود سلامت جسمی و روحی‌روانی سالمندانی که از این حیوانات نگهداری می‌کردند، بسیار جذاب و وسوسه‌کننده بودند. تنها شکی که وجود داشت، درباره سلامت کودکان بود که آن هم براساس نتایج یک مطالعه دیگر روی خردسالان از بین رفت. طبق نتایج این مطالعه، کودکانی که طی اولین سال زندگی خود در مواجهه با حیوانات خانگی قرار گرفته و در خانه‌هایی بزرگ شده بودند که در آنها حیوانات خانگی نیز زندگی می‌کردند، کمتر از بچه‌های دیگر به بیماری‌هایی مانند آسم و رینیت آلرژیک مبتلا می‌شدند.
برخی پزشکان معتقد بودند که این تفاوت‌ها به این علت است که به طور کلی سطح اجتماعی‌اقتصادی افرادی که حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، بهتر از دیگر افراد جامعه است و همین مسأله است که سبب می‌شود سطح سلامتی آنها بهتر باشد اما طی سال‌های بعد، مطالعاتی که در این زمینه انجام شد، نشان داد سطح اجتماعی‌اقتصادی این افراد با افراد دیگر جامعه تفاوت قابل توجهی ندارد و با این حساب این طور برداشت شد که نگهداری حیوانات خانگی بدون توجه به سطح اجتماعی‌اقتصادی افراد، فواید خوبی روی سلامتی آنها خواهد داشت.
اگرچه مطالعات اولیه بسیار جذاب بودند و باعث تشویق مردم برای نگهداری حیوانات خانگی شدند اما مطالعاتی که طی سال‌های بعدی انجام شد، نتایج معکوسی در برداشت و نتایج اولیه را نقض کرد. به طور مثال، نتایجی که از مطالعه درباره ارتباط، حیوانات خانگی و آلرژی به دست آمد، ضد و نقیض بودند و دیگر نمایانگر اثرات پیشگیری‌کننده این حیوانات در برابر حساسیت و آلرژی نبودند.
حتی برخی از مطالعات نشان دادند که بین مواجهه با حیوانات خانگی و بروز آسم، حساسیت و آلرژی، ارتباط وجود دارد. اگر مواجهه با حیوانات کم باشد ممکن است دستگاه ایمنی بدن را تحریک کند و افراد را به چنین بیماری‌هایی مستعد کند اما برعکس، اگر میزان مواجهه زیاد باشد، ممکن است در برابر بروز بیماری‌های مزبور از فرد محافظت کند. برخی نیز ابراز کرده‌اند احتمال بروز حساسیت و آسم در مواجهه با حیوانات خانگی، به سن فرد در هنگام چنین مواجهه‌هایی بستگی دارد. این طور که از اخبار برمی‌آید، مطالعات جدید اثری از فواید قلبی‌عروقی نیز نشان نداده‌اند و باز هم نتایجی متضاد با یافته‌های مطالعات دهه 1980 به دست آورده‌اند. از طرفی اثبات کرده‌اند که نگهداری حیوانات خانگی به کاهش نیاز به مراجعه و ویزیت پزشک هم منجر نمی‌شود و برای افراد سالخورده نیز هیچ سود و منفعت روحی‌روانی یا جسمانی خاصی ندارد.
در اصل این طور به نظر می‌رسد که تمام مطالعات دهه 1980، نتایجی غیرواقعی داشته‌اند و تنها به طور کاذب موجب شده بودند که مردم اروپا و آمریکا را به سمت نگهداری این قبیل حیوانات سوق دهند.

تعاریف اشتباه هستند
با توجه به نتایج ضد و نقیضی که طی سال‌های گذشته به دست آمده‌اند، امروزه برخی از پزشکان معتقدند نباید به همین سادگی درباره موضوع نگهداری حیوانات در منزل اظهارنظر کرد. آنها معتقدند اظهار نظر درباره ارتباط بین میزان ابتلا به یک بیماری خاص و حضور داشتن یا نداشتن حیوانات خانگی در منزل، کار چندان صحیحی نیست، بلکه باید مشخص کرد که آیا نگهداری حیوانات خانگی باعث بهبود کلی کیفیت زندگی (که شاخصی مشتمل بر جنبه‌های جسمانی و روانی سلامتی است) می‌شود یا خیر؟
به هر حال برخی از پزشکان معتقدند حیوانات خانگی از بعد روانی روی انسان‌ها اثر می‌گذارند. آنها معتقدند نگهداری این موجودات باعث می‌شود که افراد روابط اجتماعی بیشتری داشته باشند و سال‌هاست مشخص شده، که افزایش روابط اجتماعی و دوری از تنهایی به طور غیرمستقیم سطح سلامتی فرد را افزایش می‌دهد. امروزه دیگر شکی وجود ندارد که حیوانات نوعی کاتالیزور اجتماعی هستند و روابط بین انسان‌ها را افزایش می‌دهند. به همین دلیل برخی از پزشکان و روان‌شناسان معتقدند، از حیوانات می‌توان برای بهبود شرایط افرادی که در معرض طرد و یا گوشه‌گیری اجتماعی هستند (نظیر افراد سالخورده و یا افرادی که دچار ناتوانی‌های جسمانی هستند) استفاده کرد، چرا که اینها از نظر جسمانی فاقد توانایی‌های لازم برای برقراری ارتباط با هم سن و سالان پرتوان‌تر خود هستند و این ویژگی حیوانات که باعث افزایش تقابل و ارتباط انسان‌ها است می‌تواند از گوشه‌گیری آنها جلوگیری کند. به هر حال، برقراری روابط نزدیک انسانی اثرات مفیدی روی سطح سلامتی افراد دارد که غیرقابل انکار است.
بسیاری معتقدند نزدیک‌تر شدن روابط انسانی از طریق ایجاد یک حمایت عاطفی می‌تواند از میزان وقایع استرس‌زا بکاهد اما نکته مهم اینجاست که برای برقراری روابط نزدیک انسانی آیا تنها راه ممکن، نگه داشتن حیوانات خانگی است؟ درست است که برقراری روابط انسانی و افزایش حمایت‌های اجتماعی می‌توانند اثرات بسیار مفیدی روی سطح سلامتی انسان‌ها داشته باشند و تاکنون فواید آنها در کاهش اعتیاد به دخانیات، کاستن و درمان پرفشاری خون، تنظیم چربی‌های خون، کاهش وزن و نیز افزایش سطح فعالیت‌های جسمانی اثبات شده است اما برای دستیابی به روابط نزدیک و گرم میان انسان‌ها نیاز نیست که دست به دامان حیوانات شد.
به عقیده ما فرهنگ ایرانی و اصیل کشورمان، خود انگیزه و ابزاری قدرتمند برای دستیابی به این هدف است.

جدیدترین نظرات
اما بالاخره تکلیف چیست؟ آیا از نظر پزشکی نگهداری حیوانات خانگی صحیح است یا خیر؟ باز هم باید گفت نمی‌توان اظهارنظر قطعی در این باره داشت اما نتایج آخرین مطالعه‌ای که هفته گذشته در یکی از مجلات معتبر دنیا به چاپ رسیده است نشان می‌دهد، صاحبان حیوانات خانگی بیش از بقیه مردم دچار بیماری می‌شوند بنابراین پژوهشگران این طرح در مورد این اقدام هشدار داده‌اند.
براساس نتایج این مطالعه جدید برخلاف تصور همگان، افرادی که در خانه خود از حیوانات مختلف نگهداری می‌کنند، معمولا افرادی شاداب، پرتحرک و ورزشکار نیستند. این مطالعه مشخص کرد که برخلاف افکار جاری، سطح تحصیلات و سطح فرهنگی‌اجتماعی افرادی که در منزل حیوانات خانگی دارند، پایین‌تر از افرادی است که چنین حیواناتی ندارند. این افراد معمولا چاق‌تر هستند، بیشتر سیگار می‌کشند، کمتر ورزش می‌کنند و سطح کلی سلامت جسمانی آنها نیز پایین‌تر است.
جالب اینجاست که نگهداری حیوانات خانگی با بالا رفتن میزان ابتلا به بیماری‌های بسیار مهمی شامل افزایش فشارخون، دیابت، زخم معده، سیاتیک، میگرن، افسردگی و نیز حملات وحشت (به عنوان یک بیماری مهم روانی) همراه است. با این حال، پژوهشگران این طرح اعلام کرده‌اند که شاید تمام این عوارض ناشی از وضعیت اجتماعی‌اقتصادی این افراد باشد و واقعا ربطی به حیوانات خانگی نداشته باشد.
باوجود تمام این توصیفات، فعلا به نظر می‌رسد که این اقدام از نظر پزشکی منفعت خاصی ندارد و حتی ممکن است با عوارض و بیماری‌های خاصی هم همراه باشد. پس باید درباره نگهداری این حیوانات در منزل بیشتر فکر کرد.‌

اهمیت موضوع
آیا این مسأله آن قدر اهمیت دارد که مورد بررسی و توجه قرار گیرد؟ این سوالی است که بسیاری در ذهن خود دارند و جواب آن هم براساس آمارها کاملا مشخص و قابل توجیه است:
1) در حال حاضر در کشور انگلستان، بیش از نیمی از منازل دارای حداقل یک حیوان خانگی هستند.
2) جالب اینجاست که بیش از 90 درصد صاحبان این حیوانات، حیوان خانگی خود را عضو مهمی از خانواده خود می‌دانند.
3) 70 درصد از دارندگان حیوانات خانگی، توصیه‌های پزشکان در مورد ایجاد حساسیت و آلرژی در آنها را بدون توجه و اهمیت دادن، فراموش می‌کنند تا باز هم بتوانند حیوان خود را نگهدارند.





فواید نگهداری از حیوانات خانگی برای کودک
گفته شد کودکان نباید هر حیوانی را تحت مراقبت قرار دهند، زیرا حیوانات هر یک اثر جداگانه‌ای بر کودک می‌گذارند. مثلاً نگهداری از سگ برای کودک خطر داشته و ممکن است رفتار آن با خلق و خوی کودک همخوانی نداشته باشد. بنابراین در این فصل نگهداری از جوجه مطلوب‌ترین گزینه است. لذا روانشناسان معتقدند نگهداری حیوانات خانگی از چند جهت برای کودک مفید است.
نگهداری از جوجه به کودک کمک می‌کند تا احساسات مثبتش را درباره حیوانات رشد داده و باعث افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس او شود. به‌طور کلی ارتباط مثبت با حیوانات می‌تواند به رشد ارتباط‌های معتمدانه با دیگران کمک کند. ارتباط خوب با یک حیوان به رشد ارتباط غیر‌کلامی،‌یکدلی و همدلی او نیز کمک می‌کند. حیوانات می‌توانند موقعیت‌های متفاوتی برای کودکان فراهم کنند. حیوانات باعث می‌شوند تا کودک با به‌کار گرفتن سبک خودگویی تفکرات و رازهایی شخصی برای خود داشته باشد. کودک در ارتباط با حیوانات فرایندهای دیگر زندگی را از تولد گرفته تا مرگ، سرماخوردگی و... تجربه و درک می‌کند، زیرا یک ارتباط مناسب با طبیعت پیدا کرده و از طرف دیگر نیازهای عاطفی او پاسخ داده می‌شود.»
دکتر همت یارزاده می‌افزاید: «کودکان در ارتباط با حیوانات هم ارتباط با دیگران را فراگرفته و هم دوست داشتن و عاطفه را تجربه می‌کنند، آنها از طرف دیگر فقدان و عزا را نیز به معنای واقعی تجربه می‌کنند.»
شفایی در این مورد می‌گوید: «هنگام مرگ جوجه، کودک یک گام جلوتر افتاده و او از نظر عاطفی احساس تعلق خاطر و فقدان را تجربه می‌کند. بنابراین در بسیاری مواقع فرآیند سوگ و عزاداری را در کودکی که جوجه‌اش را از دست داده است، می‌بینیم. این فرآیند، یک گام کودک را جلوتر برده و کودک درک می‌کند که اگر اکنون جوجه‌اش را از دست داده، دیگر قابل برگشت نیست و جوجه مثل عروسک او نبوده که در صورت خراب شدن، دوباره تعمیر شود.»

به هر حال در این دوره کودکان به لحاظ عاطفی بسیار رشد می‌کنند. شفایی می‌گوید: «کودکان در نگهداری از حیوانات دو خصیصه را رشد می‌دهند؛ یکی مسئولیت‌پذیری و دیگری مراقبت از حیوان. کودک در این جریان یاد می‌گیرد که با بموقع غذا دادن به حیوان، از او مراقبت کند اما کودکانی که حیوانات خود را آزار می‌دهند، در واقع احساس مسئولیت نسبت به حیوان خانگی را به درستی نپذیرفته‌اند.»
دکتر همت یارزاده هم می‌گوید: «در صورتی که حیوان‌آزاری از سوی کودک ادامه پیدا کرد، احتمال بروز مشکلات عاطفی در کودک وجود دارد و احتمال این که آنها در بزرگسالی مشکلات روانپزشکی پیدا کنند، زیاد است.»
اما شفایی در این مورد معتقد است: رواشناسان بر این اعتقاد نیستند که کودکانی که حیوان‌آزاری می‌کنند، حتماً به اختلالات روانی در بزرگسالی مبتلا می‌شوند.


حیوانات برای شفا
مانند بعضی از غذاها که اثر شفادهنده ودرمان‌کننده دارند ‌تماس داشتن با بسیاری از جانوران و حیوانات نیز می‌تواند تاثیر خوبی را به دنبال داشته باشد و این موضوع ارتباطی باطبیعت‌پرستی ندارد. حیوانات بخشنده‌اند و به سرعت فراموش می‌کنند. شایدخداوند حضور آنها را به ما بخشیده است تا عشق بدون شرط را درک و تجربه کنیم.علاوهبر همه آنچه که درباره عشق نوشته شده است میلیون‌ها انسان وجود دارند که تا به حالعبارت "دوستت دارم" را به کار نبرده‌اند. میلیون‌ها انسان دیگر وجود دارند که هرگزاین عبارت پرانرژی را نشنیده‌اند و خیلی بیشترند کسانی که هرگز عشق را حسنکرده‌اند. دکتر دین اورنیش در کتاب عشق و بقامی گویدبقای ما به قدرتشفادهی عشق، صمیمیت و روابطمان بستگی دارد.قدرت شفادهی عشق، به عشق میان انسان‌هامحدود نمی‌شود. امروزه دانشمندان در تحقیقات خود و بررسی روابط بین حیوانات هم بهاین نتایج رسیده‌اند.
نمونه‌های بسیاری از توانمندی حیوانات در تاثیرات درمانی و شفادهیو روابط عاطفی که با بسیاری از انسانها برقرار می‌کنند مشاهده شده است. لاریدوسی از یک مطالعه که در دانشگاه دوک انجام شده نمونه مستندی را ارائه می‌دهد. پسرجوانی به نام هوف در خانه‌اش تعدادی کبوتر را نگهداری می‌کرد. او به پای هر پرندهیک نشانه به صورت یک شماره وصل می‌کرد تا بتواند آنها را تشخیص دهد. روزی یککبوتر زخمی را در باغ پیدا کرد. به کبوتر کمک کرد و تا زمانی که خوب شد از اونگهداری نمود. زمستان آن سال هوف به شدت بیمار شد و برای عمل جراحی به بیمارستانی دردویست مایل دورتر رفت. یک شب بسیار سرد و برفی او صدای آرامی را از پشتپنجره اتاقش در بیمارستان شنید. وقتی که پرستار پنجره را باز کرد یک کبوتر به دروناتاق پرید و روی سینه هوف نشست. پس از بررسی پای کبوتر هوف نشانه خودش را دید.یکی از همان کبوترهای خانگی بود. به نظر بسیار بعید می‌رسید که کبوتر این همه راه راپرواز کرده باشد اما به هرحال او جایی رفته بود که دوستش به عشق و درمان نیاز داشت.


حیوانات خانگی و طول عمر بیشتر
دکتر مایکل روزین معتقد است کسانی که از حیوانات و پرندگان خانگی نگهداری می‌کنند جوانتر از هم سن و سالان خود باقی می‌مانند. او در کتابی با همین عنوانبه این نتیجه رسیده است که درمورد حمله قلبی آنها که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کرده‌اند 49 درصد جان سالم بدر برده اند اما از بین آنهاییکه هیچ حیوانی را در خانه نداشته‌اند تنها 27 درصد زنده مانده‌اند.اگر گیاه یاحیوان به صورت متناسب و هماهنگ انتخاب شوند انتظار چنین تاثیراتیبیشتر است. در بیشتر موارد دوستداران حیوانات معتقدند که حضور حیوانات در زندگیآنها تاثیرات عمیق و ژرفی داشته است. شاید یکی از دلایل طول عمر و سلامت بیشتر روستاییان مربوط بهارتباط بیشتر آنان با حیوانات باشد.
آیا می‌توان گفت که خداوند حضور حیوانات کوچک خانگی را به ما عطاکرده تا معنی عشق بدون شرط را بفهمیم؟ می‌توانیم حیواناتمان را سرزنش و تنبیه کردهو آنها را زمانی که مطابق میل ما رفتار نمی‌کنند، در جایی حبس کنیم. اما زمانی کهبه سوی آنها برمی‌گردیم تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا آنها دوباره صورت خود را بهپاهایمان بمالند و مشتاقانه گوشه‌های لباس ما را بکشند و بازی کنند. شاید آنها برایاین در زندگی ما هستند تا نوع خاصی از دوست داشتن را تجربه کنیم، دوست داشتنی که درمقیاس روابط پر از شرط و شروط بسیاری از انسانها نمی‌گنجد.اگر می‌توانستیم مانندآنها ببخشیم و دوست بداریم، با همان خلوص و با همان سرعت، چه مردمان سالم و خوشبختیبودیم.

قدرت شفادهی حیوانات
لیم هونگ آنبه شدت افسرده بود. مردی حدودا چهل ساله و مبتلا به شیزوفرنی. دکتر ماهادیوان، رییس بیمارستانی که او به مدت طولانی درآنجا بستری بود، تصمیم گرفت تا بیماران را به دیدن مزرعه پرورش اسب که در همسایگیبیمارستان بود، ببرد و از فضای آنجا لذت ببرند.لیم، ابتدا هیچ تمایلی برای ترکشبانه‌روزی نداشت، اما سرانجام شروع کرد به قدم زدن در بین مزرعه، آب دادن بهاسب‌ها و گاهی مراقبت‌های بسیار ساده از بعضی از آنها. بعد از مدتی ارتباطدوجانبه‌ای بین او و اسب‌ها برقرار شد. این دوستی و رفت و آمد به میان اسب‌ها، اورا برای ارتباط با مردم آماده کرد و لیم برای اولین بار با کارمندان شبانه‌روزیصحبت کرد و پس از مدت کوتاهی با کمک دکتر ماهادیوان توانست شغل ساده‌ای پیدا کند. دکتر ماهادیوان میگوید.

طبیعت، درمانگاه و دانشگاه
بسیاری از الگوهای پویای کیهانی و کدهای تعلیمی آسمان، درجانداران نقشه بسته است و با نگاهی عمیق به آنها می‌توان آنها را استخراج نمود.
برگرفته از مقدمه کتاب تاثیر حیوانات بر سرنوشتما". طی 50 سال گذشته، دانشمندان در سراسر جهان نوعی درمان براساس همنشینی باحیواناترا بنا نهاده‌اند.
در دانشگاه کمبریج در انگلستان، محققان کشف کرده‌اند که اغلب کسانی که به مدت حداقل یک ماه حیوانی خانگی را در خانه خود نگهداری می‌کرده‌اند دردهای مزمنشان به طور محسوس و مشخصی کاهش یافته است.
موسسه تحقیقاتی پزشکی بیکر در ملبورن استرالیادر یک بررسی نشان داده است که از بین 6000 بیمار مورد مطالعه، آنهایی که حیوان خانگی نگهداری می‌کرده‌اند، فشار خون کمتر، کلسترول کمتر و حمله قلبی کمتری داشته‌اند. محققان آمریکایی هم به این نتیجه رسیده‌اند آنهایی که پرندگان رانگهداری می‌کنند و دچار حمله قلبی می‌شوند، اغلب به مدت طولانی‌تری بعد از حملهقلبی زنده می‌مانند.رییس بخش روانشناسی بیمارستان توکیو معتقد است که حیوانات می‌توانند برای از بین بردن حس تنهایی به ما کمک کنند.آنها با ایجاد یک رابطه حسی که عمدتا براساس نیاز طبیعی آنهاست، ما راتشویق به ایجاد یک رابطه متقابل می‌کنند.زمانی که زلزله ویرانگر کوبه در سال 1955 همه شهر را ویران کرد بسیاری از مردم درسالن‌های عمومی اسکان داده شده بودند. با وجود آنکه طبق قانون، حضور حیوانات درمراکز عمومی ممنوع بود مسئولین این اجازه را به مردم دادند تا حیوانات خود را بهاماکن اسکان موقت ببرند. به دنبال اتخاذ این تصمیم، تجربه بسیار موفقی به دست آمد.دکتر جین کاتو رییس انجمن بیمارستان‌های دامپزشکی ژاپن می‌گوید:
مردمی که حیوانات خود را به همراه داشتند به وضوح شادتر بوده و بسیار بهتر با بحران مقابله کردند.جسم انسان انرژی یا امواجی از خود ساطع می‌کند که دارای بسامدی به خصوص است. اکثرنقایص ارتعاشی زمانی رخ می‌دهد که امواج ناهماهنگ با امواج ما، احاطه‌مان کنند که در این صورت حیوانات خانگی می‌توانند مانند فیلتری عمل کرده و با تصفیه امواج پیرامون ما زندگی سالم‌تری را برایمان به ارمغان بیاورند.
شاید به همین دلیل است که در زمان‌های قدیم که فاصله بین انسان و طبیعت کمتر بود بیماریها هم کمتر از انواعامروزی بود. امروزه هم با توجه به تحقیقات و تجارب متعدد، نمی‌توان تاثیر حیواناترا بر زندگیانسان انکار نمود. این تاثیرات به خصوص در جوامعی که روابط انسانیتضعیف شده است (مانند جوامع غربی) نقش موثرتری دارد و در واقع ابزاری برای تجربه ویادآوری روابط دوستانه و به دور از معامله‌گری است.
می توان دل نگران سلامت معنوی انسان بود و به اهمیت معنوی طبیعت توجه نکرد.
 انگیزهایی که سبب می شود تا افراد مبادرت به تهیه و نگهداری حیوان خانگی کنند بسیار حائز اهمیت است بنابراین این افراد را دسته بندی می کنیم افرادی که حیوان خانگی تهیه و نگهداری می کنند شامل موارد زیر هستند:
1-کسانی که عاشق حیوانات می باشند و بار مسئولیت اشرف مخلوقات بر دوش آنها سنگینی می کند. این افراد از کودکی با حیوانات آشنا بودند. این افراد حیوانی را که تهیه و نگهداری می کنند همچون عضوی از خانواده خود می پندارند و به تمام مسایل بهداشتی و درمانهای بموقع انگلی و واکسیناسیون این حیوانات اهمیت می دهند. خود این افراد به دو دسته تقسیم می شوند:
الف_ آنهای که به صورت افراطی علاقه به حیوانات دارند و کلا انسان را مزاحم و نابود کننده حریم حیوانات می دانند.ب- آنهای که به صورت معقولتر علاقه به حیوانات دارند و کلا تلاش می کنند که حیوانات در کنار و حمایت انسان به زندگی خود ادامه دهند
2- افرادی که تنها هستند و به دنبال موجود و یا فردی می گردند تا تنهای خود را با آن پر کنند. این افراد امکان دارد علاقه خاصی به حیوان نداشته باشند در صورتی که حیوان مورد نظر انتظار آنها را برطرف کند آنها نسبت به حیوان علاقمند می شوند و در غیر این صورت از نگهداری حیوان خانگی پشیمان می شوند.
3- افرادی که دچار بیماریهایی افسردگی و یا اختلالات روانی شده اند. این افراد حتما باید با روانشناس خود مشورت نمایند. این افراد بهتر است حیوان بالغ و تربیت شده تهیه نمایند تا انتظارات آنها را برآورده کند، کسانی که به این منظور حیوان خانگی تهیه می کنند باید بدانند که حیوان خانگی در بر طرف کردن اختلات روانی بسیار موثر است ولی همان حیوان می تواند سبب آشفتگی های روانی بیشتر نیز شود ( افسردگی صاحب حیوان بدلیل بیماری، یا اختلالات رفتاری خود حیوان خانگی).
4- مد پرستها: این افراد کسانی هستند که بیشتر برای اینکه به دیگران نشان دهند که آنها هم در جامعه مدرن، دارای جایگاهی هستند اقدام به تهیه حیوان خانگی می کنند. از دید دامپزشکان این افراد بیشترین خطر برای بهداشت عمومی جامعه و دوستداران حیوانات هستند. چون این افراد به حیوان خانگی همانند کالای جهت تبلغ خود می نگرند و ارزش درمانی و بهداشتی برای حیوان خانگی قائل نیستند. این افراد جهت نشان دادن مد حیوان خانگی خود را به نمایش عموم می گذارند و سعی می کنند ناتوانیها و سرخوردگی در نزد جامع را توسط حیوانات معصوم و بی گناه پوشش دهند. این افراد عموما برهم زننده نظم عمومی جامعه هستند
5- کودکان و نوجوانان: اصرار و پافشاری آنها موجب می شود تا والدین اقدام به تهیه حیوان خانگی برای آنها نمایند. توصیه می شود والدین قبل از تهیه حیوان خانگی با دامپزشک در مورد شرایط نگهداری حیوان خانگی مشورت نمایند. این افراد نیز به دو دسته تقسیم می شوند:
الف- کودکان و نوجوانانی که در دست دوستان خود حیوان خانگی دیده اند و علاقمند به حیوان خانگی می شوند. بیشتر این افراد دچار علاقه گذرا می شوند و بعد از مدتی از تهیه حیوان خانگی پشیمان می شوند
ب- کودکان و نوجوانانی که کاملا علاقه به حیوانات دارند. این افراد باید شرایط محیطی و خانوادگی به آنها یاد آوری شود زیرا اگر خانواده و یا اجتماعی که با آن زندگی می کنند حیوان آنها را نپذیرد دچار سرخوردگی شدید می شوند.



اگر حیوانات را واقعاً دوست داریم، چند اصل ساده را فراموش نکنیم:

مالکیت یک حیوان؟
همیشه به یاد داشته باشیم که ما حافظ حیوانات هستیم نه مالک آنها. در روابط انسان با حیوان همانند روابط انسان با انسان "مالکیت" معنایی ندارد.

حیوان​دوستی یا حیوان​آزاری؟

مرز بین حیوان​دوستی و حیوان​آزاری گاهی بسیار باریک است. نگهداری یک بلبل خرمای تنها در یک قفس، حیوان​آزاری است نه حیوان​دوستی. اگر برای آنکه پرنده بخواند، او را تنها نگه داشته​ایم، بهتر است به جای تنها گذاشتن پرندۀ بیچاره، صدای آواز یک بلبل را ضبط کنیم و از ضبط صوت یا کامپیوتر برای پخش مداوم صدا استفاده کنیم! ما زندانبان حیوانات نیستیم. بهتر است عشق خود به حیوانات را با آزاد کردن آنها (در صورت امکان) و یا حداقل با فراهم کردن اسباب شادی آنها نشان دهیم نه با اسیر کردن و گرفتن خوشی​های آنها. اگر حیوانی امکان زندگی آزاد در طبیعت را دارد، او را اسیر نکنیم. نگهداری یک یا حتی دو یا چند بلبل در قفس در حالی که صدها بلبل آزادانه در شهر زندگی می​کنند و مشکل خاصی برای زندگی در طبیعت ندارند، نشانۀ حیوان​دوستی ما نیست. نگهداری یک موش یا خرگوش در قفس یا نگهداری یک همستر در یک آکواریوم، نشانۀ حیوان​دوستی نیست. زندانی کردن یک حیوان وحشی در صورتی که حیوان بدون کمک ما قادر به زندگی در طبیعت باشد، حیوان​آزاری است.  در مورد حیواناتی مثل موش​ها، پرندگان کوچک، حیوانات وحشی اسیر، لاک پشت​ها و ... که هنوز قابلیت زندگی در طبیعت را دارند، بهتر است در مورد زندگی طبیعی حیوان تحقیق کنیم و کم کم شرایطی فراهم کنیم که حیوان بتواند به طبیعت بازگردد. با آوردن بهانه​هایی مثل "خودش هم به من یا به ​اینجا عادت کرده است" یا "اگر هم من آزادش کنم، کس دیگری او را اسیر می​کند" خود را گول نزنیم!
 
آیا شرایط نگهداری یک حیوان خانگی را داریم؟
حتی در مورد حیواناتی که کاملاً اهلی شده​اند یا شرایط محیطی برای آزاد کردن آنها مناسب نیست، بهتر است قبل از آوردن حیوان به خانه از خود بپرسیم "آیا ما حداقل شرایط لازم برای نگهداری این حیوان را داریم؟"
1-  اگر شما با خانواده خود و یا دیگر دوستان خود زندگی می کنید قبل از تهیه حیوان خانگی با هم خانه هایتان در مورد نگهداری حیوان خانگی صحبت کنید و ببینید آیا آنها با تصمیم شما موافق می باشند یا خیر؟ آگراعضای خانه شما موافقت نکردند مطمئن باشید شرایط شما جهت نگهداری حیوان خانگی مناسب نیست و از نگهداری حیوان خانگی منصرف شوید. در صورتی که حیوان خانگی به خانه خود بیاورید طی چند روز یا هفته و حتی در مواردی چند ساعت مجبور هستید که حیوان را از خانه خود خارج کنید. این نکته بخصوص برای فرزندانی که بدون اجازه پدر و مادر خود مبادرت به خرید حیوان خانگی می کنند بسیار اهمیت دارد، همچنین زوجهای نیز در این مورد به توافق و نظر همسر خود احترام بگذارند. در نظر داشته باشید که شما یک انسان هستید و دارای خصوصیات اجتماعی زیستند، پس در صورتی که هم خانه ای، شما را طرد کند شما نمی توانید با حیوانات زندگی کنید.
2-  بعد از کسب موافقت خانواده و یا هم خانه ایتان شرایط همسایه هایی خود را بسنجید. در نظر داشته باشید در تمام دنیا نگهداری حیوان خانگی در صورتی که همسایه ها معترض شوند ممنوع است، بنابراین اگر همسایه های شما با نگهداری حیوان خانگی در آپارتمان مخالف می باشند شما هم باید از نگهداری حیوان خانگی صرف نظر کنید.
3-  ممکن است با خرید حیوان خانگی برخی از دوستان و اقوام دیگر به خانه شما نیایند، خودتان این موضوع را بررسی کنید که آیا ارتباط با این افراد برای شما اهمیت دارد یا خیر؟
4-  نگهداری حیوان خانگی دردسرها و شرایط خود را می خواهد اولین مشکلی که نگهداری حیوان خانگی برای شما ایجاد می کند محددیت در بسیاری از سفرهای شما است، همچنین شما نمی توانید حیوان خود را به بسیاری از مهمانیها  و مکانها ی دیگر ببرید.
5-  آموزش دستشویی برای حیوانات مستلزم صرف وقت است، اگر شما آموزش لازم را به حیوان خود ندهید تمام مکان زندگی شما محل توالت حیوانتان خواهد شد.
6-  نگهداری حیوان خانگی هزینه های را برای شما خواهد داشت که شامل: هزینه خرید خود حیوان، هزینه معاینات فصلی و واکسیناسیون، هزینه مسایل بهداشتی، غذا و لوازم جانبی حیوان است.
7-  قبل از تهیه هر نوع حیوان خانگی با دامپزشک خود مشورت نمائید تا با مسایلی مانند: شیوه های کنترل پارس کردن، نحوه آموزش دستشویی، شیوه نگهداری حیوان، مسایل بهداشتی و درمانی و همچنین نوع و وعده های تغذیه آشنا شوید
 
یک حیوان یا چند حیوان؟
نگهداری بسیاری از حیوانات مثل پرندگان، همستر، موش و خرگوش به صورت تکی اشتباه است. این حیوانات حداقل باید به صورت جفت نگهداری شوند. البته جوندگان باید با عمل جراحی عقیم شوند چون در غیر این صورت تعداد آنها خیلی سریع زیاد می​شود. در مورد حیواناتی مثل سگ و گربه، تصمیم در مورد نگهداری یک یا چند حیوان، بستگی به شخصیت حیوان و وقت شما دارد:
شخصیت حیوان: بسیاری از سگ​ها و گربه​ها از داشتن یک هم بازی دائمی ​لذّت می​برند در حالی که برخی دیگر تک​رو هستند و ترجیح می​دهند تنها ساعاتی از روز را با هم​نوعان خود بگذرانند.
وقت شما: اگر در طول روز وقت کافی برای بازی و سرگرمی ​با سگ یا گربۀ خود را ندارید یا این که حیوان باید چند ساعت در روز تنها بماند، بهتر است دو سگ یا گربه را با هم نگه دارید تا با هم بازی کنند و مشغول شوند. در کنار هم​بازی، فراهم کردن وسایل سرگرمی ​و بازی هم اهمیت زیادی دارد. با این حال، فراموش نکنید که حتی در صورت نگهداری دو سگ یا دو گربه، تنها گذاشتن آنها در خانه و مخصوصاً در آپارتمان برای بیشتر از ۵ ساعت در روز اشتباه است. این کار به مرور زمان، باعث به وجود آمدن ناراحتی​های روانی در سگ​ها و گربه​ها می​شود

           
بازار حیوانات خانگی در ایران
بازار خرید و فروش حیوانات خانگی از جمله بازارهای پررونق و پرطرفدار درخارج از کشور است که با گردش پول فراوان نقش اساسی در پویایی اقتصاد این کشورها داشته است و امروزه کشورهای آلمان، فرانسه، آمریکا و انگلیس تبدیل به ابرقدرت های خرید و فروش حیوانات خانگی شده و بازارهای جهانی این کالاها را به دست گرفته اند.
در کشور ما نیز به رغم این که ایرانیان اولین کسانی بودند که حیوانات وحشی را رام کرده واز آن ها در خانه نگهداری کرده اند همچنان به علت شرایط فرهنگی و مذهبی بازار خرید و فروش حیوانات خانگی ناشناخته و گمنام مانده است و فقط طی چند سال اخیر و آغاز دهه 80، این بازار رونق کمی داشته است.برخی حیوانات خانگی ایرانی با بیش از ۱۰ برابر قیمت در بازارهای جهانی به فروش میرسند .
امروزه علاوه بر پرندگان که از دیرباز مورد توجه خریداران بوده اند حیواناتی مثل سگ، گربه، سنجاب، همستر، میمون، خوکچه های هندی، موش، مار، لاک پشت و خرگوش نیز طرفداران خاص خود را پیدا کرده اند.


پرندگان
خانواده پرندگان بزرگترین گروه از حیوانات هستند که به خاطر زیبایی، تنوع رنگ و صدایشان مورد توجه انسان قرار گرفته اند.خانواده پرندگان خانگی را میتوان به انواعی چون قناری، بلبل، طوطی، فهره، مرغ عشق، مرغ مینا، فنچ، هفت رنگ و طرقه تقسیم کرد و در این میان قناری ها بیشتر مورد توجه و علاقه مردم هستند که خود به گونه های مختلفی چون رسمی، جی بر، جی بس، یورک شایر، هلندی،سوپر، رسمی بلند و . . . تقسیم می شوند.
در میان این حیوانات، پرندگانی که رنگ های روشنتری دارند بیشتر مورد استقبال قرار میگیرند به گونه ای که در حال حاضر رنگ های سفید، طلایی، سرخ، ابلق و ابلق طلایی پرطرفدارترین رنگ ها در بازار پرنده فروشان هستند.پرندگانی که نژاد اصیلتری دارند گرانتر از پرندگان دیگر بوده و نرها به خاطر قدرت آواز دو برابر ماده ها قیمت دارند.
بازار خرید و فروش پرندگان از نوسان قیمت بسیاری برخوردار است به طوری که انواع پرندگان موجود در این بازار با قیمت هایی از 1500 تا بیش از 10 میلیون تومان به فروش میرسند. بنابراین کسانی که می خواهند پرنده بخرند باید قبل از هرگونه اقدامی برای خرید، اطلاعاتی در مورد انواع پرندگان و نگهداری آنهاداشته باشند. بیشتر پرندگانی که در بازار پرندگان به فروش می رسند متعلق به کشورهای اسپانیا، آلمان، انگلیس، ایتالیا و نیز پرندگان بومی ایران هستند.
قناری های رسمی قیمتی بین هفت تا 40 هزار تومان دارند و نوع کشیده و سوپر قناری ها به ترتیب با قیمت هایی بین -50080 هزار تومان و -25060 هزار تومان فروخته میشوند. قناری های جیبروجی بس نیز به ترتیب با قیمت -500250هزار تومان و -25070 هزار تومان به فروش میرسند.
در میان طوطی ها، طوطی کاسکو با بیشترین استقبال روبه رو است و علت این استقبال، مهارت این پرنده در تقلید صداست به طوری که (کاسکو) به راحتی می تواند صدای آهنگ موبایل را تقلید کند.به طور متوسط عمر طوطی 40 سال است و انواع طوطی که در ایران به فروش می رسد طوطی های هندی و آفریقایی و ایرانی هستند که در این میان طوطیان آفریقایی بیش ترین قیمت را دارند.هرچه طوطی بتواند تعداد کلمات بیش تری را بیان کند قیمت آن بالاتر می رود. در حال حاضر طوطی هایی که در ایران هستند قیمتی بین 250 هزار تا 10 میلیون تومان دارند.
هر جفت مرغ عشق 2500تا 150 هزار تومان و هر جفت فنچ 1500 تا 50000 تومان به فروش می رسد.هر جفت هفت رنگ با قیمتی بین 7تا 80 هزار تومان به فروش می رسد و قیمت هر جفت طرقه بین 10 تا 50 هزار تومان است.همچنین بلبل ها نیز با قیتی بین 10 هزار تا دو میلیون تومان به فروش می رسند و انواع سهره وحشی با قیمتی بین پنج تا 60 هزار تومان فروخته میشوند.


کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت پرندگان

طی یکی دو سال اخیر نقل و انتقالات پرندگان کاهش چشم گیری پیدا کرده است.علت این امر شیوع آنفلوآنزای پرندگان است. با شیوع این بیماری قیمت پرندگان بین 30 تا 40 درصد کاهش یافت به طوری که بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان مجبور شدند پرندگان خود را بسیار ارزان بفروشند. به عنوان مثال در این دوران یک قناری 50 هزار تومانی تا 15 هزار تومان به فروش می رفت.


گربه
"پرشین کت"(Persian Cat) یا همان گربه ایرانی، گران ترین و زیباترین گربه جهان است که بزرگتر از گربه های معمولی بوده و صورتی فرورفته داشته و سفید و پشمالوست به طوری که طول پشم آن به بیش از 15 سانتی متر هم می رسد.پرشین کت در ایران با قیتی بین 350 هزار تا سه میلیون تومان فروخته میشود اما در خارج از کشور قیمت آن به بیش از 10 میلیون تومان هم می رسد.. نگهداری از گربه بیشتر دربین دخترانی که هنوز به سن بلوغ نرسیدهاند و زنهای تنها متداول است . اما پسرها بیشتر به سگ علاقه دارند. هماکنون بسیاری از مراکز امنیتی وامدادی کشور از سگهای تربیتشده برای مقاصد خود استفاده میکنند.
تفاوت قیمت گربه ایرانی در خارج و داخل کشور، باعث شده تا آلمانی ها و فرانسوی ها این گربه را در دنیای تجارت خویش وارد کرده و نوزاد گربه را از ایران با قیمت خیلی پایین خریداری و پس از بزرگ شدن به قیمت های بالا بفروشند.
با این که گرانترین گربه جهان متعلق به ایران است اما در حال حاضر کشورهای فرانسه و هندوستان خاستگاه این گربه شده و تبدیل به بزرگ ترین کشورها در نگهداری و تولید گربه ایرانی گردیده اند. گربه های سیامی معمولی بین 70 تا 600 هزار تومان و گربه های سفارشی معمولاً قیمت هایی بالاتر از 600 هزار تومان دارند.
قیمت گربه سیامی 200 هزار تومان و نوع مصری آن بین 400 تا 700 هزار تومان است. هزینه نگهداری گربه بالاتر از قیمت آن است و گربه ها غذای خام نمی خورند و غذای مورد علاقه آن ها مرغ، ماهی، گوشت و ... است. علاوه بر غذای نام برده کنسرو غذای گربه هم وجود دارد که پرفروش ترین آن Nativy pad نام دارد که به دو صورت کنسرو شده و پولکی است و قیمت آن از 700 تا 2000 تومان نوسان دارد.


سگ
از دیر باز سگ بعنوان بهترین دوست انسان همواره در خدمت او بوده و با توانایی های خود آدمی را شیفته ی خود نموده است. امروزه در تمامی کشورها جهان ازجمله در ایران هر روز به تعداد دوستداران این حیوان افزوده میشود و علاوه بر نگهداری از آن بعنوان یک دوست خوب، در بسیاری از موارد جهت نگهبانی و حافظت از آن بهره گیری میشود. سگهای پلیس و امداد همواره در مواقع ضروری کارایی خود را بسیار دقیق و منظم نشان داده و توانسته اند جایگاه خاصی را بدست آورند. در صورتی که شما نیز قصد دارید به جرگه ی این افراد بپیوندید بهتر است نکات مربوطه را مطالعه فرمائید.
از بین 132 نژاد شناخته شده سگ تنها 17 نژاد آن در ایران وجود دارند و بیشترین سگ های موجود در بازار داخل مربوط به کشورهای آلمان، ارمنستان، ترکیه، لهستان، بلژیک، انگلیس، استرالیا، چین و مالزی هستند. از معروف ترین نژادهای سگی که در بازار خرید و فروش میشود می توان به شین لو، بول داگ، دوبرمن، تری یر، ژرمن شفرد و شارپی اشاره کرد.
سگ ها تنها حیواناتی هستند که خیلی زود و سریع ارتباط خوبی با انسان برقرار می کنند و انسان را به عنوان ارباب خود می شناسند به همین خاطر از دیرباز انسان برای حفظ جان و مال خود از سگ کمک می گرفته است.
سگ ها را می توان به دو دسته سگ های نگهبان و سگ های آپارتمانی (زینتی) تقسیم کرد که قیمت های آن ها با توجه به کارایی شان متفاوت است. به عنوان مثال ژرمن شفرد که یک سگ نگهبان است قیمتی بین 50 تا 200 هزار تومان دارد و قیمت تری یر آپارتمانی بین 40 تا 150 هزار تومان است.
علت گرایش جوانان به نگهداری از سگ های آپارتمانی طی چند سال اخیر یک تفاوت بزرگ بین مردم ما و دیگر کشورها است و آن این که در ایران مردم برای کلاس گذاشتن، متفاوت بودن، شیک بودن و ارضای حس تنوع طلبی خود اقدام به حفظ و نگهداری حیوانات میکنند اما در غرب این گونه نیست و حیوانات به عنوان یک همدم و مونس تنهایی مورد نگهداری قرار می گیرند.
در ایران خرید و فروش سگ های آپارتمانی ممنوع است و مجلس در سال گذشته عبور و مرور و تردد با سگ را در خیابان و اتومبیل جرم اعلام کرده اما با وجود این ممنوعیت، جوانان همچنان با علاقه به دنبال سگ های کوچک تر و گرانتر میگردند. تفاوت عجیب و بالای قیمت برخی از حیوانات مخصوصاً سگ و گربه در خارج از کشور وجود دارد. برخی از حیوانات در بازارهای خارج از کشور به 10 برابر قیمت به فروش میرسند. به عنوان مثال، توله گریت دین در داخل کشور قیمتی بین 300 تا 500 هزار تومان دارد اما همین حیوان در خارج از کشور بین سه تا شش میلیون تومان قیمت می خورد.
بول داگ نیز از جمله پرطرفدارترین سگ هاست که قیمتی بین یک میلیون و 200 هزار تا دو میلیون تومان دارد. سگ های شارپی نیز با قیمتی حدودی یک میلیون و 600 هزار تومان فروخته میشوند. قیمت برخی از سگ های نگهبان آلمانی به بیش از 50 میلیون تومان هم میرسد.
باکسر سگی شجاع و چالاک است.بدن آن سراسرعضله ای و ورزیده است . معمولا در دو رنگ حنایی و مشکی وجود دارد و روی سینه و پنجههایشاز رنگ سفید پوشیده شده است. پوزه ی کوتاه و بینی آن مسطح میباشد . فک پایینکمی جلوتر از فک بالا و لوچه های او آویزان است.بهترین بازدهی این نژاد درحافظت است . باکسر بسیار عاطفی و حساس است و رابطه او با کودکان متین و آرام میباشد. این سگزندگی درداخل منزل را بیشتر ترجیح میدهد و در واقع دوست دارد که کنار صاحبش بماند. فک باکسر بسیارقوی و موهایش کوتاه است.
سگهایی که نگهداری میشوند شناسنامه دارند و مشخصات آنها از قبیل نژاد، سن، جنس، تاریختولد، رنگ، اسم صاحب و واکسنهایی که تاکنون زده است درآن نوشته میشود.


همستر
همستر حیوانی است شبیه موش که دندان هایی بلند داشته و فاقد دم است.زادگاه این حیوان کشورهای کویری و خشک مثل سوریه و مصر است. همستر طلایی بیشترین استقبال را در میان سایر نژادهای این حیوان دارد.قیمت انواع همستر بین سه تا 10هزار تومان نوسان دارد.
این جونده بی آزار و سرگرم کننده نیز مدت زیادی نیست که برای خود در بین افراد خانواده خصوصا کودکان جایی برای خود باز کرده است . همستر شدت ترس کودکان و خانمها از موش را تاحد چشمگیری کاهش داده است . این حیوان زیبا و جذاب با حرکات خود به هنگام بازی بیننده را مجذوب خویش نموده و قدرت فراگیری خوبی خصوصا جهت پیدا کردن غذا در لابلای اشیا دارد. بیماری خاصی که انسان را تهدید کند ندارد و عموما یاد میگیرد که فقط در یک مکان دفع فضولات نماید.


میمون
میمون نیز از دیگر حیواناتی است که فوق العاده باهوش بوده و طرفداران خاص خود را دارد و زود دست آموز میشود ولی در بازار فروش زیادی نداشته و بیشتر سفارشی است و با قیمتی بین 80 هزار تومان تا یک میلیون تومان به فروش می رسد.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد